تیم تحریریه
اخیراً، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه دو‌فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی موافقت کردند. اگر این لایحه منجر به جدایی بخش “صنعت و معدن” از “بازرگانی” شود، بخش خودرو نیز به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
در حال حاضر که بخش تولید و تجارت زیر نظر یک وزارتخانه – صمت- قرار دارد، امور مربوط به خودرو نیز در این بخش‌ها زیر نظر یک وزارتخانه پیگیری می‌شود. از همین رو، همه تصمیمات در مورد دو مساله مهم تولید و واردات خودرو در وزارت صمت گرفته می‌شود. به‌عبارت بهتر، این وزارت صمت است که می‌گوید در طول سال باید چه تعداد خودرو به تولید برسد و چگونه و در چه بستری به فروش برود و از آن طرف، چه تعداد خودرو وارد کشور شود. بنابراین فرمان تنظیم بازار خودرو عملا دست وزارت صمت است. این در حالی است که قبل از ادغام وزارتخانه‌های صنعت و بازرگانی، تصمیمات درباره تولید را وزارت صنعت می‌گرفت و انخاذ تصمیمات مربوط به واردات و اینکه مثلا خودروها با چه تعرفه‌ای وارد شوند نیز برعهده وزارت بازرگانی بود.
حالا جدا از اینکه وزارت صمت باید باقی بماند یا تفکیک شود (موضوعی که طیف‌های موافق و مخالف خاص خود را دارد)، مساله اینجاست که جدایی صنعت از بازرگانی می‌تواند بخش خودرو را تحت‌تاثیر قرار دهد. به ‌نظر می‌رسد تاثیرات اولیه و مهم تفکیک احتمالی وزارت صمت و تشکیل دو وزارتخانه «صنعت و معدن» و «بازرگانی»، بیشتر در عرصه تولید و واردات خواهد بود. این احتمال وجود دارد که وزارت صنعت با وزیری جدید، رویکرد و مدلی دیگر را در بخش تولید به کار بگیرد و مثلا رشد تولید را توأم با نگاه جدی به کیفیت، ببیند. در این سال‌ها معمولا وزارت صمت بر رشد سنگین تولید خودرو اصرار داشته؛ این در حالی است که معمولا اهداف در‌نظر‌گرفته‌شده محقق نشده‌اند. بنابراین شاید وزیر صنعت (در صورت تفکیک وزارت صمت) دیگر مانند دوران صمت بر جهش سنگین تولید اصرار نداشته باشد و کیفیت را در اولویت قرار دهد.
از آن سو با تشکیل وزارت بازرگانی، احتمال تغییر در پروژه واردات وجود دارد. وزارت بازرگانی ذاتا مدافع واردات است و در تقابل با وزارت صنعت؛ بنابراین بعید نیست در صورت تشکیل این وزارتخانه، وزیر بازرگانی اقداماتی را در راستای تسریع واردات خودرو به کشور انجام دهد. به‌عنوان مثال ممکن است در ارقام تعرفه واردات خودرو، به عنوان یکی از چالش‌های واردات، تجدیدنظر شده و سیاستگذار جدید بخش تجارت، تعرفه‌های کمتری را لحاظ کند.
شورای رقابت در اطلاعیه شماره هفتم خود، درباره مصوبه ۵۸۴ این شورا که به اصلاح و اعلام قیمت خودروهای مونتاژی مربوط می‌شود، دلایل افزایش قیمت خودروهای مونتاژی را اعلام کرده…
با تغییر حقوق ورودی خودرو در سال ۱۴۰۲، قرار است در هفته آینده، چانگان های وارداتی با قیمت جدید عرضه شوند. در ماه خرداد امسال، شورای رقابت قیمت خودروهای چانگان…
شرکت استاندارد به تازگی با استاندارد های 85 گانه خود یقه بسیاری از محصولات ایران خودرو و سایپا را گرفته  و باعث شده تا تولید این خودرو ها در حالت…
در جلسه روز گذشته هیئت دولت، رئیس جمهور با تاکید بر این که شورای رقابت به چه انگیزه‌ای قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داده است؟ او معاون اول خود و…
شب گذشته شرکت مدیران خودرو طی مراسمی در هتل استقلال تهران، اقدام به رونمایی از جدید ترین محصول برند MVM کرد؛ X33 کراس مدتی بود که بیلبورد های X33 کراس…
شرکت پارس ساتر شب گذشته طی مراسمی که در فروشگاه هایپرکار برگزار شد؛ اقدام به رونمایی از 5 محصول جدید اشکودا برای بازار ایران کرد. پارس ساتر که به عنوان…
کارشناسی که میگه : روند افزایش قیمت محصولات مونتاژی نسبتا منطقی بوده است و دو…
مسخره بازی تا کی؟
دوستان این همه پیام نوشتید اصلا جوابی گرفتید منظور ایران خررو از شصت دقیقه شصت…
الان بعضی ها تو خیال خودشون را سوار بهترین ماشینا میبینن . هر چی هم…
اینا از بازار خیالشون راحته، هر آشغالی تولید کنن، مردم میخرن………….. تا بوده همین بوده……
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. همواره پذیرای انتقادات و پیشنهادات شما خواهیم بود.
تمامی حقوق محتوای منتشر شده در این سایت متعلق به car.ir است.
بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است.

source

توسط chaarcharkh