افزونه لایت اسپید کش (LiteSpeed Cache) یکی از محبوب ترین افزونه ها برای بهینه سازی سرعت سایت های وردپرس است. این افزونه (plugin) با استفاده از تکنیک های مختلف مانند کش کردن صفحات تصاویر و فایل های CSS و جاوا اسکریپت و دیگر موارد، می تواند سرعت بارگذاری سایت شما را تا حد زیادی بهبود دهد. این افزونه به صورت رایگان عرضه شده است و با نسخه های 4.0 و بالاتر وردپرس سازگار است. اگر می خواهید که بیشتر با این پلاگین آشنا شوید، این مقاله مخصوص شما است.

افزونه لایت اسپید کش چیست؟

افزونه لایت اسپید کش

افزونه لایت اسپید کش یکی از افزونه های محبوب برای افزایش سرعت بارگذاری سایت از طریق ذخیره فایل ها در حافظه کش است. ویژگی هایی که این در این افزونه وجود دارد، بسیار شبیه به سرور آپاچی یا همان Apache mod_cache است، اما بسیار بهینه تر اجرا می شود. این افزونه مانند Varnish کار می کند. به لطف این ویژگی، استفاده از این افزونه تنها به صفحات PHP محدود نمی شود و می توان از افزونه لایت اسپید کش برای انواع صفحات استفاده کرد.

راهنمای استفاده از افزونه لایت اسپید کش برای مبتدیان

استفاده از لایت اسپید کش

اگر قصد دارید برای اولین بار از این افزونه استفاده کنید، یک سری نکات و بخش های کلی وجود دارد که آشنایی با آن ها ضروری است؛ این بخش ها عبارت اند از:

تب کش اولین و مهم ترین بخش این افزونه است. در این تب می توان قابلیت ذخیره سازی داده های کش را خاموش یا روشن کرد. باقی تنظیماتی که در این تب قرار دارند، به شما این امکان را می دهند که چه نوع محتوا هایی را به عنوان کش ذخیره کنید. اگر افزونه لایت اسپید کش را به تازگی نصب کرده اید، احتمالا تمامی گزینه ها به صورت پیش فرض قرار گرفته اند تا تمامی اطلاعات به صورت کش ذخیره شوند. اگر نمی دانید که هر کدام از تنظیمات این صفحه دقیقا چه کاری انجام می دهند، بهتر است که به تنظیمات پیش فرض دست نزنید.

TTL مخفف عبارت Time to live است. همان طور که از نام آن نیز پیدا است، در این تب می توانید مشخص کنید که یک صفحه تا چه زمانی می تواند در حافظه پنهان باقی بماند تا قبل از این که قدیمی در نظر گرفته شود. بعد از این که یک صفحه به TTL خود رسید، از نظر افزونه لایت اسپید کش قدیمی محسوب خواهد شد و در نتیجه از حافظه پنهان حذف می شود. بهتر است که مقدار TTL را نیز از مقدار پیش فرض تغییر ندهید؛ اما اگر در این زمینه اطلاعات کاملی دارید، می توانید بهترین مقدار TTL را برای سایت و صفحات خود انتخاب کنید.

تب Purge یا تب تصفیه تبی است که مشخص می کند برخی از صفحات قبل از رسیدن به زمان مشخصی پاک شوند. به کمک این تب، محتوا ها از حافظه پنهان حذف خواهند شد.

اگر قصد دارید که در افزونه لایت اسپید کش صفحاتی را مشخص کنید که در حافظه کش ذخیره نشوند، این تب مخصوص شما است. به کمک این تب می توان قسمت های خاصی از سایت را به طور کامل از حافظه پنهان پاک کرد. به طور پیش فرض، تمامی قسمت های لازم سایت در حافظه کش ذخیره می شوند. در صورتی که نیاز داشته باشید، می توانید تنظیمات این بخش را تغییر دهید.

تب های تخصصی افزونه لایت اسپید کش

تب های لایت اسپید کش

اگر قصد دارید کمی تخصصی تر از افزونه لایت اسپید کش استفاده کنید و بیشتر آن را شخصی سازی کنید، باید نگاهی به این تب ها داشته باشید:

ESI مخفف عبارت Edge Side Includes است. به کمک این تب می توانید حفره هایی را در صفحات مختلف خود ایجاد کنید و این حفره های ایجاد شده را با محتوای شخصی سازی شده ای که در حافظه کش ذخیره می شود، پر کنید. از ESI معمولا در فروشگاه های آنلاین در بخش سبد خرید و همچنین سایت های ارائه دهنده خدمات، در بخش چت آنلاین سایت مورد استفاده قرار می گیرد.

تب Object در افزونه لایت اسپید کش این امکان را فراهم می کند که حافظه های پنهان مانند LSMCD ، Memcached یا Redis را کنترل کنید. البته باید به این نکته اشاره کرد که برای دسترسی به این تب، سرپرست سرور باید از قبل، این بخش را فعال و پیکربندی کرده باشد.

همان طور که از نام این تب نیز پیدا است، حافظه های پنهان مرورگر روی دستگاه مشتری برای فایل های ایستا ذخیره می شوند. در صورتی که کاربر حافظه پنهان مرورگر خود را فعال کرده باشد، فایل های ایستا مانند تصاویر، بعد از اولین بارگذاری سایت، روی دستگاه کاربر به صورت محلی (local) ذخیره می شوند. با این کار، تا زمانی که کاربر حافظه پنهان مرورگر خود را پاک نکند، تصاویر و دیگر موارد دیگری که به عنوان حافظه کش در دستگاه کاربر ذخیره شده اند، با هر بار باز کردن سایت به صورت محلی از دستگاه کاربر بارگذاری می شود.

از نام این تب مشخص است که دارای تنظیمات پیچیده و مهمی است که امکان تغییر در آن ها تنها برای کاربران با تجربه و حرفه ای امکان پذیر است. اگر برای اولین بار است که افزونه لایت اسپید کش را نصب می کنید و با آن آشنایی ندارید، بهتر است که تغییراتی در تنظیمات پیش فرض این بخش ایجاد نکنید.

یکی از مزایای اسپید لایت کش این است که با قابلیت WooCommerce سازگار است و این تب نیز به همین خاطر قرار داده شده است. اگر قبلا این تب را فعال کرده باشید، به شما امکان می دهد تنظیمات مربوط به ذخیره سازی سایت خود را تغییر دهید.

جمع بندی

افزونه لایت اسپید کش یک افزونه رایگان وردپرس است که می تواند سرعت بارگذاری سایت شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به کمک این افزونه و همچنین تکنیک های مختلف مانند کش کردن صفحات، تصاویر و فایل های CSS و جاوا اسکریپت، می توان سرعت بارگذاری سایت را برای دفعات بعدی افزایش داد. این افزوه دارای تنظیمات مختلفی است که به شما این امکان را می دهد تا چه نوع محتوایی در حافظه کش ذخیره شود. در صورتی که قصد دارید سرعت بارگذاری سایت خود را افزایش دهید، این افزونه می تواند یکی از بهترین انتخاب ها باشد.

source

By