Wp Header Logo 31.png

جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان تایر می‌گوید وزارت صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته است که فروش از طریق شبکه نمایندگی و شبکه خرده‌فروشان صورت بگیرد. به گفته این مقام مسئول، بخشی از این دستور به نحوه توزیع عمده‌فروشان بازمی‌گردد که توزیع و فروش تایر از طریق نمایندگی‌ها انجام شود.

وی در رابطه با این موضوع، تصریح کرد: سازوکار همان سازوکار قبلی است اما دیگر به‌جای آنکه عمده‌فروشان کار خرده‌فروشی انجام دهند، تایر را صرفاً در زیرشبکه‌های خود عرضه کنند، عمده‌فروشان هم تمایل ندارند به سبب سهم محدودی که برایشان در نظر گرفته شده، با سه درصد ظرفیت خود فعالیت کند چراکه هزینه‌های مالی و… دیگر بدین صورت برایش به صرفه نیست. این درحالیست که زیرساخت انتقال تایر به زیرشبکه وجود ندارد.

این مقام صنفی با خاطرنشان کردن این که وزارت صمت به‌نوعی این موضوع را تکلیف کرده و قصد دارد که به صورت تحکمی و قانونی پیگیری کند، گفت: این موضوع اختلافی خواهد بود که بین خرده‌فروش و عمده‌فروش ایجاد خواهد کرد، البته قیمت تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت و تایرها بایستی با نرخ مصوب دولتی عرضه شوند.

بازار تایر دو دستی تقدیم خارج شده

در این رابطه، مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با تاکید بر این که فروش و ارسال تایر به خودرو سازان برای تولیدکنندگان تایر در ایران، ممنوع شده، گفت: به عبارت دیگر، شرکت‌های خودروساز بایستی یا خودشان از خارج تایر مورد نیازشان را وارد کرده یا از تجارِ واردکننده خریداری کنند.

وی تصریح کرد: این بدین معناست که بازارِ ارزشمند تامین تایر خوروسازان که سالانه، میلیون‌ها حلقه انواع تایر نیاز دارند، به صورت یکجا تقدیم تایرسازان خارجی خواهد شد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر تاکید کرد: این درحالیست که این نکته را هم فراموش نکنیم که چنانچه مجموع تولید خودرو کشور یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه باشد، با توجه به اینکه هر خودرو چهار چرخ و یک زاپاس نیاز دارد، نیاز خودروسازان به تنهایی به سالیانه ۹ میلیون حلقه بالغ می‌شود؛ بدین ترتیب زمانی‌که خودرو با تایر برندی خارجی از کارخانه خارج و به مشتری تحویل می‌شود، برای مصرف‌کننده برند و قطعه اصلی شناخته می‌شود، بنابراین در زمان تعویض هم استفاده از همین برند خارجی را ترجیح خواهد داد.

انتهای پیام

source

توسط chaarcharkh.ir