تیم تحریریه
در 10 روز گذشته باز هم شاهد کاهش قیمت قابل توجه خودروی های داخلی، مونتاژی و وارداتی بودیم؛ به طوری که برخی خودرو ها تا 450 میلیون تومان نیز کاهش قیمت داشتند. در میان این خودرو ها، شاسی بلند های وارداتی و مونتاژ بیشترین میزان کاهش قیمت را تجربه کردند. در ادامه به شرح دلایلی که باعث بوجود آمدن این روند نزولی در بازار شده اند می پردازیم:
اولین و شاید مهم‌ترین آن ثبات در نرخ ارز است. طی هفته‌های گذشته نرخ ارز به صورت مستقیم بر قیمت خودرو در بازار اثر گذاشت. سال گذشته هر هزار تومان افزایش نرخ ارز، قیمت خودروهای داخلی را حداقل 10 میلیون تومان و وارداتی و مونتاژی را بین 30 تا 50 میلیون تومان در بازار گران می‌کرد.
دومین دلیلی که باعث شده قیمت خودروها در بازار کاهشی شود، افزایش 33 تا 55 درصدی تولید خودرو است. از اردیبهشت ماه و به استناد آمار تولید خودرو که وزارت صمت منتشر می‌کند و در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد، تولید برخی خودروها تا 60 درصد هم رشد داشته است. از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ بیش از ۱۹۳ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. میزان رشد تولیدات ایران خودرو در مدت مذکور حدود ۵۰ درصد، گروه سایپا نزدیک به ۳۳ درصد و خودروسازان بخش خصوصی ۸۰ درصد بوده است.

سومین عامل اثرگذار بر ریزش قیمت‌ها، اجرای مرحله دوم طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی است. خیلی از خریداران خودرو از طریق ثبت نام در سایت عرضه خودرو، از بازار حذف شدند و این امر باعث شد که عرضه و تقاضا تا حدی در بازار هماهنگ شود. در مرحله اول اجرای طرح یکپارچه عرضه خودروهای داخلی هم تعداد قابل توجهی از متقاضیان خودرو حذف شدند و این امر توانست باعث کاهش قیمت خودرو در روزهای اوج خرید و فروش (اسفندماه) خودرو در بازار شود.

چهارمین دلیل که توانست بر بازار خودرو اثر بگذارد و از التهابات بکاهد، آرامش سیاسی و مذاکرات مثبت دستگاه دیپلماسی با کشورهای مختلف و بخصوص بازگشایی سفارت ایران در عربستان و در نهایت سفر رئیس کل بانک مرکزی به واشنگتن است. در گذشته به دلیل برخی تهدیدها و تحریم‌ها بازار خودرو واکنش نشان می‌داد و قیمت با نوسان روبه‌رو می‌شد ولی اکنون مشکلات گذشته گریبانگیر حوزه خودرو نیست.

پنجمین دلیل که در کاهش قیمت خودرو اثرگذار است، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه است. این طرح که مالیات ستانی از دلالان خودرو را دنبال می‌کند، با اینکه هنوز اجرا نشده اما توانست اثر مثبت خود را بر بازار خودرو بگذارد. مالیات بر عایدی سرمایه همان طرحی است که فاطمی امین وزیر استیضاح شده دولت سیزدهم، از ابتدای فعالیت خود دنبال و به عنوان یک مطالبه عمومی از نمایندگان مجلس پیگیری کرد. بر اساس این طرح افرادی که خودروی خریداری شده از سامانه یکپارچه را کمتر از یک سال نگه دارند، باید 30 درصد از سود خودرو را به ‌عنوان مالیات بر سرمایه بدهند و نگهداری خودرو کمتر از دو و سه سال به ترتیب شامل مالیات 20 و 10 درصدی می‌شود.
ششمین موضوع که فعالان بازار خودرو اثرگذار در قیمت‌های کاهشی این روزهای بازار خودرو می‌دانند، واردات خودرو است. بزودی اولین مرحله از خودروهای وارداتی عرضه و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان شهریور سال‌جاری بیش از 40 هزار نفر به خودروهای وارداتی دسترسی پیدا کنند.
هفتمین دلیل کاهش قیمت خودرو، عقب‌نشینی مردم از خرید خودرو است. از آنجا که قیمت خودرو ریزشی شده است، تعداد زیادی از مردم دست از خرید کشیده‌اند و منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.
همزمان با اعلام قیمت پژو 207 TU3 توسط ایران خودرو، شرایط فروش این خودرو ویژه اولویت های سوم تابستان 1402 اعلام شد. متن اطلاعیه فروش این خودرو به شرح ذیل…
با اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، قیمت پژو 207 با موتور TU3 اعلام شد. پژو 207 TU3 که در لیست محصولات ایران خودرو جایگزین پژو 206 تیپ 2 شده و با…
به گزارش واحد بازاریابی ماموت خودرو؛ محصولات خانواده جتا به عنوان زیرشاخه‌ای از گروه فولکس‌ واگن به زودی در ایران عرضه می‌شوند. ماموت خودرو که پیش‌تر به عنوان نمایندگی رسمی…
خودروسازان خبر دادند که با توجه به آخرین تصمیات خود، در نمایشگاه شهر آفتاب با شرایط اعلام شده شرکت نخواهند کرد. از اواخر سال قبل شرکت های خودروسازی برای حضور…
بیشتر مردم تو ایران بنز G-Class رو به عنوان یه خودروی لوکس می‌شناسن و مالکان نمونه های پلاک ملی و گذر موقت اون، از G تنها برای گشت و گذار…
​انجمن خودروسازان با ارسال نامه ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عدم اجرای ۷ استاندارد تعلیقی تا پایان تیرماه تاکید کرد. در حالی پایان تیرماه 1402 آخرین مهلت…
بله، چون این مردم حقشون همینه!!!!!! قبلا گفته بودن که چه غلطی دارن میکنن، چرا…
خیر 5 تا جلو داره
سلام داداش من تیپ یگ دارم هیدرولیکه
حالا دیگه چون اوضاع خودرو خوب نیست شما هر چی دستون اومد باید بندازید به…
بازم دستور؟
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمامی حقوق محتوای منتشر شده در این سایت متعلق به car.ir است.
بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.

source

توسط chaarcharkh