یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
خودروساز بریتانیایی مطرح لوتوس (Lotus/ با تلفظ صحیح لوتِس: نیلوفر آبی) با تجربهای نزدیک به هفت دهه در صنعت خودروسازی جهان، یکی از جدیترین خودروسازان کوچک اروپا است که در فرایند تغییر به ساختاری تمام الکتریکی، با قدرت و سرعتی خیره کننده در حرکت است.
جدیدترین محصول این برند بریتانیایی یک کراساوور سایز متوسط لوکس/ اسپرت تمام الکتریکی باتریدار (BEV) با نام مجارستانی اِلِترا (Eletre)، به معنای زنده شدن/ بازگشت به زندگی است. ترکیبی از ویژگیهای اسپرت مدل اِمیرا (Emira) و خصوصیات تمام الکتریکی مدل اِویا (Evija/اِوی-یا) در قالب یک کراساوور دو دیفرانسیل، به تولید یک اَبَر شاسی بلند منتهی شده است که با نام الترا شناخته خواهد شد.
+ توان فنی درخور توجه
+ طراحی اسپرت و منحصر به فرد
+ استفاده از پیشرفتهترین تکنولوژی روز
+ سریعترین شاسی بلند الکتریکی باتریدار جهان
_ قیمت نهایی قابل توجه
لوتوس الترا که در ابتدا با نام فنی تیپ ۱۳۲ شناخته میشد، در حقیقت اولین تجربه این برند قدیمی خودروساز بریتانیایی در زمینه طراحی و تولید شاسی بلند است. الترا بر پلتفرم EPA لوتوس بنا شده است که در حقیقت یک پلتفرم انحصاری برای تولید خودروهای الکتریکی به حساب میآید. لوتوس اظهار داشته است که در آینده نزدیک دو کراساوور الکتریکی دیگر را بر اساس همین پلتفرم روانه بازار خواهد کرد. با توجه به تمرکز لوتوس بر ساختار اسپرت و شتاب و سرعت قابل توجه الترا، پلتفرم این خودرو نیز از ابتدا با هدف کاهش نقطه ثقل، بهبود فرمان پذیری و توسعه خودروهای اسپرت از سگمنت سواری طراحی شده است.
این کراساوور اسپرت و لوکس از نوع دو دیفرانسیل، در قدرتمندترین مدل با نام الترا R، با دو موتور الکتریکی و یک پک باتری با ظرفیت فراتر از ۱۰۰ کیلووات.ساعت روانه بازار خواهد شد که قدرت خروجی برابر با ۶۰۰ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۱۰۰۰ نیوتون.متر خواهد داشت. برد مفید نهایی الترا برابر با ۴۸۵ کیلومتر در چرخه WLTP تخمین زده شده است. این مهم در حالی است که با استفاده از سیستم شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی، بردی برابر با ۴۰۰ کیلومتر تنها در مدت زمان شارژ ۲۰ دقیقه فراهم خواهد بود.
روایتها حاکی از ارائه الترا با یک سیستم انتقال نیرو ضعیفتر با نام الترا S است که خروجی آن برابر با ۶۰۳ اسب بخار و گشتاور ۷۱۰ نیوتون.متر، شتاب اولیه آن برابر با ۴.۵ ثانیه و همچنین برد نهایی مفید آن در حدود ۶۰۰ کیلومتر خواهد بود. نسخه پایه الترا نیز بدون پسوند و با ساختار فنی مشترک با نسخه S به تولید خواهد رسید.
برند لوتوس و ولوو کشور سوئد از زیرمجموعههای برند جیلی کشور چین به حساب میآیند و این مدل نوظهور نیز در خط تولید جدید این شرکت در شهر ووهان کشور چین به تولید خواهد رسید و از بسیاری جنبههای فنی، با خانواده محصولات جدید پولِستار (زیرمجموعه لوکسساز تمام الکتریکی ولوو) مشترک خواهد بود. طراحی الترا از سوی بریتانیاییها و در همکاری مستقیم با طراحان چینی، آلمانی و سوئدی انجام گرفته است. از این رو کراساوور الترا را با شعار “زاده بریتانیا، اما بزرگ شده در بازار جهانی” خطاب میکنند.
الترا اولین خودرو تولید انبوه جهان است که برای بهبود عملکرد سیستم رانندگی هوشمند اتوماتیک خود از سیستم لایدار (Lidar) بهره میگیرد. سیستم لایدار به عبارت ساده یک سیستم مسافت سنج لیزری است. اما در توصیف پیچیدهتر، این سیستم با قابلیت تشخیص مسافت در فرکانس بسیار بالا، قادر به تهیه صدها تصویر سه بعدی بسیار دقیق از محیط پیش رو است. حاصل تحلیل این تصاویر دقیق سه بعدی میتواند به سیستم رانندگی هوشمند اتوماتیک لوتوس الترا، هوش مصنوعی منحصر به فرد و بسیار قدرتمندی ببخشد که احتمال بروز خطا را بسیار کاهش داده و در عین حال دقت عملکرد این سیستم را به شکل چشمگیری افزایش میدهد.
نوع موتور
دوآل موتور
ظرفیت باتری
–
تنفس موتور
۶۰۰ اسب بخار
گشتاور
تک سرعت کاهنده اتوماتیک
محور محرک
کمتر از ۲.۹۵ ثانیه
سرعت
۴۸۵ تا ۶۰۰ کیلومتر (چرخه WLTP)
استاندارد آلایندگی
برقی
نوع بدنه
آلومینیومی
طول
۵۱۰۵ میلیمتر
عرض
۱۶۳۰ میلیمتر
فاصله محورها
۲۷۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین
۶۸۸ و ۶۱۱ لیتر (بر اساس تعداد سرنشین)
حجم مخزن سوخت
۲۰، ۲۲ و ۲۳ اینچ (بر اساس آپشن)
کروز کنترل
دارد
کروز کنترل هوشمند
دارد
کنترل سرعت در سرازیری
دارد
کنترل پایداری
دارد
سنسور جلو
دارد
رادار نقطه کور
دارد
رادار تصادف جلو
دارد
ترمز ضدقفل
دارد
ترمز اضطراری
دارد
اتولایت
دارد
دکمههای کنترلی فرمان
دارد
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
دارد
نمایشگر هدآپ
دارد
دوربین جانبی
دوربین ۳۶۰ درجه
دارد
کیسه هوا
دارد
استارت بدون کلید
دارد
صندلی برقی راننده
دارد
گرمکن صندلی جلو
دارد
آینه بغل برقی
دارد
پانوراما
ندارد
نمای خارجی الترا از سوی بِن پِین (Ben Payne) و بر اساس ساختار اتاق متمایل به سمت جلو (Cab Forward) و کاپوت کوتاه (در غیاب پیشرانه بنزینی) طراحی شده است که به نوعی یادآور ساختار طراحی سنتی محصولات لوتوس، بر اساس ساختار طراحی پیشرانه عقب است. یکی از اساسیترین المانهای طراحی نمای خارجی الترا، طراحی ارودینامیک اجزا بدنه بر اساس مسیر حرکت باد است. این سبک طراحی پیشتر در دو مدل اویا و امیرا، به شکل تاثیر گذاری استفاده شده بود. از این رو میتوان به وضوح شکافهای ورودی زیر سپر جلو، فرورفتگی زیر خط شانه در دو طرف بدنه و دو شکاف خروجی هوا در سپر عقب را مشاهده کرد که نه تنها به عنوان عناصر بارز و تشدید کننده جلوه بصری، بلکه به عنوان کاناردهای مخفی و موثر بر ایرودینامیک خودرو ایفای نقش میکنند. این کانال کشیهای هوای نه تنها در اطراف خودرو، بلکه بر روی کاپوت، اسپویلر عقب و زیربندی خودرو نیز به دقت رعایت شده است.
یکی از ویژگیهای مدرن استفاده شده در ساختار بیرونی الترا، استفاده از دوربینهای جانبی در ساختار دوربین ۳۶۰ درجه است که به صورت همزمان به عنوان آینههای جانبی نیز ایفای نقش میکنند. این سیستم که با نام ERMD شناخته میشود از مجموع سه دوربین در جای هر آینه تشکیل شده است. یکی از این دوربینها به عنوان آینه دید جانبی، دومی به منظور تشکیل نمای ۳۶۰ درجه اطراف خودرو و دوربین سوم ویژه سیستم پارک اتوماتیک هوشمند خودرو به کار گرفته شده است که در هماهنگی کامل با سیستم لایدار خودرو عمل میکند.
سیستم آینههای دیجیتال جانبی (دوربینی) هنوز در ایالات متحده آمریکا مجوزه استفاده ندارد. از این رو الترا در بازار آمریکای شمالی و کشورهای هدفی که هنوز سیستم ERMD را استاندارد نمیدانند، با آینههای معمولی و رایج در صنعت خودرو عرضه میشود.
نمای داخلی الترا همانند فضای بیرونی آن یک ساختار سنت شکن و آیندهنگر را در ترکیبی از لوکسگرایی آپشنال به نمایش میگذارد. الترا S و الترا R هر دو از سیستم صوتی بریتانیایی برند KEF بهره میگیرند با این تفاوت که در نسخه S این سیستم از ۱۵ بلندگو در مجموع ۱۳۸۰ وات خروجی بهره میگیرد اما نسخه R با ۲۳ بلندگو، قادر به تولید توان خروجی برابر با رقم خیره کننده ۲۱۶۰ وات است.
نمایشگر لمسی سیستم مولتی مدیا خودرو در میانه داشبرد دارای ابعاد ۱۵.۱ اینچ و از نوع افقی است که بر اساس ادعای لوتوس، تنها با سه مرحله لمس، تا ۹۰ درصد تمامی ویژگیهای قابل تغییر در الترا را در اختیار سرنشینان قرار میدهد تا استفاده از این سیستم به هنگام رانندگی بسیار ساده و بیخطر باشد. همچنین سیستم HUD خودرو دارای قابلیت پخش تصاویر از طریق تکنولوژی سه بعدی حقیقت مجازی (Virtual Reality) است که باعث میشود اطلاعات عرضه شده از طریق این سیستم به مراتب سادهتر قابل درک و تحلیل باشد.
در بخشهای دم دست و جاهایی که دائما در لمس سرنشینان قرار دارد، لوتس از پوشش پارچهای دست باف بادوام و بسیار باکیفیت میکروفایبر بهره گرفته است. پوشش صندلیها از ترکیب پشم و پنبه است که تا ۵۰ درصد از چرم سنتی سبکتر است که در کاهش وزن نهایی خودرو به عنوان یک شاسی بلند عملکرد محور اسپرت تمام الکتریکی، به خوبی نقش بازی میکند. سایر قسمتها و تریمهای سفت و سخت در نمای داخلی از جنس فیبر کربن (الیاف کربن) هستند. با این تفاوت که بر خلاف ساختار سنتی بیشتر خودروها، این قطعات از یک بخش مشخص از پارچههای کربنی ساخته نشده و در حقیقت از قطعات بازیافتی و برش خورده فیبر کربن تشکیل شدهاند که ضمن بازیافت متریال اولیه، ساختاری مرمری مانند به تزئینات فیبر کربنی خودرو میبخشد.
لوتوس الترا (Eletre) اولین شاسی بلند لوتوس و سریعترین شاسی بلند تمام الکتریکی باتریدار (BEV) جهان است تا همچنان به ماهیت تاریخی برند لوتوس به عنوان یک خودروساز اسپرت وفادار باشد.
الترا در مجموع سه نسخه الترا (نسخه پایه/مشترک با ساختار فنی الترا S)، الترا S و الترا R (قدرتمندترین نسخه) به تولید میرسد که قیمت آغازین نسخه پایه برابر با حدود ۱۰۳ هزار دلار و دو نسخه S و R به ترتیب برابر با ۱۲۰ و ۱۵۰ هزار دلار قیمت گذاری شدهاند.
لوتوس الترا در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به مشتریان خود تحویل خواهد شد.
نویسنده: شهاب انیسی
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
source
یک سایت دیگر با وردپرس فارسی
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.