منتشر شده در 26 مهر 1402 ساعت 19:41


نویسنده
محمدرضا پاداش


ویدئو
حسین دلاور

صبح امروز بود که شورای رقابت قیمت ۸ محصول جدید ایران خودرو را اعلام کرد. محصولاتی که اسامی جدیدی دارند اما در باطن همان خودروهایی هستند که این خودروساز تولید می کرد. اما ماجرا چیست؟

خودروسازان از همان ابتدا مخالف قیمت گذاری دستوری بودند و وزیر جدید صنعت هم نسبت به قیمت گذاری دستوری مخالفت خودش را نشان داده بود. شورای رقابت به هیچ وجه موافق افزایش قیمت نبود اما ایران خودرو یک راه میانبر پیدا کرد. این خودروساز با تغییراتی در محصولات فعلی، کد فنی جدید برای خودروهایش تعریف کرد و وزارت صمت هم این خودرو ها رو به عنوان محصول جدید تایید کرد. حالا شورای رقابت مجبور شد برای خودروهای جدید بر اساس صورت های مالی جدید قیمت گذاری را انجام بدهد. اما آیا این میانبر و یا ترفند ایران خودرو روند تازه ای در صنعت و بازار ما به حساب می آید؟

این ترفند ایران خودرو خیلی هم جدید نیست و دیگر خودروساز دولتی ما یعنی سایپا، مدت ها است که با این روند آشنا است. اصلا یکی از دلایلی که محصولی مثل کوییک رو با پسوند های مختلف می بینیم، بحث قیمت گذاری است. در واقع سایپا هر بار برای کوییک کد جدیدی تعریف می کند تا قیمت گذاری جدیدی برای آن انجام شود. با این کار محصول با تغییراتی اندک، قیمت بالاتری پیدا می کند.

به عبارت ساده تر ایران خودرو در واقع از ابزار قانونی استفاده کرده تا محصولاتش رو به عنوان محصولات جدید جا بزند. این فرآیند کاملا قانونی است اما واقعا محصولات جدید چقدر با محصولات قبل تفاوت دارند؟ آیا این جا سوء استفاده از قانون اتفاق افتاده است؟ آیا این قوانین نیاز به بازنگری ندارند؟

تاثیر این اعلام قیمت ها در بازار چطور خواهد بود؟

ما در آخرین خودرو اصلا این قصد را نداریم که جو افزایش قیمت را در بازار ایجاد کنیم اما با یک مثال تاثیر واقعی قیمت های جدید را در بازار بررسی می کنیم:
فرض کنید یک نفر یکی از ۸ محصول جدید ایران خودرو، مثلا تارا V4 را از کارخانه خریداری کند. این را در نظر داشته باشید که قیمت این خودرو حدودا برای مصرف کننده ۶۵۰ میلیون تومان تمام خواهد شد. همچنین به این نکته هم دقت کنید که نسخه اتوماتیک معمولی از تارا در حال حاضر ۶۷۰ تا ۶۸۰ میلیون تومان در بازار قیمت می خورد. با این تفاصیل آیا مشتریان جدید تارا V4 قیمتی پایین تر از ۷۵۰ میلیون تومان را در بازار برای خودروی خود در نظر خواهند گرفت؟ البته که احتمالا قیمت این محصول در بازار آزاد از این هم بالاتر خواهد بود اما اگر همین قیمت را هم تثبیت شود، بازار نهایتا افزایشی خواهد بود. یعنی با اعمال قیمت های جدید، بازار شرایط صعودی بازار کاملا قابل پیش بینی است.

بنظر می رسد خودروساز با همکاری وزارت صمت راه جدید برای دور زدن قیمت گذاری دستوری پیدا کرده اند و به زودی قیمت های مطلوب خودروساز برای فروش لحاظ خواهد شد. اما نظر شما چیست؟ آیا شما با قیمت گذاری دستوری موافق هستید یا مخالف؟ به نظر شما تاثیر اعلام قیمت ۸ محصول جدید ایران خودرو بر بازار چه خواهد بود؟

source

By