تیم تحریریه
با گذشت نزدیک به دو ماه از اعلام قیمت مصوب خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت، هنوز خودروسازان بخش خصوصی در مقابل تصمیم این شورا تمکین نکرده‌اند. این در حالی است که در آخرین روز از خردادماه شورای رقابت بابت عدم‌رعایت قیمت‌های دستوری به شرکت‌های خودروساز کشور اولتیماتوم داد و تهدید به «پیگیری قضایی» کرد. اما تهدید قضایی شورای رقابت نیز موجب نشد تا خصوصی‌ها از قیمت‌گذاری انجام‌شده برای محصولاتشان توسط شورای رقابت کوتاه بیایند.
در مقابل خودروسازان خصوصی نیز دست‌خالی در میدان نبودند و این بار آنها بودند که چندین بار در لفافه یا مستقیما تهدید کردند که تولید خود را کاهش خواهند داد یا تولید برخی از محصولاتشان را متوقف می‌کنند. شاید این نکته را بتوان نقطه غفلت سیاستگذار در محاسباتش دید. در واقع پیش از این سیاستگذار تنها برای شرکت‌های بزرگ خودروساز که تحت فرمان دولت هستند قیمت‌گذاری می‌کرد که این خودروسازان تحت هیچ شرایطی از دستور دولت برای برنامه تولید سرپیچی نمی‌کنند. کما اینکه شاهد هستیم زیان انباشته ۱۳۰هزار میلیارد تومانی موجب نشده میزان تولید خودروسازان بزرگ کشور کاهش پیدا کند. اما سیاستگذار توجهی به این نکته نداشته که نمی‌تواند خودروسازان خصوصی را مجبور به رشد یا ثبات تولید کند و این دسته از تولیدکنندگان خودرو هر زمان که بخواهند می‌توانند تولید خود را متوقف کنند.
این موضوع با عرضه یکپارچه خودرو پرچالش‌تر هم شده است. در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو که در خردادماه انجام شد، دست‌کم دو‌میلیون نفر ثبت‌نام کردند که در غیاب ایران‌خودرو، بیشتر این تقاضاها برای خودروهای مونتاژی بود. حال در شرایطی که تعداد قابل‌توجهی از افراد برای خرید محصولات خودروسازان خصوصی ثبت‌نام کرده‌اند، این شرکت‌ها می‌گویند با قیمت‌گذاری شورای رقابت تولید خود را کاهش خواهند داد. در چنین شرایطی به‌جز مصرف‌کنندگان، وزارت صمت متضرر اصلی این چالش خواهد بود؛ چراکه این وزارتخانه با فروش یکپارچه تعهدات زیادی ایجاد کرده و اکنون ایفای این تعهدات و به‌تبع آن اعتبار خود را در خطر می‌بیند. در چنین شرایطی است که وزارت صمت ترجیح داده شورای رقابت کمی از موضع خود در قیمت‌گذاری مونتاژی‌ها عقب‌نشینی کند تا تولید خودروهای مونتاژی و ایفای تعهدات ایجاد‌شده به خطر نیفتد.
اخبار رسیده به «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که چالش‌ها و اختلاف‌نظر‌هایی بین شورای رقابت و وزارت صمت ایجاد شده؛ به طوری که وزارت صمت از شورای رقابت می‌خواهد در قیمت‌گذاری خود تجدید‌نظر کند. البته نمی‌توان گفت که نظر شورای رقابت در مورد قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی تمام شده است و تغییری در آن ایجاد نمی‌شود. نشانه‌ها در این مورد تحلیل دیگری به ما می‌دهند. سپهر دادجوی توکلی، رئیس روابط عمومی شورای رقابت، روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا عنوان کرده که «شورای رقابت درمورد خودروهای مونتاژی به صورت مستمر و روزانه جلسه دارد»؛ بنابراین هنوز پرونده قیمت خودروهای مونتاژی در این شورا بسته نشده است.
البته دادجوی توکلی تاکید کرده در این جلسات اولویت با خودروهایی است که تاکنون قیمت آن‌ها اعلام نشده است. به کار بردن عبارت «اولویت» در مورد خودروهای قیمت‌گذاری‌نشده نشان می‌دهد بحث‌هایی در مورد قیمت‌گذاری خودروهایی که قیمت آنها اعلام شده هم در جریان است. البته رئیس روابط‌عمومی شورای رقابت در انتها باز هم تاکید کرده است که عدم‌تمکین خودروسازان خصوصی از قیمت‌های اعلامی شورای رقابت ایراد قانونی دارد. با‌این‌حال باید منتظر بود و دید در نهایت بین شورای رقابت و خودروسازان خصوصی کدام‌یک می‌تواند نظر خود را به کرسی نشانده و طرف مقابل را مجبور به عقب‌نشینی کند.
به استحضار متقاضیان محترم نوبت اول پاییز 1402 و نمایندگی های مجاز این شرکت می رساند؛ پیرو پیش ثبت نام خودرو لاماری ایما در سامانه یکپارچه عرضه خودرو های داخلی،…
گروه صنعتی ایران خودرو طرح جایگزینی حواله های پارس ELX را با پارس XU7P سال به شرح زیر اعلام کرد: به اطلاع می رساند، برای تعهدات پیش فروش تکمیل وجه…
پيرو اعلام نتايج در دومين طرح سامانه يكپارچه عرضه خودرو هاي داخلي به اطلاع نمايندگي ها و متقاضيان حائز شرايط طرح قانون حمايت از خانواده و جواني جمعيت كه در…
امکان واریز وجه برای مادران شرکت‌ کننده در مرحله دوم فروش یکپارچه خودروها با موعد تحویل دی ماه (منتخب سه محصول) که به مدت سه روز (از سه‌شنبه هفته گذشته)…
شب گذشته شرکت پارس خودرو در مراسمی از جدید ترین محصول خود رونمایی کرد؛ کراس اور زوتی DL5! زوتی DL5 نخستین محصول پارس خودرو پس از یک دوره غیبت در…
مجموعه بی نی سی صبح روز پنجشنبه مصادف با عید قربان با برگزاری مراسمی در هتل المپیک تهران، از هدف گذاری این مجموعه برای بروز شدن و همگامی با تکنولوژی…
اینقدر اوضاع خر تو خر هست که یه تولید کننده جزء باید برای دولت شاخو شونه بکشه، تعرفه رو دولت برداره ببینین همینا که شیر شدن موش میشن یا نه
سامانه باید جواب پس بده. اگه مونتاژی هابا قبول قیمت سامانه موافقت کردند و اومدن تو طرح الان بیجا میکنن مارو سرکار میزارن. و اینکه الان سامانه زورش نمیرسه حق مارو بگیره خب ترتیبی بده ما ماشین دیگه ای انتخاب کنیم. تا تو تله این مونتاژی نیفتادیم کاری کنید بابا. من بخام با قیمت کارخونه بخرم که مریض نیستم چهار ماه مونده پول واریز کنم حالا بدن یا نه کنم. خب از بازار ازاد میخرم چهار ماه جلو افتادم
سلام. دوست عزیزی که سنگ مونتاژی هارو به سینه میزنی جواب رو از بقیه گرفتی. مونتاژی ها رو چ حسابی اومدن برا سامانه یکپارچه.لال که نبودن بگن ما با این قیمت نیستیم و نمیومدن ما با قیمت سامانه حساب کردیم و
ثبت نام کردیم وگرنه بازار ازاد تا دلت بخاد ریخته دیگه نیازی نیست چند ماه منتظر اینا باشیم ک کی ماشین تحویل میگیریم. حالا وزارت صمت ی اشتباهی کرد اینارو وارد سامانه کرده الان هم زورش نمیرسه. خب ما این وسط چ گناهی کردیم. پس زحمت بکشه همه مارو ببره تو اولویت دیگه
به نظر من کسانی که برای خودروهای مونتاژی ثبت نام کردن را در اولویت خودروهای وارداتی قرار بدید و کلا خودروهای مونتاژی از کرخه شورای رقابت خارج بشن
برخی از همین رسانه ها هستن که با روابط پشت پرده با سرمایه دار ها و نشر یکسری اطلاعات کمک به رسیدن اهداف اونها می‌کنه.در این بین ملت همیشه در صف و احساس جامانده از سود سرشار کمک میکنند که سرمایه دار زورگو و یغماگر مال همین ملت رو بخورن و……
برخی از همین رسانه ها هستن که با روابط پشت پرده با سرمایه دار ها و نشر یکسری اطلاعات کمک به رسیدن اهداف اونها می‌کنه.در این بین ملت همیشه در صف و احساس جامانده از سود سرشار کمک میکنند که سرمایه دار زورگو و یغماگر مال همین ملت رو بخورن و……
کسی مردم رو مجبور نکرده خودروی مونتاژی بخرند تشریف ببربد از ایران خودرو سایپا خودرو تهیه کنید هروقت دولت به خودروساز خصوصی پول داد میتونه راجع به قیمت گذاری اش هم نظر بده اسمش رو خودشه خصوصی
خیلی بیجا کردن از اول وارد شورای رقابت شدن از روز اول میگفتن قیمت شورای رقابت را قبول ندارن تا مردم تکلیف خودشون رو بدونن و برای اشغالهای چینی ثبت نام نکنن
عزیزم فاز بیخودی نگیر.از اول هم گفتن با قیمت شورا نمیدیم.شما هول شدی فکر کردی زرنگی میتونی ۳ میلیارد زیر قیمت واقعی تیکو هشت پرو مکس بخری.وگرنه همون قیمتی هم که شرکت میده خیلی پایین‌تر از قیمت تمام شده هست.داره با ضرر میده
اگه مونتاژیها بصورت کارشناسی قیمت گذاری شده، ديگه شورای رقابت اصلا نباید کوتاه بیاد، اگر هم عرضه ندارید جلوی خودروساز باستید، لطفا استعفا بدید که حداقل چندتا ادم درست و حسابی بتونن تصمیم بگیرند
طرح یکپارچتون شکست خورده
هرکدام از مونتاژ کاران فقط یک دانه از محصولاتش رو در کشورهای اطراف بفروشد باید جایزه بگیرد
قطعا قطعا نمیتونن یه دونه ماشین با یک سوم قیمت بفروشن
ولی دولت و مجلس با این انحصاری که براشون درست کردن باعث شدن که سود سیصد درصدی ببرن
سالهاست که دولت برای سود چند موسسه ماشین سازی به هشتاد وپنج میلیون ایرانی ضربه جانی و مالی میزنه،،
چه کسی جوابگو هست ؟؟؟
سلام دوستان
ساده نباشید این بازی کارخونه و شورای رقابت است
بهتره الان از بازار بگیرد اگر توانایی دارید تا گرونتر نشده????????????????????
درب یکی از کارخانه هاشون رو ببندند یا مدیرش رو بگیرن یا جریمه گرانفروشی درست درمان براشون اعمال کنند ماست هاشون رو کیسه می کنند
این خودروها قیمت جهانی ندارد به دلار آزاد هم حساب کنند مابقی تو جیب چه کسانی میره واینکه میگید خودروسازان انباشت ضرر دارند یک دروغ بزرگ است اگر ضرر میکنند تولیدنکنند تکلیف مردم هم معلوم بشه چقدر پول میگیرید مقاله بهنفع خودرو ساز بزنید همین مونتاژی ها ببرند امارات یه دونه بفروشند جایزه دارند
کاری نداره اگه مطمئنا شرکت های خصوص سود های دویست سیصد درصدی دارن میکشن روی خودروهای مونتاژی هر اندازه که تولیدشون رو کاهش بدن همون قدر از سقف اعتباریشون توی بانک ها کسر کنن که نتونن از مزایا و تسهیلات کشور استفاده کنن تا آدم بشن و به سود های منطقی راضی باشن
مونتاژکاران اصلا حواله ای صادر نمیکنن تا مردم در صورت رعایت نشدن قیمت‌های شورای رقابت برن شکایت کنن.
چرا رییس جمهور ورود نمیکنه
چرا شورای رقابت را منحل نمی‌کنید؟؟؟ شورایی که حرفش و وجودش برا هیچکس خریدار نداره
من نمیدونم پس تاالان چیکارکردید؛این قیمتهاروبرای مردم فریبی ازکجاآوردین ماچقدردیگه بلا تکلیف باشیم آقانخاستیم خودروی مونتاژی نخاستیم بایدشرایطوغ
فراهم کنیدماتغییرخودروبدیم شماماروفریب دادیدخجالت آوره فریب مردم درهمچنین پست ومقامهایی
دنیای اقتصاد = دنیای مافیا
شورای رقابت = شورای رفاقت= سایت car.ir =نظام فاسد حکمرانی
خودتون رو به اون راه نزنید. مافیا همون جمهوری اسلامی هست.
خداازتون نگذره بااین تعرفه هاتون که خون به دل ملت کردید خودتون مافیای خودروهستید
چشممون کور ، حقِ ما همین دولت است ، تا زمانی که خفه شدیم و…
چه جالب حساب کتاب کردی . واز دولت دزد دفاع کردی . این دولت از…
عزیزم فاز بیخودی نگیر.از اول هم گفتن با قیمت شورا نمیدیم.شما هول شدی فکر کردی…
آیا لیاقت مردم همینه!
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمامی حقوق محتوای منتشر شده در این سایت متعلق به car.ir است.
بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.

source

توسط chaarcharkh