مجله همراه مکانیک » اخبار خودرو » مقایسه تارا دنده ای و سورن پلاس
سدانهای ایران خودرو جزو پرفروشترین خودروهای داخلی به شمار میروند چراکه تاکنون رقیب قدر و توانمندی در محدوده قیمتی آنها وجود نداشته است. تارا دنده ای و سورن پلاس نیز جزو همین محصولات دستهبندی میشوند و از آنجا که رنج قیمتی آنها تا حدودی به یکدیگر نزدیک شده است، این احتمال وجود دارد که خریداران میان خرید یکی از دو به شک بیفتند. با این حساب در مطلب پیش رو به مقایسه تارا دنده ای و سورن پلاس پرداختهایم؛ اگر قصد خرید تارا یا سورن پلاس را دارید در ادامه همراه ما باشید تا با دید بازتری نسبت به این امر اقدام کنید.
از آنجا که تارا دنده ای محصولی جدید و بهروزتر از سورن پلاس به حساب میآید، بنابراین واضح است که طراحی ظاهری آن علیرغم کلیه کمبودها و عدم تطابقها، نسبت به طرح قدیمی سورن پلاس جذاب و زیباتر جلوه کند. در مورد نمای داخل نیز وضعیت بر همین منوال است و احتمالا شمار بیشتر مشتریان از طراحی داخلی تارا دنده ای رضایت بیشتری خواهند داشت. متریال به کار رفته در کابین هر دو خودرو به نسبت رضایتبخش به نظر میرسد و از لحاظ جادار بودن کابین نیز وضعیت برای هر دو محصول ایران خودرو مساعد احساس میشود.
میخوای بدون نگرانی، خودروی کارشناسی شده، با 100% ضمانت بدنه بخری؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. خرید خودرو
همچنین با وجود آن که صندوق عقب ۵۰۰ لیتری سورن پلاس به خوبی جوابگوی احتیاجات مسافرتی یک خانواده پنج نفره خواهد بود، اما تارا دنده ای فضایی معادل ۶۴۰ لیتر در صندوق عقب خود فراهم کرده تا بیشترین کارایی را هنگام مسافرت به کاربران خود هدیه دهد. بنابراین برنده این بخش از مقایسه سورن پلاس و تارا دنده ای محصول جدیدتر ایران خودرو یعنی تارا خواهد بود.
میخوای بدونی قیمت روز خودرو مورد نظرت چنده ؟ از همراه مکانیک کمک بگیر. قیمت خودرو
تارا دنده ای با موتور TU5 پلاس به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر به همراه گیربکس ۵ دنده دستی روانه میدان شده است. اما سورن پلاس موتور EF7 به قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر را به همراه گیربکس پنج دنده دستی به خدمت گرفته است. بنابراین انتظار داریم که وضعیت فنی و توان حرکتی هر دو خودرو بسیار نزدیک به یکدیگر باشد و تفاوت چندانی میان آنها احساس نشود.
البته شاید گمان کنید که با وجود گشتاور بیشتر، شتاب اولیه سورن پلاس بالاتر از تارا دنده ای باشد، اما این گشتاور بیشتر با حدود ۷۰ کیلوگرم وزن بالاتر سورن نسبت به تارا تا حد زیادی خنثی میشود. بنابراین در بخش شتاب و چابکی میتوان گفت هر دو خودرو تقریبا در یک رده ظاهر شدهاند و عملکردی نزدیک به هم را ارائه می دهند. با توجه به اختلاف صد میلیون تومانی قیمت تارا دنده ای و سورن پلاس در بازار آزاد در زمان نگارش مقاله، این دو برتری نسبی از لحاظ فنی بر یکدیگر ندارند.
از لحاظ نرمی سواری وضعیت سورن پلاس کمی دلپذیرتر از تارا حس میشود اما در بحث هندلینگ و پایداری وضعیت تارا به ویژه با وجود سامانههای کنترل کشش و پایداری، بسیار اطمینانبخشتر از حریف به نظر میرسد. وجود سامانههای کنترل کشش و پایداری برای تارا دندهای باعث میشود تا در مسیرهای لغزنده و مارپیچ حس چسبندگی بالاتر و تعادل بهتر به راننده انتقال یابد و ضریب بروز حوادث و منحرف شدن خودرو در این مواقع به حداقل برسد.
مدل خودرو
سورن پلاس
پیشرانه
چهار سیلندر تنفس طبیعی-16سوپاپ TU5P
چهار سیلندر تنفس طبیعی-16سوپاپ EF7
حجم موتور
1.6 لیتر
1.7 لیتر
حداکثر قدرت
113 اسب بخار
113 اسب بخار
حداکثر گشتاور
144 نیوتن متر
153 نیوتن متر
گیربکس
5 سرعته دستی
5 سرعته دستی
مصرف سوخت(ترکیبی)
7.06 لیتر
7.36 لیتر
شتاب صفر تا 100 (رسمی)
12.5 ثانیه
12 ثانیه
حداکثر سرعت (KM/H)
190
189
وزن (کیلوگرم)
1170
در ادامه مبحث مقایسه تارا دنده ای و سورن پلاس به بحث آپشن و امکانات این دو خودرو میرسیم. از لحاظ امکانات رفاهی با توجه به پایین تر بودن قیمت سورن پلاس، برخلاف انتظار وضعیت سورن پلاس البته در نسخههای فول آپشن آن نسبت به تارا دنده ای اندکی رضایتبخشتر برآورد میشود. زیرا مواردی مثل سیستم تهویه اتوماتیک با دریچه اختصاصی برای سرنشینان عقب، آینههای جانبی با تاشوندگی برقی و گرمکن به علاوه دوربین عقب و تنظیم برقی پشتی صندلی جلو، برای سورن پلاس در نظر گرفته شده که فعلا در تارا دنده ای موجود نیستند.
البته در سوی دیگر تارا دنده ای به فرمان برقی حساس به سرعت مجهز است که در سورن پلاس دیده نمیشود. ضمن آنکه سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی ۷ اینچی با نویگیشن و نشانگر تعویض دنده در تارا به صورت استاندارد موجود بوده اما برای سورن پلاس به صورت سفارشی در نظر گرفته شده است. اگر بودجه کافی برای خرید خودرو مورد نظر خود ندارید از طرح فروش اقساطی ایران خودرو شرکت همراه مکانیک استفاده کنید و بدون ضامن و با اقساط بلند مدت، خودروی موردپسند خودتان را خریداری کنید.
در بخش تجهیزات ایمنی وضعیت تارا دنده ای به دلایلی مثل بهرهمندی از ترمز دیسکی عقب، سیستمهای کنترل کشش و پایداری، سیستم کمکی در شروع حرکت از سربالایی، ترمز کمکی هیدرولیکی HBA و سنسور فشار باد تایرها، یک سر و گردن بالاتر از حریف است.
ضمنا مواردی مثل: کروز کنترل، دکمههای کنترل روی فرمان، ترمزهای ضد قفل ABS و EBD، دو عدد کیسه هوا، سنسور پارک عقب، بلوتوث، دیلایت، چراغ بدرقه و تنظیم برقی آینههای جانبی جزو امکانات مشترک این دو محصول ایران خودرو به شمار میآیند.
در مورد مقایسه ایمنی سورن پلاس و تارا دنده ای گرچه به طور دقیق نمیتوان اظهارنظر کرد، زیرا هیچکدام از این دو خودرو در موسسات معتبر مورد سنجش قرار نگرفتهاند، اما از آنجا که پلتفرم تارا با پژو ۳۰۱ مشابه است، احتمال میرود این خودرو به دلیل بهرهمندی از سازه نسبتا بهروزتر و همچنین برخورداری از تجهیزات ایمنی مناسبتر، در قیاس با سورن پلاس امنیت بیشتری را برای سرنشینان خود به همراه بیاورد.
در انتهای مقایسه سورن پلاس و تارا و پیش از آنکه به سوال تارا بخریم یا سورن پلاس؟ پاسخ دهیم، باید بدانید که سطح قیمتی نسخههای صفرکیلومتر این دو محصول ایران خودرو مقدار نهچندان کمی با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین اگر بودجهتان تکمیل باشد و از این نظر مشکلی نداشته باشید، میتوان گفت که تارا با قیمت بیشتر، به دلیل طراحی ظاهری بهروزتر، امکانات ایمنی بیشتر خصوصا بهرهمندی از سیستمهای کنترل کشش و پایداری، امنیت بالاتر، صندوق عقب بزرگتر، هندلینگ بهتر پرستیژ اجتماعی بالاتر میتواند انتخاب اول شما در این میان باشد.
اما اگر بودجه کمتری دارید و نمیخواهید به سراغ نسخههای دست دوم تارا بروید، خرید سورن پلاس به دلیل برخورداری از کابین جادار، امکانات رفاهی بهتر، لوازم یدکی فراوان در سطح بازار و لوازم بدنه ارزانتر میتواند یک سدان خانوادگی مناسب برای شما محسوب شود. هر چند که ظاهر قدیمیتر آن چندان دلچسب و چشمنواز به نظر نمیرسد.
همراه مکانیک، همراه مطمئن شما در فرآیند خرید و فروش خودروست. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.