تیم تحریریه
هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصوبه مجلس در مورد«واردات خودروی کارکرده» را مغایر سیاستهای کلی نظام ندانست.
هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام، در اولین دستور جلسه فوق العاده امروز( 11 تیر ماه )، لایحه دوفوریتی و مصوبه مجلس در خصوص «الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو» از نظر عدم مغایرت با سیاست های کلی نظام را بررسی کرد.
کمیسیون نظارت دبیرخانه مجمع به این الحاقیه که مربوط به واردات خودروهای کارکرده است، چند مغایرت و ابهام از جمله مغایرت با جز7 و3 ماده 9 سیاست های کلی قانونگذاری، بند 1 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و بند 7 سیاست های کلی تولید ملی و بند2 سیاست های کلی برنامه هفتم را تشخیص داده و گزارش کرده بود.
پس از این گزارش، اعضای هیئت عالی نظارت، وارد بحث و تبادل نظر شدند. آیت الله آملی لاریجانی با اشاره برخی استدلال های اعضای هیئت عالی نظارت و مجمع در موضوع رسیدگی به موضوع واردات خودرو، گفت: با توجه به موافقت کلی مجمع تشخیص مصلحت با واردات خودرو و نیز آمارهای موجود از میزان نیاز به خودرو، کسری بازار خودرو حتی با واردات تامین نمی شود. واردات موجب ایراد لطمه به تولید داخلی نمی شود. از سوی دیگر، تعیین اولویت تامین ارز با دولت و بانک مرکزی است. این مصوبه نکته جدیدی ندارد و مغایر سیاست های کلی نیست.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: قرار نیست همه کسری نیاز داخل از محل واردات تامین شود. همانگونه که در مورد واردات دارو و تجهیزات پزشکی، اختیار به دولت داده شده است، در مورد خودرو هم می توان اختیار را به دولت داد. مجمع در خصوص واردات خودرو نظر مساعد داد، در این مورد هم می تواند موافقت کند.
در این جلسه برخی از اعضای هیئت عالی نظارت بر مغایرت این مصوبه با برخی از سیاست های کلی تاکید نموده و به تبعات ارزی و مشکلات فنی و خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی کارکرده اشاره کردند.
در ادامه جلسه و پس از بیان نظرات برخی از اعضای هیئت عالی نظارت، محمدباقر ذوالقدر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر مجاز بودن دولت برای واردات خودرو، افزود: نیاز به لایحه ای برای واردات خودروی کارکرده نبود. غیر از ابهام مربوط به «انتقال فناوری» سایر ایرادات کمیسیون نظارت دبیرخانه وارد نیست. اکنون دو میلیون متقاضی در سامانه خرید خودرو ثبت نام کرده اند و از آنسو 25درصد تولیدات داخلی به جایگزینی خودروهای فرسوده و 50درصد آن به طرح جوانسازی جمعیت تعلق می گیرد. بنابراین تولید داخلی با ظرفیت حداکثر 1.200میلیون واحدی به هیچ وجه تکافوی نیاز را نمی کند، مضاف بر اینکه در این مصوبه، ضوابط منطقی و دقیقی برای تامین ارز، ملاحظات فنی، زیست محیطی و شرایط واردکنندگان خودروی کارکرده، ذکر شده است.
شب گذشته شرکت پارس خودرو در مراسمی از جدید ترین محصول خود رونمایی کرد؛ کراس اور زوتی DL5! زوتی DL5 نخستین محصول پارس خودرو پس از یک دوره غیبت در…
مجموعه بی نی سی صبح روز پنجشنبه مصادف با عید قربان با برگزاری مراسمی در هتل المپیک تهران، از هدف گذاری این مجموعه برای بروز شدن و همگامی با تکنولوژی…
برند فونیکس در دو سال گذشته به عنوان زیر شاخه لوکس مدیران خودرو تاسیس شده تا محصولات رده بالا و البته گران قیمت چری را در ایران مونتاژ و عرضه…
شرکت کرمان موتور طرح فروش اقساطی پیکاپ T8 را ویژه تیر ماه 1402 اعلام کرد. در این طرح قیمت فروش مصوب 1 میلیارد و 650 میلیون تومان است و مشتریان…
به اطلاع عموم متقاضيان محترم و نمايندگي هاي مجاز ميرساند سيزدهمين مرحله فراخوان اولويت بندي سامانه يكپارچه فروش خودرو شرايط فروش فوق العاده (فراخوان) برخي ازمحصولات ايران خودرو با موعد…
اولین ب ام و سری 7 جدید 2023 وارد خاک ایران شد و از روز های آتی می توانیم این سدان لوکس آلمانی را با پلاک گذر موقت در خیابان…
بازی گرگ و بره س یه روز میشه یه روز نمیشه قیمت دلار و ماشین…
با اینا فک کنم قیمتش چیزی حدود 2.7 برابر قیمت خرید در مبدا دربیاد
تارا از رقیبانش (دنا، دنا پلاس دنده، شاهین و پارس تیوفایو) ارزنده تر و خریدش…
مشکل نرمافزاری داره وقتی می خای روشن کنی استات می خوره ولی روشن نمی شه…
با سلام و احترام؛ تنها شرکتی که جریمه تاخیر خودروها را تسویه نکرده همین کرمان…
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمامی حقوق محتوای منتشر شده در این سایت متعلق به car.ir است.
بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.
