مهدیه قاسمی
علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو، گفت: آیین نامه واردات خودرو قرار است در هیات دولت تصویب شود. طبق ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو، آیین نامه واردات در هیات دولت تصویب شود و اگر این آیین نامه تصویب شد، واردات خودرو نیز اجرا میشود. تعرفههای واردات هم مثل گذشته است و برای خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار، تعرفههای گمرکی ورودی زیر ۲۰ درصد است که این موضوع تسهیل بخشی در زمینه واردات است، چون بهای تمام شده محصول کمتر شده و به نفع قشر متوسط و پایین است.
وی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: من از این موضوع مطلع نیستم و اعلام شده که زیرساختها فرام شده که این فراهم شدن زیرساختها و ایجاد شفافیت در مجموع خوب است و نظر ما در گذشته نیز همین بود که بخشی از خودروها در بورس عرضه شود، منتهی در حال حاضر، چون عرضه و یا همان تولید ما کمتر از تقاضا است، عملا فلسفه بورس در آن جا اعمال نمیشود، چون بورس برای این است که رقابتی در آن شکل بگیرد و قیمتها تعدیل پیدا کند، اما چون به میزان مورد نیاز عرضه نمیکنیم، به نفع عرضه کننده میشود، نه خریدار.
وی در خصوص توان رقابت خودروهای ایرانی با محصولات مشابه خارجی، گفت: بخاطر این که توان رقابت کالاهای ایرانی پایین نیاید و بتوانند رقابت کنند، معمولا با تعرفه واردات تنظیمگری از سوی وزارت صمت اعمال میشود. زمانی که خودرو وارد میشود، مردم شرایط آنها را با هم مقایسه میکنند که محصول داخلی بخرند یا انتخابشان خارجی میشود؛ با این حال خودروهای داخلی که ما داریم و عرضه میشود، قریب به اتفاق زیر ۱۰ هزار دلار هستند که باید با کالاهای مشابه خارجی خود مقایسه شوند.
وی در خصوص میزان تقاضای افراد در خصوص خوردوهای ایرانی، گفت: مردم از این وضعیت راضی نیستند و آن هم به این دلیل است که خودروسازی تعداد معدودی را عرضه میکند و باقی مردم با قیمت ۵۰-۶۰ درصد بالاتر از خودروسازی، کالاها را تهیه میکنند و مردم قیمتی که در بازار است را میبینند. اگر واردات باعث شود قیمتهای بازار مقداری بشکند و حاشیه قیمتها حذف شده و به قیمت اصلی خودروها نزدیک شود، کارخانهها تولیدات خود را افزایش میدهند و وضع منطقیتر خواهد شد؛ اما اگر قیمتها نشکند و حاشیه بازار بماند و تولید خودروسازی بالا نرود، مردم قطعا مسئله پیدا خواهند کرد. هرچه عرضه از محل تولید داخلی و واردات افزایش یابد، به همان میزان هم قیمتها میشکند.
این عضو کمیسیون صنایع با حیاتی قلمداد کردن نقش حمایت دولت در افزایش تولید، گفت: دولت باید باعث شود تولید افزایش یابد و در بخش واردات زودتر ورود کند. قطعا اگر اولین محموله وارد شود، بخشی از این افزایش قیمتها و حاشیه قیمتها خواهد شکست، زیرا بخشی از افزایش قیمتها در حاشیه بازار روانی است. این مسئله ناشی از آن است که مردم نمیدانند خودرویی وارد میشود یا باید با همین وضعیت بسازند؛ در حالی که اگر وضعیت کنونی شکسته شود، قطعا مردم و بازار هم عکس العمل نشان خواهند داد.
در ادامه بخوانید:
اولین محموله خودروهای خارجی، آذرماه وارد کشور میشود
آیین نامه واردات خودرو نهایی شد؛ تعیین سقف 20 هزار دلاری برای هر خودرو
وزیر صمت: واردات خودرو نهایی شده و شنبه خبر قطعی اعلام می شود
شرکت مکث موتور از آغاز طرح فروش اقساطی خودرو پیکاپ کلوت دنده اتوماتیک با قیمت 987 میلیون تومان خبر داد. طرح فروش اقساطی خودرو پیکاپ کلوت دنده اتوماتیک با قیمت…
طرح فروش محصول وانت پیکاپ دوکابین نیوفیس فوتون دیزلی با قیمت قطعی، از امروز را آغاز می شود. شرکت ایران خودرو در نظر دارد طرح فروش این محصول را به…
طرح جدید فروش محصولات ام وی ام شرکت مدیران خودرو با اقساط 60 ماهه و نرخ سود 18 درصد در نمایندگی های این شرکت فعال شد. طبق اعلام این شرکت،…
دور جدید پیش فروش محصولات زامیاد شرکت سایپا از ساعت 11 روز شنبه 29 مردادماه آغاز خواهد شد. فروش فوری انواع وانت نیسان و پادرا پلاس بنزینی از روز سه…
طرح جدید فروش محصولات فونیکس شرکت مدیران خودرو با اقساط 60 ماهه (نرخ سود 18 درصد) آغاز شد. طرح جدید فروش محصولات ام وی ام شرکت مدیران خودرو با اقساط…
شرکت بهمن دیزل فروش فوری دو محصول خود را با قیمت قطعی و به صورت اینترنتی آغاز می کند. براساس اعلام این شرکت، فروش دو مدل خودرو کشنده شرکت بهمن…
انشاالله تبادلات بین کشورها برقرار می شود و دیگر هیچ انسان فهمیده ای لگن های…
چرا دلایل واقعی این همه زیان رو عنوان نمیکنن؟!( افزایش قیمت مواد اولیه نه) چرا…
فقط خبر دورغ میزنید، رفتم میگن همچین چیزی نیست
فروش۶۰ ماه یک روز بود وتمام شده سود ۱۸ درصد نیست۲۱ درصدمیزنن ، شاید بگن۱۸…
چرا برنامه فروش الکی میزارین توی سایتتون؟ چند روز پیش هم این کار رو کرده…
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمامی حقوق محتوای منتشر شده در این سایت متعلق به car.ir است.
بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.
