بهگفته این سازنده چینی، Power Swap Station ۴.۰ کاملا اتوماتیک است. بهلطف ۶ دستگاه فوق عریض FOV LiDAR و چهار تراشه Orin X که قدرت محاسباتی کلی آنها ۱۰۱۶TOPS است، فرآیند تعویض باتری را میتوان تنها با یک ضربه روی نمایشگر مرکزی خودرو یا حتی بدون حضور در خودرو آغاز کرد.
آخرین ایستگاه تعویض باتری نیز بهطور قابل توجهی نسبت به نسلهای قبلی توانایی بیشتری دارد. این ایستگاه جدید نیو بزرگتر است و میتواند ۲۳ بسته باتری را در خود جای دهد. فرآیند تعویض باتری نیز سریعتر است و تنها ۱۴۴ ثانیه زمان میبرد. NIO میگوید یک ایستگاه میتواند تا ۴۸۰ سوآپ در روز ارائه دهد.
تعویض باتری راحتتر و بهاحتمال زیاد سریعتر از سوختگیری است؛ زیرا راننده مجبور نیست از خودرو پیاده شود. ایستگاهها با کل مجموعه باتریهای NIO سازگار هستند.
درحال حاضر، این شرکت یک باتری ۷۵ کیلووات-ساعتی (نسخه LFP جایگزین نسخه شیمی دوگانه LFP/NCM)، یک باتری NCM ۱۰۰ کیلووات-ساعتی و یک باتری ۱۵۰ کیلووات-ساعتی سلولهای نیمهجامد فناوری انرژی جدید Beijing WeLion را ارائه میکند.
بستههای ۱۵۰ کیلووات-ساعتی از اول ژوئن ۲۰۲۴ برای اجاره در دسترس هستند (بستههای ۱۰۰ کیلووات-ساعتی را میتوان اجاره یا خریداری کرد). قیمت بسته بهباتری اصلی خودرو متفاوت است.
طبق گفته CnEVPost برای کاربران بسته باتری ۷۰/۷۵ کیلووات-ساعتی، تغییر بهواحد ۱۵۰ کیلووات-ساعتی ۱۵۰ یوآن (۲۱ دلار) در روز در هفت روز اول هزینه دارد.
درمورد خودروهای برقی با باتری ۱۰۰ کیلووات-ساعتی، این سوئیچ در هفت روز اول ۱۰۰ یوآن (۱۴ دلار) در روز هزینه دارد. پس از آن، هزینه ۵۰ یوآن (۷ دلار) در روز افزایش مییابد. این رقم، بالاتر از هزینه استفاده از سرویس تعویض باتری است.
NIO بهمنظور توسعه کسبوکار خود با دو خودروساز بزرگ چینی قرارداد امضا کرده است. نیو با دو شرکت Changan Automobile و Geely Holding قرارداد تعویض باتری امضا کرده و برندهای همکار خود را افزایش داده است.
براساس اعلام نیو، زمان تعویض باتری به ۱۴۴ ثانیه رسیده است. همچنین تا ۱۳ ژوئن ۲۰۲۴، شبکه تعویض باتری NIO شامل ۲ هزار و ۴۳۲ ایستگاه در چین بود. تعداد نقاط شارژ این شرکت بیش از ۲۲ هزار و ۶۰۰ نقطه است.
بهگفته ویلیام لی، بنیانگذار، رئیس و مدیرعامل NIO ایستگاههای تعویض باتری حتی اگر ۶۰ تعویض در روز انجام دهند، میتوانند بهمرور فرسوده و معیوب شوند. این تنها ۱۲.۵ درصد از ۴۸۰ تعویض بالقوه ایستگاه در روز است.
درعین حال NIO از پیگیری پروژه شارژ سریع DC منصرف نخواهد شد. با راهاندازی ایستگاههای تعویض باتری ۴.۰، این شرکت همچنین Power Charger ۴.۰ جدید ۶۴۰ کیلوواتی خنککننده مایع را با حداکثر جریان ۷۶۵ آمپر و حداکثر ولتاژ ۱۰۰۰ ولت عرضه کرد.
افزایش توان از ۵۰۰ کیلووات قبلی و تا ۶۶۰ A برای شارژ مجدد بستههای پرظرفیت از ۱۰ به ۸۰ درصد حالت شارژ در حدود ۱۲ دقیقه ضروری بهنظر میرسد.
source