میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با مشکل چاقی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از آن‌ها برای کاهش وزن به رژیم‌های غذایی شدید، جراحی یا حتی داروهای گران‌قیمت روی می‌آورند. حالا دانشمندان در مطالعه‌ای تازه، ایده استفاده از یک قرص ارتعاشی را بررسی کرده‌اند که با تحریک پایانه‌های عصبی اندام‌ها، احساس سیری را برای افراد شبیه‌سازی می‌کند. این قرص می‌تواند مغز را به‌گونه‌ای فریب دهد که افراد فکر کنند به‌اندازه کافی غذا خورده‌اند تا اشتهایشان کاهش یابد.

محققان «دانشگاه هاروارد» و مؤسسه فناوری ماساچوست در تحقیق خود به قرصی اشاره کرده‌اند که اساساً یک کپسول کوچک حاوی یک موتور و باتری است. موتور آن توسط یک پلاگ ژل که در مایع معده حل می‌شود، فعال خواهد شد و پس از آن قرص حدود 38 دقیقه به لرزه درمی‌آید؛ یعنی به‌اندازه میانگین زمانی که غذا در معده باقی می‌ماند.

کاهش اشتها در خوک‌ها با مصرف قرص

دانشمندان این قرص را با خوک‌هایی آزمایش کرده‌اند که تقریباً هم‌وزن انسان‌ها بوده‌اند. به گفته آن‌ها، این قرص به‌طور مؤثر باعث تحریک عصب واگ می‌شود که معده را به مغز متصل می‌کند. همچنین می‌تواند سطح هورمون‌های مرتبط با گرسنگی و سیری مانند انسولین و گرلین را تغییر دهد. محققان به‌عنوان نتیجه توضیح می‌دهند خوک‌هایی که این قرص را دریافت کردند، حدود 40 درصد کمتر از سایر خوک‌ها غذا خوردند.

علاوه‌براین، هیچ آسیب جانبی برای خوک‌هایی که قرص را مصرف کرده‌اند گزارش نشده است و ظاهراً آن‌ها فقط فعالیت کمتری داشته‌اند. همچنین هیچ نشانه‌ای از التهاب، اسهال یا استفراغ در حیوانات مشاهده نشده است.

ازجمله اطلاعات قابل‌توجه دیگری که محققان در مطالعه خود به آن اشاره کرده‌اند، می‌توان این موضوع را بیان کرد که قرص چاقی آن‌ها پس از حدود چهار روز دفع می‌شود؛ بنابراین از این قرص می‌توان به‌عنوان یک سرکوب‌کننده موقت اشتها استفاده کرد که همچنین نیاز به جراحی را از بین می‌برد.

با‌این‌حال، این قرص هنوز برای استفاده توسط انسان‌ها آماده نیست و برای اینکه به یک درمان مناسب برای چاقی تبدیل شود، دانشمندان باید چالش‌ها زیادی را برطرف کنند. برخی کارشناسان که نسبت به تأثیر این قرص روی انسان‌ها تردید دارند، می‌گویند که احتمالاً استفاده از آن برای انسان‌ها خطراتی به‌همراه خواهد داشت.

source

By