Wp Header Logo 8.png

کره جنوبی محدودیت‌های بیشتری را بر صادرات تعدادی از اقلام به مقصد روسیه و بلاروس وضع کرده است. شرایط و ضوابط این محدودیت‌های جدید که شامل بخش خودرو نیز می‌شود، در سایت وزارت بازرگانی کره‌جنوبی منتشر شده و می‌بایست از اوایل ۲۰۲۴ اجرایی شود.

به گزارش خودرودیلی، طبق این شرایط و ضوابط جدید، صادرات خودروهایی با حجم موتور بالاتر از ۲ لیتر به روسیه و بلاروس، ممنوع شده. این در حالی است که پیش از این، تنها خودروهایی با برچسب قیمت بالاتر از ۵۰هزار دلار مشمول محدودیت های صادراتی به مقصد دو کشور مذکور بودند. البته طبق اعلام وزارت بازرگانی کره‌جنوبی، کماکان امکان درخواست تجدیدنظر در برخی موارد، وجود خواهد داشت. برای مثال، اگر پیش از اعلام محدودیت‌ها، قراردادی جهت تامین بین طرف های کره‌ای و روس به امضاء رسیده، شامل محدودیت نخواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که شرکت های خودروسازی کیا و هیوندای سال گذشته میلادی فعالیت های خود در روسیه را به حالت تعلیق درآورده‌اند. اما برخی شرکت های فروش خودرو نسبت به واردات مستقیم یا با واسطه خودرو از کره‌جنوبی و عرضه آنها در روسیه، مشغول می‌باشند.

شاید این تصور به وجود بیاید که محدودیت‌های صادراتی، تاثیر چندانی بر عرضه خودروهای کره‌ای در روسیه نخواهد داشت. اما برای مثال، با اعمال محدودیت‌های جدید، دیگر امکان عرضه سدان بزرگ و لوکس KIA K۹ که قیمتی بالاتر از ۵۰هزار دلار در کره‌جنوبی دارد و مجهز به موتور ۳.۰ لیتری، وجود نخواهد داشت. در مورد هیوندای سانتافه هم که در روسیه، از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است، از این پس امکان عرضه با موتور بالای ۲.۰ لیتری وجود ندارد.

در حال حاضر لیست اقلامی که مشمول محدودیت های صادرات به مقصد روسیه و بلاروس می‌شوند، به ۱.۱۵۹ قلم رسیده. در کنار محدودیت‌های مرتبط با خودرو، کره جنوبی بر صادرات و عرضه تجهیزات ساخت و ساز سنگین، باتری‌های قابل شارژ و اجزا و قطعات هواپیما در روسیه و بلاروس نیز محدودیت های وضع کرده.

پیش‌تر ژاپن نیز اقدامات محدود کننده‌ای از این دست را در قبال روسیه اعمال کرده بود. دقیق‌تر اگر بخواهیم بگوییم، از آوریل ۲۰۲۲ بود که ژاپن صادرات برخی اقلام ژاپنی یا ساخت ژاپن به مقصد روسیه را ممنوع کرد؛ تحریمی که شامل خودروهای پریمیوم ژاپنی نیز می‌شُد. بنا بر این تحریم‌ها، آن دسته از خودروهای نو و یا کارکرده‌ای که قیمتی بالاتر از ۶ میلیون یِن (۴۰ هزار دلار) دارند جزو اقلام و کالاهای ژاپنی ممنوعه برای روس‌ها به حساب می‌آیند. در ضمن، ژاپن از ۹ آگوست ۲۰۲۳ تامین خودروهایی با موتور حجیم‌تر از ۱.۹ لیتر برای بازار روسیه را نیز ممنوع کرد.

سران روس این تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه که از زمان حمله نظامی این کشور به اوکراین، یکی پس از دیگری وضع شده‌اند را غیرقانونی می‌داند. ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در این مورد گفته: تحریم‌ها علیه این کشور، به جایی نخواهد رسید، مگر رُشد اجتناب‌ناپذیر صنعت خودرو روسیه، از جمله با قطعات چینی.

انتهای پیام

source