به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، خانواده سنگ بنای اجتماع است و اگر خانوادهها سالم و متعالی و استوار باشند، میتوان به داشتن جامعهای سالم و متعالی و استوار امیدوار بود.
کتاب «خانواده در قرآن» برای تبیین ابعاد مختلف خانواده از نظرگاه قرآن به نگارش درآمده و مباحثی چون: تشکیل و تثبیت خانواده، مسئله مهریه، اختلافات خانوادگی، ازدواج موقت، مشکل بیوگی، را مورد مطالعه و بررسی قرار میدهد.
در این کتاب مباحث متفاوتی مورد بررسی قرار گرفته که از اهم آنها میتوان به ضرورت و اهمیت تشکیل خانواده، مهریه، اختلافات خانوادگی و چگونگی رفع آن، نفقه بر مبنای حس تعاون و اقتصاد در خانواده اشاره کرد.
نویسنده در این کتاب زن ایده آل و نمونه، نشوز و شقاق، وظایف والدین در برابر فرزندان، خودسازی والدین، کودکان و مسائل جنسی و حق حضانت در راستای طبیعت والدین را مورد بررسی قرار داده، حقوق والدین، الگوهای قرآنی، بهداشت و تنظیم خانواده و تعدد زوجات را تشریح کرده و وراثت و ابعاد آن، عواطف خانوادگی و ظهار و فرزند خواندگی را مورد تأکید قرار داده است.
ایلاء، طلاق عرش الهی را میلرزاند. بیوگی مشکلی بزرگ، حدیث جنگ و درمان بیوگی در کتاب حاضر به رشته تحریر درآمده است.
در قسمتی از کتاب درباره کودکان و مسائل جنسی میخوانیم:
یکی از مسائل مهمی که فکر و ذهن علمای تعلیم و تربیت را کاملاً به خود جلب کرده، مسئله آشنایی کودکان با مسائل جنسی است.
گروهی که تحت نظر فرویدیسم و اخلاق جنسی مبتذل هستند، معتقدند که: باید کودکان در محیط خانواده و مدرسه و اجتماع، با همه چیز آشنا باشند و همه چیز را آزادانه ببینند و تجربه کنند که خدای نکرده، گرفتار عقده جنسی نشوند!
گروهی هم بسیار سختگیر و خشن هستند و فرض را بر این قرار میدهند که کودکان، کاملاً چشم و گوش بسته هستند و هیچ چیز نمیدانند و نباید بدانند و پر واضح است که تجربه هم نباید بکنند و نمیکنند! از نظر اسلام نه اصالت با غریزه جنسی است و نه اصالت با رهبانیت و تعطیل ماندن آن.
فرویدیسم اصالت را به غریزه جنسی میدهد و محیط جامعه تحت نفوذ خود را -که همان کشورهای غربی است – به لجنزار فساد بی در و دروازه مبدل میکند. بدیهی است که اسلام در برابر چنین محیطی جز مبارزه و پیش گرفتن راه و رسم براندازی و پاک کردن محیط، رویهای ندارد.
مسیحیت، اصالت را به رهبانیت و عزویت و نیامیختن زن و مرد در همه عمر میدهد و خلاف آن را به عنوان یک گناه، یک عمل پلید و یک ضرورت اجتناب ناپذیر میپذیرد. اسلام، با این رویه نیز مخالف است. چگونه ممکن است نیازی که برآوردن آن وسیله ابقای نوع انسان و عفاف و پاکدامنی و پیوند مشترک خانوادگی و دهها فایده دیگر است، به چشم نفرت دیده شود؟!
آنچه از نظر اسلام اصالت دارد خود انسان است با همه ویژگیهای فطری و طبیعیاش، با همه جنبههای غریزی و شهوانیاش، با همه استعدادهای عقلی و عرفانیاش.انسان، یک مجموعه است و هر جزئی از این مجموعه عاطل و باطل شود، کل انسان آسیب میبیند.
این مجموعه، در حد خود زیباست، غریزه جنسیاش هم زیباست. منتها تربیت و تزکیه لازم دارد. باید به جامعه عفاف و احصان آراستهاش کرد و او را دست کم نگرفت. آفرینش، بیبرنامه نیست. برای ترشح غدد جنسی، زمان معینی مقرر داشته، زمانی که نامش بلوغ است و در این سن و سال، انسان در حد خودش به قواعد و ضوابط اجتماعی و اخلاق جنسی جامعه آشنا شده است و آمدن او در صف زنان و مردان بالغ، نه برای خودش خطری در بر دارد، نه برای جامعهاش.
کتاب «خانواده در قرآن» اثر آیت الله احمد بهشتی در 416 صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ هجدهم رسیده است.
علاقه مندان برای تهیه این کتاب میتوانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.
انتهای پیام/
source