گاهی اوقات ورزشکاران حرفه‌ای در رشته بدنسازی، برای رسیدن به اهدافی مثل افزایش حجم عضلات یا چربی سوزی، از هورمون‌های استروئیدی مثل تستوسترون استفاده می‌کنند. اما سوالی که شاید برای شما پیش آمده باشد این است که بهترین محل برای تزریق تستوسترون در بدنسازی کجاست؟

ما در این نوشته به طور دقیق توضیح می‌دهیم که بهترین قسمت‌های بدن برای تزریق آمپول تستوسترون و همچنین سایر استروئیدها کجاست.

تزریق داخل عضله (IM)

تستوسترون باید داخل عضله یعنی به صورت IM تزریق شود. البته دچار اشتباه نشوید، منظور این نیست که تستوسترون را در هر عضله تزریق کنید آن قسمت بیشتر رشد می‌کند.

در واقع منظور از تزریق داخل عضله این است که شما باید مطمئن شوید دارو را داخل عضله تزریق کرده‌اید، نه داخل رگ و یا زیر پوست.

برخی داروها مثل تستوسترون برای اثربخشی بهتر و سریعتر باید به صورت تزریقی وارد بدن شوند. تزریق دارو به عضله به عنوان یک روش متداول است که برای جذب سریع دارو توسط بدن استفاده می‌شود.

این روش به دارو این امکان را می‌دهد که به طور مستقیم و بدون عبور از مرحله گوارش و کبد وارد جریان خون شود.

تزریق دارو به عضله علاوه بر اینکه امکان جذب سریع‌تر دارو را فراهم می‌کند، برخی مزایا و فواید دیگر را نیز دارد. به عنوان مثال:

  1. حجم بیشتر: عضلات بدن از مساحت بیشتری نسبت به رگ‌ها برخوردار هستند. بنابراین، در تزریق دارو به عضله، می‌توان حجم بیشتری از دارو را در مقایسه با تزریق وریدی استفاده کرد.
  2. جذب پایدارتر: تزریق دارو به عضله می‌تواند به جذب پایدارتر و طولانی‌تر دارو در بدن کمک کند. چون عضلات به عنوان منبع ذخیره‌سازی دارو عمل می‌کنند و به طور پیوسته دارو را به جریان خون منتقل می‌کنند.
  3. استفاده در موارد عدم امکان مصرف خوراکی: در برخی موارد، ممکن است بیمار نتواند دارو را به صورت خوراکی مصرف کند، به عنوان مثال در صورت عدم توانایی بیمار در بلع کردن، تهوع و استفراغ شدید یا وقتی که دارو به صورت خوراکی جذب نمی‌شود. در این موارد، تزریق دارو به عضله می‌تواند راه حلی مناسب باشد.
  4. اثربخشی بیشتر: برخی داروها برای دستیابی به غلظت موثر در خون بهتر است به صورت تزریقی وارد شوند. زیرا در این صورت، دارو به طور مستقیم و بدون تغییرات متعدد در مراحل گوارشی و کبد به جریان خون می‌رسد.

لازم به ذکر است که همه داروها قابلیت تزریق به عضله را ندارند و در برخی موارد، تزریق به عضله ممکن است مشکلات و عوارض جانبی احتمالی داشته باشد. اما تستوسترون تزریقی جزو داروهایی است که باید داخل عضله (IM) تزریق شود. (منبع ۱)

۴ نقطه از بدن برای تزریق تستوسترون

در ادامه، ۴ قسمت از بهترین نقاط بدن که برای تزریق عضلانی تستوسترون مناسب هستند، به شما معرفی می‌شود.

سرشانه (دلتوئید)

عضله دلتوئید عضله بزرگی است که در بالای بازو، درست زیر شانه شما قرار دارد.

برای پیدا کردن محل تزریق تستوسترون در بدنسازی، استخوان را در بالای بازو، جایی که بازو به شانه‌تان می‌رسد، لمس کنید. محل تزریق حدود ۵ سانتی‌متر زیر آن نقطه است (یا تقریبا عرض دو الی سه انگشت). حتماً تزریق را در مرکز بزرگترین ماهیچه انجام دهید.

ران

عضلات واستوس جانبی و رکتوس فموریس در ران قرار دارند. آنها عضله چهار سر ران (چهار سر) را تشکیل می‌دهند. اگر خودتان تستوسترون را تزریق می‌کنید، این ساده‌ترین و راحت‌ترین محل است.

برای پیدا کردن این عضلات، خطوطی را تصور کنید که جلوی ران شما را از بالا به پایین به یک سوم تقسیم می‌کنند.

  • برای تزریق در واستوس جانبی، سوزن باید به یک سوم میانی در قسمت بیرونی ران شما برود.
  • برای تزریق به عضله راست ران، سوزن باید در یک سوم میانی جلوی ران شما برود.

باسن

ناحیه پشت سرینی (دورسوگلوتئال) عضله بزرگی است که در باسن قرار دارد. این یکی از بزرگترین عضلات بدن است، اما اگر خودتان تزریق را انجام می‌دهید، دسترسی به این عضله ممکن است دشوار باشد.

برای پیدا کردن این ناحیه که برای تزریق تستوسترون مناسب است، باید دو خط افقی و عمودی روی یک طرف باسن تصور کنید. این دو خط، یک طرف باسن را به چهار قسمت تقسیم می‌کند. بهترین محل تزریق تستوسترون در بدنسازی، ربع خارجی مایل به بیرون است.

مفصل ران (هیپ)

عضله شکمی در نزدیکی لگن قرار دارد. در حالی که ممکن است خودتان بتوانید تستوسترون را در این قسمت از بدن تزریق کنید، اما انجام آن توسط یک شخص دیگر که به این کار مسلط باشد بهتر است.

تکنیک‌های تزریق تستوسترون به صورت عضلانی (IM)

استفاده از سرنگ و سوزن با اندازه مناسب برای انجام تزریق عضلانی تستوسترون بسیار مهم است.

بهتر است در مورد نحوه تزریق درست و امن‌تر استروئیدها بیشتر بخوانید.

اگر به روش و محل تزریق تستوسترون در بدنسازی مسلط نیستید بهتر است خودتان این کار را انجام ندهید. توصیه می‌شود برای انجام تزریق تستوسترون به درمانگاه مراجعه کنید.

اگر نگران درد هستید، می‌توانید محل تزریق تستوسترون را به مدت 5 تا 10 دقیقه با یخ بی‌حس کنید. همچنین کرم‌های بی‌حس‌کننده لیدوکائین، در اکثر داروخانه‌ها موجود است.

تزریق داخل عضله به خود یا شخص دیگر:

  • لوازم خود را جمع آوری کنید: به یک سوزن و سرنگ استریل و جدید، ویال دارو، پد الکلی، یک گاز گاز استریل و یک تکه پنبه نیاز دارید.
  • دست های خود را بشویید: از صابون و آب‌ گرم استفاده کنید و حتما زیر ناخن‌ها و بین انگشتان را بشویید.
  • محل تزریق را آماده کنید: مطمئن شوید که عضله شل است. محل تزریق را با پد الکل تمیز کنید و بگذارید خشک شود. پد الکل را به صورت دایره‌ای روی محل تزریق نچرخانید. فقط از یک طرف به طرف دیگر بکشید.
  • ویال تستوسترون را آماده کنید: اگر از ویال مولتی دوز استفاده می‌کنید، تاریخ اولین استفاده را یادداشت کنید. درپوش لاستیکی را با یک پد الکلی تمیز کنید.
  • سرنگ را آماده کنید: درپوش سوزن را بردارید. هوا را به اندازه دوزی که تزریق می‌کنید به داخل سرنگ بکشید.
  • دارو را بکشید: سوزن را از طریق پوشش پلاستیکی روی ویال، داخل ببرید و هوا را به داخل ویال تزریق کنید. ویال را برگردانید تا سر پلاستیکی رو به پایین باشد. پیستون سرنگ را به سمت عقب بکشید تا سرنگ با مقدار مناسب دارو پر شود. سوزن را از ویال خارج کنید. به هیچ وجه به سوزن دست نزنید.
  • هوا را از سرنگ خارج کنید: حباب‌های هوا را با ضربه ملایم بر سرنگ و فشار دادن پیستون خارج کنید.
  • تزریق را انجام دهید: سرنگ را مانند دارت محکم نگه دارید. زاویه تزریق داخل عضله (IM) باید 90 درجه نسبت به محل تزریق باشد. سوزن را با یک حرکت کنترل شده وارد عضله کنید. قبل از وارد که دارو به بدن، ابتدا پیستون سرنگ را کمی عقب بکشید و ببینید آیا خون وارد سرنگ می‌شود یا خیر. اگر خون وارد سرنگ شد سریعا سوزن را از بدن خارج کنید. اما اگر حباب‌های کوچک وارد سرنگ شد، سوزن را در محل مناسب وارد کرده‌اید و باید پیستون را به آرامی فشار دهید. (در این مرحله حباب‌هایی که مشاهده می‌کنید هوا نیست، در واقع خلا می‌باشد). بعد از این که کل دارو وارد عضله شد، سوزن را بیرون بکشید. به یاد داشته باشید که دارو را به آرامی و آهسته تزریق کنید.
  • اعمال فشار سبک: محل تزریق را با مقداری گاز استریل فشار دهید.
  • سوزن و سرنگ را دور بیندازید: درپوش روی سوزن را مجددا قرار دهید و آن را در سطل مخصوص بیاندازید. هنگامی که ظرف مواد تیز پر شد، آن را در مرکز جمع آوری زباله دور بیندازید. هیچگاه سرنگ، سوزن و یا به طور کلی اشیاء تیز را در سطل زباله قرار ندهید. زیرا ممکن است به مسئولان جمع آوری زباله آسیب بزند.

سایر نکات که باید بدانید

برای آگاهی در مورد بهترین محل تزریق تستوسترون در بدنسازی شاید بخواهید از ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی دستورالعمل‌های واضح را بپرسید. از پرسیدن سؤال یا درخواست نترسید. برخی از رایج‌ترین سوالات در مورد تزریق تستوسترون داخل عضله عبارتند از:

آیا برای تزریق تستوسترون داخل عضله، باید پوست را با دست جمع کرد؟

هنگام تزریق عضلانی نیازی به گرفتن و جمع کردن پوست نیست. این کار ممکن است باعث شود تزریق را به جای عضله در لایه زیرین پوست انجام دهید. در عوض، از دست غیر غالب خود برای کشش پوست در محل تزریق استفاده کنید.

هنگام تزریق تستوسترون، سوزن را چقدر وارد عضله کنیم؟

مطمئن شوید که سوزن به عمق حداقل ۲/۵ سانتی‌متر وارد ماهیچه می‌شود.

آیا هنگام تزریق داروی تستوسترون باید آسپیره انجام دهیم؟

آسپیره به معنی عقب کشیدن پیستون قبل از تزریق تستوسترون است. با این کار مطمئن می‌شوید که دارو به اشتباه وارد رگ نشود. به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از انجام تزریق آسپیره کنید.

آیا باید محل تزریق را ماساژ دهیم؟

بعد از اتمام تزریق، می‌توانید به آرامی و برای مدت کوتاه محل تزریق را ماساژ دهید. اما فشار بیش از حد و طولانی می‌تواند دارو را از عضله به زیر پوست منتقل کند.

آیا ممکن است هنگام تزریق تستوسترون در عضله، سوزن به استخوان برخورد کند؟

اگر اندازه سوزن مناسب باشد و محل تزریق را به درستی انتخاب کنید، خطر برخورد سوزن به استخوان بعید است. با این اوصاف، برخی از ماهیچه‌ها (مانند عضله دلتوئید) در برخی افراد کوچک هستند و اگر تزریق در ضخیم‌ترین قسمت انجام نشود، ممکن است به استخوان برخورد کند. با این حال، معمولاً باعث درد یا عوارض نمی‌شود.

عوارض جانبی احتمالی در اثر تزریق تستوسترون برای بدنسازی

ممکن است در طول تزریق تستوسترون داخل عضله، درد و ناراحتی موقتی وجود داشته باشد، اما این دردها به سرعت کاهش می‌یابند. همچنین خونریزی جزئی، درد، تورم یا قرمزی پس از تزریق وجود دارد.

اگر تزریق در ربع خارجی باسن را خودتان انجام دهید، خطر آسیب به عصب سیاتیک وجود دارد. این می‌تواند منجر به یک بیماری دردناک به نام سیاتیک شود که به خودی خود برطرف می‌شود اما می‌تواند شما را برای چند روز یا چند هفته ناراحت کند. خونریزی قابل توجهی نیز ممکن است. (منبع ۲)

اگرچه بعید است، اما امکان ابتلا به عفونت از تزریق دارو در عضله وجود دارد. این می‌تواند در صورت رعایت نکردن اقدامات بهداشتی (مانند شستن دست‌ها)، استفاده مجدد از سوزن یا سرنگ استفاده شده، یا استفاده از داروهایی که تاریخ مصرف آنها گذشته یا آلوده به نظر می‌رسد، رخ دهد.

آنچه در این قسمت گفته شد در مورد عوارض جانبی تزریق دارو بود. عوارض جانبی تستوسترون را هم بخوانید.

خلاصه

چهار نقطه در بدن وجود دارد که می‌توانید از آنها برای تزریق تستوسترون به صورت عضلانی استفاده کنید: دلتوئید، ران، باسن و هیپ.

قبل از شروع تزریق، مطمئن شوید که به تکنیک‌های تزریق مسلط هستید. یک پرستار یا سایر ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند به شما نشان دهند که چگونه این کار را انجام دهید. (منبع ۳)

حالا که با بهترین محل‌های تزریق استروئید تستوسترون آشنا شدید، بهتر است در مورد نحوه صحیح مصرف تستوسترون در بدنسازی هم اطلاعات کاربردی کسب کنید.

source

By