همه چیز از همه جا برای ماشین شما
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
پس از خودروهای شاسی بلند، وانت ها دومین بخش بزرگ خودرو در بازار خودرو آمریکا را تشکیل می دهند. خط وانت سری F فورد بیش از چهار دهه است که پرفروش ترین خودرو در ایالات متحده آمریکا بوده است.
بیش از یک قرن از زمانی که وانت برای اولین بار در خیابان ها عرضه شد می گذرد و اکنون این خودروها به طور قابل توجهی در طراحی و فناوری پیشرفت کرده اند. در اواخر دهه ۱۹۴۰ برندهای خودروسازی آمریکایی از تلاشهای تحقیق و توسعه در زمان جنگ استفاده کردند و شروع به استفاده از موتورهای شش و هشت سیلندر و در وانتهایی که برای مسافران نیز راحت بود کردند. وانت هایی که مشتریان میتوانند هم برای کار و هم برای تفریح از آن ها استفاده کنند. در دهه ۱۹۵۰، وانت ها منحنی های زیبا و رنگ آمیزی های جذاب را مال خود کردند و الهام بخش طراحی خودرو در زمان خود شدند. از آن زمان، محبوبیت پیکاپ ها افزایش یافت و به انواع مختلفی که امروز میبینیم متنوع شدند؛ وانت کامپکت، نیم تُنی، یک تنی، وانت های عضلانی، وانت های آفرود، وانت های برقی و غیره.
وانت عضلانی یا همان ماسل تراک (یک وسیله نقلیه سرعتمحور براساس بدنه وانت) مفهومی بود که خودروسازان در دهه های ۱۹۷۰ و ۸۰ با آن بازی می کردند. با این حال، بسیاری از علاقهمندان به صنعت بر این باورند که وانت عضلانی مدرن، که بیش تر به عنوان وانت پرفورمنس شناخته می شود، در واقع، در اوایل دهه ۹۰ شروع به کار کرد. GMC Syclone مدل ۱۹۹۱ و فورد SVT لایتنینگ ۱۹۹۳ دو خودرو از محبوبترین مدل های بخش وانت پرفورمنس مدرن امروزی هستند.
امروز به نظر می رسد وانت های پرفورمنس، که اغلب گرانترین تریمها را دارند، می توانند تویوتا کمری ۲۰۲۳ را شکست دهند. سریعترین مدلهای وانت حتا از Ford Mustang Dark Horse 2024 با موتور کایوت هم فاصله خواهند گرفت.
در ادامه، ۱۰ مدل از بهترین پیکاپها با پرفورمنس بالا را براساس شتاب صفر تا صد از دهه ۹۰ تاکنون بررسی خواهیم کرد.
در سال ۱۹۹۰، جنرال موتورز دو مدل پیکاپ پرفورمنس را روانه بازار کرد: GMC Syclone و شورولت ۴۵۴SS. این دو وانت فاصله ای از زمین برای خارج شدن از جاده و ساختار بدنه ای برای حمل یا یدک کشی بارهای سنگین نداشتند. این وانت های جنرال موتورز برای یک چیز ساخته شده اند؛ سرعت.
بین دو پسرعموی شرکتی، GMC Syclone 1991 که براساس وانت نیم تنی GMC Sonoma ساخته شده بود، محبوبیت بیش تری پیدا کرد. Syclone دارای یک موتور ۴.۳ لیتری توربوشارژ Vortec V6 بود که ۲۸۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ گشتاور تولید می کرد که در زمان خود خروجی چشمگیری بود. با چنین موتوری زیر کاپوت، بدنه تک کابین، GMC Syclone تنها در ۴.۳ ثانیه از ۰ به ۶۰ مایل در ساعت میرسد که سریعتر از کوروت ZR1 و فراری ۳۴۸ است. به همین دلیل، GMC Syclone به عنوان یک خودرو شناخته شد؛ قاتل سوپراسپرت ها.
فورد F150 SVT لایتنینگ ۱۹۹۳ کمی دیر وارد صحنه وانت های پرفورمنس شد. اولین نسل SVT لایتنینگ با استفاده از یک موتور ۵.۳ لیتری V8 تنفس طبیعی که ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۰ پوند فوت گشتاور تولید می کرد، به اندازه GMC Syclone قدرتمند نبود. با این حال، با ظرفیت بار ۸۰۰ پوندی و یدک کشی ۵۰۰۰ پوندی، این وانت فورد می تواند کاری را انجام دهد که Syclone نمی تواند و به عنوان یک وانت واقعی کار کند.
فورد نسل دوم F-150 SVT لایتنینگ را در سال ۱۹۹۹ عرضه کرد. با استفاده از یک بلوک ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژر، مدل های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰ دارای قدرت ۳۶۰ اسب بخار و ۴۴۰ گشتاور بودند. با این حال، فورد در سال ۲۰۰۱ موتور را حتی بیش تر تقویت کرد تا بتواند ۳۸۰ اسب بخار قدرت و ۴۵۰ گشتاور تولید کند. در آخرین نسخه SVT لایتنینگ نسل دوم، این وانت پرفورمنس می تواند در ۵.۲ ثانیه از ۰ تا ۶۰ مایل در ساعت برسد. فورد F-150 SVT لایتنینگ ۲۰۰۴ نیز از وظایف وانت کاری خود غافل نشد، زیرا هنوز می توانست تا ۱۳۵۰ پوند بار حمل کند و توان بکسل تا ۵۰۰۰ پوند وزن را داشت.
در سال ۲۰۱۰، فورد، F150 Raptor را روانه بازار کرد تا بهترین عملکرد آفرود را در خط تولید نیم تنی ها به خود اختصاص دهد. با این حال، اجازه ندهید قابلیت آفرودی رپتور شما را فریب دهد، زیرا، علیرغم لاستیک های بزرگ تر و سیستم تعلیق تنظیم شده برای خارج از جاده، فورد F-150 رپتور همچنان می تواند لاستیک های خود را در پیست درگ بسوزاند.
برای مدل سال ۲۰۲۳، فورد به F150 رپتور یک موتور ۳.۵ لیتری EcoBoost V6 با خروجی بالا با قدرت ۴۵۰ اسب بخار و گشتاور ۵۱۰ ارائه کرد. این به F-150 Raptor 2023 اجازه می دهد تا برخی از چالش برانگیزترین مناطق خارج از جاده را فتح کند و تنها در ۵.۱ ثانیه از ۰ به ۶۰ مایل در ساعت برسد.
دوج رم SRT 10 سال ۲۰۰۵، که Viper Ram نیز نامیده می شود، پاسخ دیرهنگام دوج به وانت های پرفرمنس فورد و جنرال موتورز بود. با این حال، دوج تصمیم به رقابت با مدلهای مجهز به پیشرانه V8 آمریکاییهای دیگر خود نداشت. با استفاده از موتور ۸.۳ لیتری V10 دوج وایپر افسانه ای، دوج رم SRT 10 با ۵۰۰ اسب بخار و گشتاور ۵۲۵ پوند بر فوت در کلاس وانت های پرفرمنس حکمرانی کرد.
Dodge Ram SRT 10 با استفاده از سیستم تعلیق تنظیم شده اسپرت، کاپوت برجسته، نمای جلوی تهاجمی و اسپویلر، خواب را از سر می پراند. Dodge Ram SRT 10 در ۴.۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۶۰ مایل در ساعت می رسد و آن را به اولین پیکاپ تولیدی تبدیل می کند که شتاب زیر ۵ ثانیه دارد. علاوه بر این، در سال ۲۰۰۴، Ram SRT 10 با حداکثر سرعت ۱۵۴.۵۸ مایل در ساعت، رکورد جهانی گینس را به عنوان سریع ترین پیکاپ تولیدی در جهان به دست آورد. Dodge Ram SRT 10 این رکورد را به مدت دو سال حفظ کرد.
اوایل دهه ۱۹۹۰، تویوتا فقط میتوانست شاهد رقابت سه برند بزرگ خودروسازی آمریکایی با یکدیگر در صحنه وانتهای پرفورمنس باشد. با این حال، در سال ۲۰۰۸، تویوتا بالاخره دست به کار شد، بنابراین بخش TRD خود را مأمور کرد که موتور ۵.۷ لیتری V8 مطمئن توندرا را تقویت کند تا به پیکاپ فول سایز ژاپنی بلیتی برای بخش پیکاپ های پرفورمنس بدهد. وانت حاصل Toyota Tundra TRD Supercharged نام داشت.
تویوتا توندرا TRD سوپرشارژ با استفاده از یک سوپرشارژر ایتون با پیچ و مهره توانست ۵۰۴ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ گشتاور تولید کند. با این توان خروجی، تویوتا توندرا TRD سوپرشارژ میتواند تنها در ۴.۴ ثانیه از صفر به سرعت ۶۰ مایل در ساعت برسد.
در سال ۲۰۲۲، فورد نشان رعد و برق را بار دیگر بر روی وانت های پرفرمنس F-150 SVT Lightning، که در دهه ۱۹۹۰ و اوایل دهه ۲۰۰۰ به کار می بُرد، احیا کرد. با این حال، به جای اشاره به سرعت های رعد و برق سریع مدل های بنزینی فورد F-150 SVT Lightning، علامت تجاری رعد و برق اکنون به طبقه بندی خودروی باتری-الکتریکی (BEV) نوع جدید F-150 مربوط می شود. با این حال، معنای سرعت برای این مدل هنوز از بین نرفته است. F-150 لایتنینگ جدید سریع تر و قدرتمندتر از موتورهای احتراق داخلی (ICE) است.
با استفاده از بسته باتری برد استاندارد، فورد F-150 لایتنینگ ۲۰۲۳ می تواند ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۵ پوند فوت گشتاور تولید کند تا شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت را تنها در ۴ ثانیه به پایان برساند. با این حال، با استفاده از باتری با برد طولانی، توان خروجی لایتنینگ ۲۰۲۳ به ۵۸۰ اسب بخار میرسد و فورد ادعا میکند که این وانت میتواند به شتاب کم تر از ۴ ثانیه دست یابد.
مشابه آن چه دوج با Dodge Ram SRT 10 کمی دیر در مهمانی شرکت کرد، Ram Trucks، که اکنون بخش Stellantis نامیده می شود، نیز برای عرضه جدیدترین وانت پرفورمنس خود وقت گذاشت. از زمان عرضه فورد F-150 رپتور در سال ۲۰۱۰، پیشرانه ۵.۷ لیتری Hemi V8 رم ۱۵۰۰ (۳۹۵ اسب بخار، ۴۱۰ گشتاور) نمی توانست با موتور EcoBoost با قدرت ۴۵۰ اسب بخاری رپتور رقابت کند. با این حال، برای مدل سال ۲۰۲۱، Ram 1500 TRX با موتور افسانهای ۶.۲ لیتری سوپرشارژر Hemi Hellcat V8 در زیر کاپوت خود معرفی شد.
Ram 1500 TRX با قدرت ۷۰۲ اسب بخار و ۶۵۰ گشتاور در زمان خود، می تواند تنها در ۳.۷ ثانیه از ۰ تا ۶۰ مایل در ساعت برسد و عنوان سریع ترین پیکاپ ۲۰۲۲ را به خود اختصاص دهد.
فورد قرار نبود اجازه دهد RAM 1500 TRX برای مدت طولانی بر تمام وانت های پرفورمنس مسلط شود. بدین ترتیب، در اواخر سال ۲۰۲۲، فورد تولید مدل ۲۰۲۳ F-150 Raptor R را آغاز کرد. گروه Blue Oval متوجه شد که موتور ۳.۵ لیتری EcoBoost V6 هیچ شانسی برای شکست دادن Hellcat V8 رم TRX ندارد، بنابراین فورد از موتور ۵.۲ لیتری Predator V8 سوپرشارژ شلبی GT500 استفاده کرد.
فورد F-150 Raptor R با ۷۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۴۰ گشتاور می تواند در ۳.۶ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل در ساعت برسد، اگر از لاستیک های ۳۵ اینچی (همان اندازه تایر Ram 1500 TRX) استفاده کند. این در حالی است که Ram TRX کمی قدرتمندتر، اما همچنین ۷۰۰ پوند از Raptor R سنگین تر است.
Rivian R1T یک پیکاپ برقی متوسط است که از پلتفرم اسکیت برد الکتریکی این خودروساز آمریکایی نوپا استفاده می کند. در سال ۲۰۱۹ برنامه های توسعه مشترک اولیه بین فورد و ریوین وجود داشت، اما این برنامه ها محقق نشد. اکنون به جای داشتن دو وانت پیکاپ EV مهندسی شده با نشان، ما دو رقیب متمایز داریم؛ F-150 Lightning و Rivian R1T.
توان خروجی Rivian R1T 2023 با گزینه های سیستم چهار چرخ متحرک (AWD) آن (دو موتور AWD، دو موتور پیشرفته AWD و چهار موتور AWD) متفاوت است. Rivian R1T با استفاده از پیشرانه چهارموتوره AWD می تواند ۸۳۵ اسب بخار قدرت و ۹۰۸ گشتاور تولید کند. Rivian R1T با این توان خروجی شگفتانگیز میتواند در عرض ۳ ثانیه از ۰ به ۶۰ مایل در ساعت برسد.
کامیون غول پیکر GMC Hummer EV Pickup مانند Rivian R1T شتاب ۰ تا ۶۰ مایلی برابر با ۳ ثانیه دارد. GMC ادعا می کند پیشرانه هامر EV می تواند تا ۱۰۰۰ اسب بخار و ۱۱۵۰۰ گشتاور تولید کند (احتمالاً این گشتاور چرخ است، نه گشتاور موتور سنتی). با این خروجی پیکاپ GMC Hummer می تواند در عرض ۳ ثانیه از ۰ به ۶۰ مایل در ساعت برسد. در واقع، کامیون هامر EV قدرتمندتر از Rivian R1T است، اما بسیار بزرگ تر و سنگین تر است، بنابراین این آمار منجر به یک تساوی برای رتبه اول می شود.
واقعا دیدن این اعداد و ارقام برای پیکاپ هیجان انگیزه .
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
source
تولید محتوا
سئو سایت
چکیده محبوب ترین مقالات خودرو ایران و جهان
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.
source
همه چیز از همه جا برای ماشین شما
با افتخار قدرت گرفته از WordPress | Theme: Newsup by Themeansar.