تفاوت آیلتس و تافل و pte در چیست؟ این سوال بدون شک ذهن شما را مانند میلیون‌ها متقاضی دیگری که قصد اخذ مدرک بین‌المللی زبان خارجی دارند، درگیر کرده است. در حقیقت هر یک از این آزمون‌ها سیستم نمره‌دهی و سطح‌بندی خاص خود را دارند. آزمون‌های تافل، آیلتس و pte هر سه آزمون بین‌المللی ارزیابی مهارت زبان انگلیسی هستند.

همچنین بخوانید :

اما مسئله مهمی که وجود دارد، این است که این آزمون‌ها از چه نظر با یکدیگر تفاوت داشته و کدام یک از آن‌ها برای برنامه مهاجرت مناسب هستند؟ در این مطلب از پلازا تمامی توضیحات مورد نیاز در رابطه با مقایسه آزمون‌های تافل، آیلتس و pte در اختیار شما قرار خواهیم داد.

فهرست مطالب

تفاوت آیلتس و تافل و pte
در این مطلب به تفاوت های سه آزمون آیلتس، تافل و pte می پردازیم.

آزمون آیلتس (Ielts) چیست؟

واژه ielts مخفف عبارت International English Testeing System است. این عبارت به معنای سیستم بین‌المللی آزمون بوده و در اصل یک آزمون سراسری تست مهارت زبان متقاضیان است. آزمون آیلتس با همکاری دانشگاه کمبریج و زیر نظر سازمان IDP هر ساله برگزار می‌شود. این آزمون بین‌المللی از 4 بخش زیر تشکیل شده است:

  • بخش LISTENING
  • بخش READING
  • بخش WRITING
  • بخش SPEAKING

سیستم نمره بندی آیلتس بین 1 تا 9 است که نمره مربوط به هر یک از 4 بخش اصلی فوق به صورت مجزا محاسبه می‌شود. پس از اتمام فرایند ارزیابی، نمره نهایی متقاضیان بر اساس نمرات هر یک از این بخش‌ها محاسبه شده و به صورت نهایی ثبت می‌شود.

همچنین بخوانید :

آزمون تافل (TOFEL) چیست؟

قبل از پرداخت به تفاوت آیلتس و تافل و pte بهتر است ابتدا هر یک از این آزمون‌ها را به صورت مختصر معرفی کنیم. واژه TOFEL مخفف عبارت TEST OF ENGLISH A FOREIGN LANGUAGE است. این آزمون مانند آزمون آیلتس با هدف ارزیابی مهارت‌های گفتاری و نوشتاری زبان انگلیسی متقاضیان برگزار می‌شود. آزمون تافل از 4 بخش مختلف رایتینگ یا نوشتن، مکالمه، خواندن و شنیدن تشکیل شده است که هر کدام از آن‌‌ها سوالات خاص خود را دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله آزمون تافل چیست را مطالعه کنید.

آزمون PTE چیست؟

آزمون PTE از جمله معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی زبان‌های خارجی در دنیا است. واژه PTE مخفف شده عبارت PEARSON TEST OF ENGLISH است. بزرگ‌ترین تفاوت آیلتس و تافل و pte بخش‌های ارزیابی است. بر خلاف دو آزمون تافل و آیلتس، در آزمون pte باید به سوالات سه بخش نوشتن (Writing)، صحبت کردن (Speaking) و گوش کردن و خواندن (Listening And Reading) پاسخ بدهند. در واقع آزمون pte نسبت به آزمون‌های آیلتس و تافل خلاصه‌تر است.

معرفی آزمون pte
آزمون pte و نحوه شرکت در آن

بررسی تفاوت آزمون‌های آیلتس، pte و تافل

یکی از نکات بسیار مهمی که افراد به هنگام بررسی تفاوت آیلتس و تافل و pte به آن توجه نمی‌کنند، مراکز برگزار کننده این آزمون‌‌ها است. در واقع شما در آزمونی باید شرکت کنید که از نظر موقعیت مکانی محدودیت و مشکلی نداشته باشد. برای مثال متاسفانه در حال حاضر در ایران آزمون‌های pte برگزار نشده و متقاضیان ایرانی باید به یکی از کشورها از جمله ترکیه یا آذربایجان سفر کنند.

البته اگر شما محدودیتی در هزینه‌های آزمون یا تهیه ویزای کشورهای مختلف را ندارید، می‌توانید به صورت آزادانه یکی از این آزمون را شرکت کنید. در جدول زیر به مقایسه آزمون‌های تافل، آیلتس و pte می‌پردازیم.

نوع مقایسه IELTS TOFEL PTE
مدت زمان آزمون 2 ساعت و 45 دقیقه 3 ساعت و 10 دقیقه 3 ساعت
سیستم نمره‌دهی 0-9 0-120 10-90
تاریخ اعتبار 2 سال دو سال 24 ماه
نحوه برگزاری آزمون به صورت حضوری غیر حضوری غیر حضوری
بخش‌های آزمون شنیداری،خوانداری، نوشتاری و گفتاری شنیداری، خوانداری، گفتاری و نوشتاری گفتاری و نوشتاری

شنیاری و خوانداری

 

بررسی تفاوت آیلتس و تافل و pte از نظر نحوه ارزیابی

یکی از مهم‌ترین مباحث در بررسی تفاوت این سه آزمون، نحوه ارزیابی است. منظور از چگونگی ارزیابی آزمون‌های زبان بین‌المللی دقیقا منظور تعداد و نوع سوالات موجود در هر بخش است. در حالت کلی آزمون‌های تافل، آیلتس و pte تفاوت چندانی از این نظر با یکدیگر نداشته و میزان سختی ارزیابی آن‌ها یکسان است. اما از نظر برخی جزئیات همچون مدت زمان پاسخ دهی به بخش شنیداری، گفتاری و خوانداری با یکدیگر تفاوت دارند. علاوه بر این، طبیعتا منابعی که باید متقاضیان پیش از شرکت در هر یک از این آزمون‌ها مطالعه کنند متفاوت است.

جدول تفاوت بخش شنیداری آزمون‌های تافل، آیلتس و PTE

بخش شنیداری یا همان Listening در این 3 آزمون بین‌المللی ساختار متفاوتی دارد. حتی مدت زمان پاسخ‌گویی به سوالات این بخش در این سه آزمون متفاوت است!

 شنیداری (Listening)
ILETS TOFEL  PTE
محتوا شامل مکالمه عمومی، یک مکالمه تک نفره، یک مکالمه از نوع آکادمیک و مکالمه تک نفره آکادمیک 2 الی3 مکالمه دانش‌آموزی، 6 الی 4 مکالمه تک نفره از نوع آکادمیک یا مباحثه‌ای شامل 8 مکالمه آکادمیک
مدت زمان 40 دقیقه 40 الی 60 دقیقه 45 الی 60 دقیقه
نوع لهجه لهجه بریتانیایی لهجه آمریکای شمالی لهجه‌های مختلف و متنوع

 

جدول تفاوت آیلتس و تافل و pte در بخش خوانداری (READING)

یکی از مهم‌ترین بخش‌های در هر سه آزمون تافل، آیلتس و pte بخش خوانداری است. شما به عنوان متقاضی باید تسلط ویژه‌ای بر مبانی مربوط به ریدینگ داشته باشید. در جدول زیر به تفاوت آیلتس و تافل و pte از نظر ساختار بخش خوانداری پرداخته‌ایم.

خوانداری IELTS PTE TOFEL
ساختار 3 متن آکادمیک 5 متن از نوع اکادمیک 4 الی 6 متن اکادمیک
مدت زمان 60 دقیقه 30 الی 40 دقیقه 60 الی 100 دقیقه

جدول بررسی تفاوت آزمون‌های تافل، آیلتس و PTE در بخش گفتاری (Speaking)

بخش گفتاری این 3 آزمون با یکدیگر از نظر مدت زمان و ساختار محتوایی تفاوت دارد.

گفتاری TOFEL PTE IELTS
نحوه برگزاری به صورت مجازی (با کامپیوتر)  مجازی (با کامپیوتر) به صورت رو در رو
ساختار پاسخ دادن به موضوعات عمومی

جواب دادن به سوالات شنیداری در متن ضبط شده

ارائه جواب با توجه به شنیدن و خواندن متن

معرفی خود

خواندن متون با صدای بلند

تکرار واضح جملات

شرح دادن تصاویر

تکرار کردن مکالمه صوتی

سخنرانی کردن و پاسخ دادن به سوالات

صحبت کردن در مورد موضوعات عمومی

تکرار مکالمات صوتی

بحث کردن در مورد موضوع گفته شده

مدت زمان 20 دقیقه 40 دقیقه 15 دقیقه

 

جدول مقایسه آزمون‌های تافل، آیلتس و pte در بخش نوشتاری (Writing)

بخش نوشتاری سه آزمون آیلتس، تافل و pte از نظر ساختار و مدت زمان پاسخ‌دهی تفاوتی‌هایی با یکدیگر دارند. در این جدول به صورت کامل این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.

نوشتاری PTE IELTS TOFEL
ساختار نوشتن خلاصه‌ای از متن داده شده

نوشتن یک مقاله در مورد یکی از عناوین

شرح دادن توضیحات مربوط به جدول، گراف یا نمودار

نگارش یک مقاله برای توضیح موضوعات مشخص شده

نوشتن چکیده‌ای از آنچه که متقاضی شنیده و خوانده است.

نوشتن یک مقاله آکادمیک در مورد یکی از عناوین

مدت زمان 40 دقیقه 60 دقیقه 50 دقیقه

 

تفاوت آیلتس و تافل و pte از نظر هزینه

اصلی‌ترین بحث در رابطه با مسئله مقایسه آزمون‌های آیلتس، تافل و pte هزینه‌های این سه آزمون است. هر یک از این آزمون‌ها با توجه به اینکه استانداردهای خود را دارند، هزینه متفاوتی را برای متقاضیان در نظر گرفته‌اند.

  • هزینه آزمون آیلتس: 215 دلار
  • هزینه آزمون تافل: 265 دلار
  • هزینه آزمون pte: 880 لیر ترکیه

نکته: هزینه آزمون pte در هر یک از کشورهایی که قرار است برگزار شود بر اساس واحد پولی آن کشور محاسبه می‌شود! برای نمونه هزینه این آزمون در آلمان حدود 250 دلار است. در حالی که در آذربایجان 210 دلار.

همچنین بخوانید :

نحوه پرداخت هزینه آزمون‌های آیلتس، تافل و pte در ایران

یکی دیگر از دغدغه‌های اصلی متقاضیانی که قصد شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان را دارند، بحث پرداخت هزینه‌ها است. در حالت کلی برای پرداخت هزینه‌های این 3 آزمون نیاز  به ثبت نام در درگاه‌های پرداخت بین‌المللی است.

اما متاسفانه به علت تحریم بودن سرویس‌های پرداخت ارزی، ایرانیان نمی‌توانند به صورت مستقیم در این درگاه‌ها نسبت به افتتاح حساب اقدام کنند. در راستای برطرف کردن این محدودیت‌ها، شرکت‌های واسط معتبر ایرانی نیز راه‌اندازی شده‌اند. این شرکت‌ها با نام تجاری سایت‌های پرداخت ارزی خدمات مربوط به پرداخت هزینه‌ها و تراکنش‌های بین‌المللی را در ازای دریافت کارمزدی کم ارائه می‌دهند.

همان طور که در مطالب بالا گفته شد، آزمون pte بر خلاف دو آزمون آیلتس و تافل تنها به صورت حضوری در کشورهای غیر تحریم برگزار می‌شود. متاسفانه به علت تحریم بودن ایران، متقاضیان ایرانی برای شرکت در آزمون pte باید به یکی از کشورهای عراق، عمان، ترکیه یا آذربایجان سفر کنند.

بررسی تفاوت آیلتس و تافل و pte از نظر هزینه
هزینه هر یک از آزمون های تافل، آیلتس و pte بر اساس استانداردهایی که دارند متفاوت است.

مراحل پرداخت هزینه آزمون‌های زبان بین‌المللی با سایت‌های واسط

در بحث بررسی تفاوت آیلتس و تافل و pte شما باید حتما به این نکته توجه داشته باشید که برای پرداخت هزینه این آزمون‌ها باید از ارگان‌های واسط معتبر کمک بگیرید. برای استفاده از خدمات سایت‌های پرداخت ارزی ایرانی باید موارد زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ثبت نام در سایت پرداخت ارزی
  2. ایجاد حساب کاربری
  3. مراجعه به منو و تکمیل درخواست پرداخت هزینه آزمون
  4. پرداخت معادل ریالی هزینه آزمون
  5. پرداخت کارمزد سایت
  6. ثبت تراکنش مالی در اسرع وقت توسط تیم فنی سایت

سوالات متداول

بعد از آشنایی با تفاوت آیلتس و تافل و pte با وجود این توضیحات ممکن است سوالاتی ذهن شما را به خود مشغول کند. به همین ترتیب در ادامه به برخی از متداول‌ترین این سوالات پاسخ می‌دهیم.

مدرک آزمون pte در کدام کشورها اعتبار دارد؟

مدرک این آزمون بین‌المللی در 74 کشور دنیا اعم از نروژ، هنگ کنگ، چین،ف ژاپن، ایتالیا، آرژانتین و… معتبر است.

آیا می‌توان مجددا در آزمون pte و آیلتس و تافل شرکت کرد؟

بله، پس از کسب نمره آزمون اول و اعلام نتایج می‌توان در آزمون بعدی شرکت کرد. در هر سه مورد از این آزمون‌ها متقاضی می‌تواند چندین بار شرکت کند.

هزینه کدام آزمون بیشتر است؟

هزینه آزمون pte نسبت به دو آزمون آیلتس و تافل بیشتر است.

کلام آخر

در این مطلب در مورد تفاوت آیلتس و تافل و pte از نظر ساختار، زمان‌بندی و هزینه به توضیحات کاملی پرداختیم. شما دانستید که هیچ یک از این آزمون‌‌ها بر یکدیگر برتری ندارند، اما بایستی با توجه به نیازها و شرایط خود در آزمون مناسبی شرکت کنید. همچنین فرایند پرداخت هزینه این آزمون‌ها در ایران به صورت مستقیم امکان‌پذیر نبوده و باید از طریق سایت‌های پرداخت ارزی معتبر صورت گیرد.

source

By