آنچه در مقاله ولوو اف اچ ۱۶ میخوانید:
شرکت سوئدی ولوو تراکس از دیرباز تاکنون در صنعت خودروهای سنگین فعالیت میکند. در طی این سالها کمپانی ولوو توانسته اعتبار و جایگاه خاصی در بازار خودروهای سنگین به دست آورد و بهگونهای الگویی برای شرکتهای تازه و یا حتی کهنهکار تولید کنند خودروهای سنگین باشد.
پیشازاین به سراغ قویترین کشنده ماک و یا قویترین کشنده اسکانیا در ایران رفته بودیم؛ اما در این مقاله قصد داریم تا قویترین بوژی کش ایران (ولوو اف اچ ۱۶ ۷۵۰) را به شما معرفی کنیم. لازم به ذکر است که این کشنده در سطح جهانی هم از اعتبار بالایی برخوردار است و جزو قویترینها محسوب میشود.
محبوبترین و جانسختترین سری کشندههای ولوو اف اچ نام دارد. fh مخفف عبارت forward control high entry hsj. سری fh ولوو که در تلفظ رایج ایران، اف هاش هم تلفظ میشود از سال ۱۹۹۳ وارد خط تولید شد و تاکنون ۴ نسل از آن وارد بازار شده است. یکی از دلایل محبوبیت و فروش بالای سری اف اچ استفاده از گیربکس اتوماتیک و هوشمند i-shift است که در نوع خود بینظیر است.
میتوان گفت کیفیت و کارایی سری اف اچ در دنیا بهگونهای بوده که اکنون سری اف اچ، به سنگ محکی برای باقی کشندههای تبدیلشده است. سری اف اچ در کشورهای مختلفی مانند ایران، مصر، سوئد، بلژیک، استرالیا و… مونتاژ شده است.
خوشبختانه اکثر سریهای اف اچ وارد بازار ایران شده؛ اما کمیابترین آنها اف اچ ۱۶ ۷۵۰ است که طبق گفتهها تنها یک نسخه از آن در بازار کشورمان موجود است. قویترین کشنده سری اف اچ در جهان، fh 16 750 است که در ادامه به معرفی کامل آن میپردازیم. با پدال همراه باشید.
عدد ۱۶ در این کشنده نشاندهنده حجم موتور آن به لیتر است. عدد ۷۵۰ هم نشاندهنده میزان قدرت تولیدی کشنده به اسب بخار است. البته اف اچ ۱۶ در نسخههای ۵۴۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ اسب بخاری هم تولید شده. گشتاور این موتورها به ترتیب ۲۶۵۰، ۲۸۰۰. ۳۱۵۰ نیوتون متر است. گشتاور موتور ۷۵۰ اسبی نیز به رقم باورنکردنی ۳۵۵۰ نیوتنمتر میرسد!
گشتاور این موتور ۶ توربو شارژ سیلندر در دور ۱۰۵۰ نیوتون متر به دست میآید. این کشنده برای روان کاری پیشرانهاش به ۴۴ لیتر روغن و برای خنک کاری پیشرانه به ۴۸ لیتر آب نیاز دارد.
گیربکس این خودرو مجهز به ۱۲ دنده جلو است. البته این گیربکس فقط در نسخههای ۷۵۰ اسبی دیده میشود. ولوو اف اچ ۷۵۰ موجود در ایران در نسخه دو محور وارد بازار شده. البته نسخههای سه محور هم در بازار جهانی موجود است.
حداکثر ظرفیت کشش این کشنده در حالت بوژی کش به ۳۲۵ و در حالت تراکتوری به ۱۰۰ تن میرسد.
ولوو برای کابین سری اف اچ ۱۶ سه نسخه sleeper، globetrotter، globetrotter xl را در نظر گرفته است. نسخه globetrotter xl بزرگترین کابین را دارد که دارای ارتفاع سقف ۲۰۳ سانتیمتری و حجم ۸۰۳ لیتری است.
از مهمترین امکانات رفاهی این کشنده میتوان به سانروف برقی، یخچال داخل کابین و سیستم تهویه اتوماتیک اشاره کرد. البته نسخه اف اچ ۷۵۰ واردشده به کشور کمترین آپشنهای رفاهی را دارد. به صورتی که حتی فنرهای بادی برای کابین این خودرو در نظر گرفته نشده!
شنیدهها حاکی از آن است که دو دستگاه اف اچ ۷۵۰ کارکرده (۳۵۰ هزار کیلومتر) از کشور اسپانیا وارد کشورمان شده است. قیمت این خودروها حدود ۲۷۷۰۰۰ هزار یورو بوده که احتساب هزینههای پلاک گذاری چیزی حدود ۱۶ میلیارد تومان رقم میخورد!
در پایان نظرتان را به کلیپی منتشرشده از کمپانی ولوو جلب میکنیم که در آن این کشنده فوق سنگین محمولهای ۷۵۰ تنی را به مسافت ۱۰۰ متر جابهجا میکند.
حق گوی باطل
پدال چارجر الکتریکی رو لطفا پوشش بده
GMA
وای این خیلی خوبه،اون رکورد شکنی مو به تنم سیخ کرد،یکی از بهترین کشنده های تاریخه
F22RAPTOR
آقای شیرازی ولوو تراک زیر مجموعه جیلی نیست اون بخش خودرو سازیشه که واسه جیلیه
رنو تراک چندین سال پیش ماک رو که ورشکست شده بود میخره و چندی بعد خودشم ورشکست میشه که به دست ولووتراک خریداری میشه
datsun
جیلی سهام دار مقدار کمی از گروه ولوو هم هست ولی مالکش نیست گروه ولوو شامل ماک تراک رنو تراک و یودی تراک(نیسان دیزل قدیم) و چند شرکته دیگست.
ولوو کارز که همون خودروهای سبکه به طور کامل حدود ۸۲ درصدش رو جیلی خریده و مالکش جیلی هست ولوو کارز ظاهرا کلا از گروه ولوو جداست.
جواد عقیلی
درود. حق با شماست. ظاهرا تنها ۸.۲ درصد سهام ولوو تراکس در اختیار جیلی هست.
JDM lover
عشق سنگین بازا اومد
احمدرضا
این آقا مگنوس ساموئلسونه
قویترین مرد جهان در زمان خودش
دقیق یادم نیست حدودای بیست سال پیش بود با یوکو آغولا چه رقابتی داشت البته اگه اسم رقیبش درست یادم مونده باشه
این کلیپم مال چند سال پیشه اون لحظه ای که دماغ اف هاش اومد بالا نتونست حرکت کنه بخاطر این بود که قفل ترمز یک یا چند تا از تریلرای پشتش درگیر بود
بعد آزاد کردن با دنده فوق سنگینش که حداکثر سرعتش زیر ۵ کیلومتر یا حتی کمتر بود حرکت کرد
به نظرم نمیومد فشار زیادی روش باشه
خیلی قشنگ بود ویدئوش
حتما کاملش ببینین
Swedish Arrogant Tiger
“شرکت سوئدی ولوو که اکنون تحت مالکیت شرکت چینی جیلی است از دیرباز تاکنون در صنعت خودروهای سنگین فعالیت میکند”
این اشتباه خیلی تکرار میشه ولی اینجا نباید، داستان ولوو کارز جداست.
ولوو تراکس زیر مجموعه ولوو AB هست که خودش شرکت مادره و رنو و ماک هم زیر مجموعه اش هستن.
قاطر فروش
بهترین کامیون ساز اروپا
میگید نه ؟ سرچ کنید
net
طراحی داخلی و بیرونی اسکانیا زیباتر و لوکستر هست
جمشید
از نظر من در حال حاضر قوی ترین بوژی کشهای ایران بوژی کشهای ماک هستن ، کسایی که این کاره هستن خوب میفهمن من چی میگم
احمد
خیلی جالب بود تو هیچ سایتی اینقدر کوتاه و مفید پیدا نکرده بودم.
در مورد بنز تیتان هم بنویسید.
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
به پای بوژی کش های مرسدس نمیرسه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
document.getElementById( “ak_js_1” ).setAttribute( “value”, ( new Date() ).getTime() );
آیا حساب کاربری ندارید؟