26 مهر 1402 ساعت 14:30

بارش شهابی جباری 30 مهر ماه به وقوع خواهد پیوست. در ادامه با جزئیات رصد این بارش شهابی از آسمان ایران آشنا خواهیم شد.

علاقه‌مندان به تماشای پدیده جذاب بارش‌های شهابی می‌توانند در 30 مهر 1402 از آسمان ایران نظاره‌گر بارش شهابی جباری باشند. بارش شهابی جباری که منشا آن دنباله‌دار هالی است، یکی از بارش‌های محبوب سالانه محسوب می‌شود که از 10 مهر ماه شروع شده و تا اواسط آبان ماه ادامه پیدا می‌کند. در ادامه با جزئیات رصد بارش شهابی جباری آشنا خواهیم شد.

رصد بارش شهابی جباری 30 مهر ماه

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران عنوان کرد علاقه‌مندان در آسمان بدون آلودگی نوری می‌توانند شهاب‌های این بارش را رصد کنند. البته زمان اوج بارش شهابی جباری از نیمه شب تا روشنی آسمان صبح یکشنبه 30 مهر 1402 است.

بارش شهابی جباری 30 مهر

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در ادامه گفته‌های خود ذرات باقی‌مانده از دنباله‌دار هالی را به‌عنوان منشا شکل‌گیری این بارش معرفی کرد و گفت دنباله‌دار هالی باعث ایجاد دو بارش شهابی می‌شود که بارش اول آن به‌نام بارش شهابی اتا دلوی در اواسط اردیبهشت ماه و بارش دوم آن نیز به‌نام بارش شهابی جباری در این زمان از سال رخ می‌دهد.

عتیقی در ادامه بیان کرد در ساعت 3 و 35 دقیقه بامداد یکشنبه 30 مهرماه شاهد اوج بارش شهابی امسال خواهیم بود. همچنین سرعت شهاب‌های این بارش در برخورد با اتمسفر زمین بیش از 66 کیلومتر در ثانیه خواهد بود و تعداد شهاب‌های ساعتی سرسویی این بارش نیز در هر ساعت حداکثر 20 شهاب برآورد شده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران بیان کرد خوشبختانه در زمان اوج بارش جباری امسال، آسمان کاملا تاریک بوده و علاقه‌مندان می‌توانند به‌خوبی این پدیده را مشاهده کنند. همچنین رصدگران می‌توانند با چشمان غیر مسلح نیز این پدیده را رصد کرده و به ابزار خاصی نیاز نخواهند داشت. لازم به ذکر است شهاب‌ها معمولا حدود 30 درجه‌ی کانون بارش و حتی بسیار دورتر در تمام آسمان قابل مشاهده خواهند بود.

source

By