یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
حدود دو هفته میشود که قطعی اینترنت و اختلالهای مرتبط با آن، تأثیر جدی بر فعالیت و زندگی مردم داشته است و با توجه به وضعیت اعتراضات در ایران، قطعی طولانیمدت اینترنت و اختلالهای به وجود آمده میتواند تأثیرات مخربی بر صنایع مختلف از جمله صنعت بازیهای ویدئویی داشته باشد. در این مطلب قصد داریم تا ابعاد گوناگون این قضیه را بررسی کنیم.
بازیهای ویدئویی بدون شک، یکی از پرمخاطبترین حوزههای سرگرمی در ایران است که اغلب از جوانان و نوجوانان و حتی بازههای سنی مختلفی از مخاطبین آن به شمار میروند که روزانه چندساعتی را مشغول بازی کردن هستند؛ بسیاری از این مخاطبین حداقل یک بار برای خرید بازی یا خرید درون برنامهای آن، پولی خرج کردهاند که از همین رو، بازیهای ویدئویی نسبت به سایر سرگرمیهای موجود در ایران، گردش مالی بیشتری را به خود اختصاص داده است.
طبق آخرین آمار منتشر شده از منابع رسمی و بنیاد ملی بازیهای رایانهای، جمعیت مخاطبین این حوزه به بیش از 32 میلیون نفر در ایران میرسد. گردش مالی که این میزان مخاطب در طی یک سال گذشته داشتهاند به بیش از 4300 میلیارد تومان رسیده است که رقم فوقالعادهای به شمار میرود. البته میزان درآمد ایران نیز طی گزارشی که سال 2019 منتشر شده، چیزی حدود 391 میلیون دلار برآورد شده است که در کنار ترکیه، سهم اندکی از بازار جهانی صنعت بازی را به خود اختصاص داده است. باید اشاره کنیم که چین با 27817 میلیون دلار و آمریکا با 19485 میلیون دلار، جز پر درآمدترین کشورهای جهان از بازی های ویدئویی به شمار می روند.
قطعی اینترنت در روزهای گذشته، محدودیت و فیلترینگ شدید اعمال شده برای شبکههای اجتماعی، بازیها و سرویسهای مختلف ضرر مالی هنگفتی دست دولت داده است. گزارشها حاکی از این است که ضرر قطعی اینترنت در ایران طی دو هفته گذشته، چیزی حدود 11 هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ این مبلغ معادل درآمد نفتی ایران در یک سال اخیر است که همین امر، دلیل واضحی بر از بین رفتن سرمایههای ملی به شمار میرود؛ اهمیت ضریب نفوذ مخاطبان بر صنعت فناوری ایران، از درگیری افراد زیادی خبر میدهد و صنایع مختلفی را با ضررهای مالی متعددی روبرو کرده است.
اما خبر بد این است که بسیاری از ابعاد مختلف در حوزه بازیهای ویدئویی غیر قابل محاسبه شدن هستند و به نظر میرسد قطعی اینترنت برای صنعت بازی ایران، ابعاد بدتری از ضررهای مالی داشته است که علاوه بر ضررهای گسترده مالی برای بازیسازان و محتوا سازان مرتبط، احتمال ورود ارز به داخل کشور نیز از بین رفته است.
افت شدید کاربران بازیهای ایرانی و داخل کشور از اصلیترین و مهمترین مواردی است که تأثیر مستقیمی با قطعی اینترنت دارد. با اینکه قطعی اینترنت به معنی قطع کامل آن نیست اما عملاً با تبدیل اینترنت به اینترانت حتی بسیاری از شبکههای داخلی نیز با اختلال شدید روبرو بودهاند. با اینکه اکثر بازیها و سایتهای محبوب داخلی در سرورهای ایران پشتیبانی میشوند و شرایط نسبتاً پایداری دارند، اما باوجود نبود کاربر هدفمند و مشکلات سراسری برای آنها در قطعیهای مقطعی یا دائم، مخاطبان زیادی امکان استفاده از آن ها را نخواهند داشت و همین امر موجب افت شدید کاربران عناوین داخلی می شود. از دیگر تأثیرات مهمی که با افت شدید کاربران برای عناوین داخلی میتوان به آن اشاره کرد، کاهش درآمد از بازیهای مختلف و درنتیجه از بین رفتن بودجه برای تحقیق و توسعه پروژههای جدید، از بین رفتن شغلهای مرتبط و تعدیل نیرو و خروج سرمایههای انسانی و مهاجرت اشاره کرد.
قطع اینترنت بینالملل، تأثیر جدیتری نیز در بر خواهد داشت، بسیاری از بازیسازان داخلی برای استفاده از درامدهای ارزی و دلاری، به ساخت بازیهای مختلف و انتشار در پلتفرمهایی مانند گوگل پلی و استیم مشغول بودهاند تا بتوانند از طریق درآمد حاصل شده از آن، پروژههای بزرگتر و باکیفیتتری را توسعه دهند.
با قطع اینترنت بینالمللی، ساخت این پروژهها با اختلال روبرو میشود و بسیاری از بازیسازان که بهصورت ریموت و دورکاری در تیمهای بازی سازی داخل کشور و خارج از کشور مشغول ساخت عناوین مختلف هستند، به دلیل اختلال های موجود امکان استفاده از سرویسها و سرورهای مختلف داخلی و خارجی را از دست میدهند و همین مسئله منجر به توقف یا کاهش سرعت توسعه بازیهای مختلف میشود. در کنار این موارد، بسیاری از شرکت بازی سازی نیز با افت ساعت کاری و اعتصاب کارمندان روبرو شدهاند که همین امر باعث شده است تا توسعه این پروژهها با اختلال شدیدی روبرو شوند.
این پروژهها که عمده مخاطبان خارجی زبان دارند، میتوانند کمک شایانی به کمبود منابع ارزی داخلی کنند که این مسئله میتواند اهمیت بالای بازی سازی برای مخاطبان خارجی را نشان دهد. قطعی اینترنت میتواند در پشتیبانی و ارائه این بازیها هم اختلال های جدی ایجاد کند و همین مسئله، از ورود ارز به کشور جلوگیری کرده و یا میزان آن را بهشدت کاهش دهد.
ورود تکنولوژیهای جدید از جمله دلایل پیشرفت یک صنعت در کشورهای مختلف به شمار میرود. متأسفانه در سالهای اخیر باوجود تحریمهای مختلفی که در حوزه بازیهای ویدئویی برای ایران اعمال شده است، ورود تکنولوژی و استفاده از موتورهای جدید بازی سازی، تبدیل به یکی از چالشهای اصلی توسعهدهندگان شده است. البته در سالهای اخیر، میزان شدت آن کمتر شده است اما چالش اصلی که اینجا وجود دارد این است که حتی با ورود تکنولوژیهای جدید، نبود نیروی متخصص و مهاجرت آنها، از اصلیترین علتهایی است که صنعت بازی در ایران نتوانسته است آنطور که باید پیشرفت داشته باشد. قطعی اینترنت درواقع میتواند تیر خلاصی بر پیکرهی بیجان صنعت بازی سازی ایران باشد و آن را تبدیل به صنعتی کاملاً عقبمانده از رقبای اصلی آن حتی در کشور های خاورمیانه کند.
بخش دیگری از بازیهای ویدئویی که مخاطبان بسیار زیادی را طی سالهای گذشته درگیر خودکرده است، تولید کندگان محتوا یا استریمر هایی هستند که با انجام بازیهای مختلف، مخاطبان زیادی را سرگرم میکنند. طبق بررسیهایی که پارسی گیم انجام داده است، استریمر هایی که به صورت دائم به این کار مشغول بودهاند حدود یکچهارم شدهاند. با اینکه بسیاری از استریمر های پرمخاطب اینترنت ثابت و پایدارتری دارند اما قطعی اینترنت در واقع چالشی که ایجاد کرده است این است که مخاطبی وجود ندارد تا محتوای تولید شده را تماشا کند.
بسیاری دیگر از تولیدکنندگان محتوا که در پلتفرمهایی مانند یوتیوب فعالیت میکردند نیز فعالیت خود را قطع کردهاند تا وضعیت اینترنت به شرایط پایدارتری برسد. باشد اشاره کرد که این مورد نیز علاوه بر تأثیری که بر روحیه مخاطبان میگذارد، ورود ارز به کشور را از بین میبرد و بسیاری از جوانان مختلف را که از این طریق کسب درآمد داشتهاند، با چالش جدی روبرو کرده است.
زوایای مختلف و تأثیرات قطعی اینترنت بر پیکرهی صنعت بازی سازی ایران، بسیار بیشتر از موارد رسمی است که به گوش میرسند و مواردی که در این مقاله بیان شد، تنها بخش کوچکی از تأثیرات مستقیم این مسئله به شمار میروند. باید اشاره کرد هنوز تاریخ دقیقی برای پایدار شدن این وضعیت مشخص نشده است و به نظر میرسد تا اتمام اعتراضات این اختلالها و قطعیهای مختلف ادامهدار باشد. همچنین در اخبارهای مختلفی که منتشر شده است خبر از موج گسترده فیلترینگ بازیهای ویدئویی در ایران میدهد و بسیاری از بازی آنلاین و محبوب ایرانی، به جمع بازیهای فیلتر شده پیوستهاند.
نوشته تأثیر قطعی اینترنت بر صنعت بازیسازی و گیمینگ ایران اولین بار در پارسی گیم پدیدار شد.
source
ورزشی خبری
علمی خبری
فرهنگی خبری
اقتصادی خبری
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.
source
تولید محتوا
سئو سایت
شینگل
جهان خبری
اتو خبری
فرهنگی خبری
سرگرمی خبری
ورزشی خبری
اقتصادی خبری
علمی خبری
تکنولوژی خبری
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.