عامل تعیینکننده ایمنی خودروهای تولیدی در کشور آزمون تصادفات است که خوشبختانه اغلب خودروسازان با همکاری دانشگاههای کشور امکان پیادهسازی تست تصادفات را از طریق شبیهسازی روی محصولات خود فراهم کردهاند.
انتقاد رئیس پلیس راهور از اجباری نبودن استاندارد بدنه در کشور موضوعی است که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.
در این خصوص باید گفت ورقهای مصرفی در بدنه خودرو عامل تعیینکننده ایمنی خودروها نیستند بلکه آزمون تصادفات که برگرفته از تست یورو انکپ اروپا و استاندارد ایمنی چین و شامل تست برخورد از جلو، از کنار و تست برخورد آفست از جلو است، ستارههای ایمنی خودرو را تعیین میکنند؛ بنابراین مقولهای تحتعنوان استاندارد اجباری بدنه به صورت مشخص وجود ندارد.
برخی مواقع نیز ممکن است خودروسازان ضخامت بدنه خودرو را ۱۰ تا ۱۵درصد کاهش دهند که بهرغم کاهش وزن بدنه، اما ارتقای ضخامت ستون و استفاده از فولاد آلیاژی با استحکام بالا به جای فولاد ساده به بهبود ایمنی خودرو کمک میکند که خروجی این اقدام نه لزوما در تست ورق یا بدنه بلکه در آزمون تصادفات قابلمشاهده است.
بهعنوانمثال در تست تصادف از کنار ستونهایی بهکاررفته در بدنه عامل تعیینکننده در محافظت از جان راننده و سرنشینان هستند و ورقهای مصرفی در بدنه خودرو عملا نقشی در حفظ سلامت سرنشینان ایفا نمیکنند.
اگر خودرویی در تست اولیه موفق به کسب ستارههای ایمنی شود در صورتی که تغییری در شاسی، کابین و بدنه خودرو اتفاق نیفتد خودروساز میتواند با همان مجوز اولیه به تولید محصول ادامه دهد.
نقش ستارههای کیفی و ایمنی خودرو بر بازار آن محصول قابلبررسی است. اگرچه شاید همه خودروها دارای چهار و پنج ستاره کیفی نباشند، اما همه خودروهای تولیدی از حداقل ایمنی لازم برخوردار بوده و قطعا ایمنی آنها در آزمون تصادفات مورد ارزیابی قرار میگیرد.
آزمون تصادفات تستهای گران و در معدود کشورهای دنیا قابلاجرا هستند. خوشبختانه اغلب خودروسازان با همکاری دانشگاههای کشور امکان پیادهسازی تست تصادفات را از طریق شبیهسازی روی محصولات خود فراهم کردهاند که این شبیهسازیها شامل بدنه خودروها نیز میشود.
علاوهبر اینکه خودروسازان برای ارتقای شاسی و بدنههای خودرو نیز مطابق با استانداردهای ابلاغشده ازسوی سازمان ملی استاندارد عمل میکنند.
source