بنیانگذار و وکیل اصلی در Ahouraian Law، یک شرکت حقوقی شرکتی و سرگرمی با خدمات کامل در لس آنجلس.

gettyComedians کار خود را صرف خنداندن مردم می کنند، اما چالش حفاظت از مالکیت معنوی یک کمدین خنده دار نیست. هنگامی که به مالکیت معنوی یا به طور خاص، حق چاپ فکر می کنیم، اغلب به حمایت هایی که از فیلم ها، تلویزیون، کتاب ها و آثار هنری می شود فکر می کنیم. مشکل “دزدی شوخی” یا نادیده گرفته می شود یا به یک قانون رفتاری ناگفته در بین کمدین ها واگذار می شود. اینترنت، رسانه‌های اجتماعی و فرهنگ میم ما را وادار می‌کند تا نگاه دقیق‌تری به حقوق هنرمندان کمدی در هنگام سرقت مطالبشان بیندازیم.
کمیک ها از طریق تور و پخش جریانی/پخش ویژه پول خود را به دست می آورند. جوک ها بر عنصر غافلگیری متکی هستند، بنابراین پس از انتشار، هر برنامه ای برای یک کمدی ویژه با آن مواد از پنجره بیرون می رود.
جوک ها هم زودگذر هستند. بهترین استندآپ‌های کمیک – فکر کنید رابین ویلیامز – استاد بداهه‌سازی و «کار جمعی» هستند. آن‌ها ممکن است جوک‌هایی را در جیب‌های پشتی‌شان نوشته باشند، اما در موقعیت‌های بی‌درنگ و خارج از کاف بهترین بازی را دارند. هر نمایش متفاوت و هیجان انگیز است و جوک ها انتخاب آسانی هستند.
بنابراین، چگونه می توان از کمدین ها و آثار اصلی آنها محافظت کرد؟ در اینجا قوانین اصلی من به مشتریان کمدین و مشاغلی که از آنها حمایت می کنند ارائه می دهم.
1. بدانید از چه چیزی محافظت کنید.
اطلاعات بیشتر از FORMFORBES ADVISORبهترین حساب های پس انداز پربازده سال 2024ByKevin PayneContributorبهترین حساب های پس انداز سود 5% در سال 2024ByCassidy Horton Contributor مانند همه آثار خلاقانه، با حق چاپ شروع می شود.
حق چاپ از آثار خلاقانه ای که ملموس می شوند محافظت می کند، نه کلماتی که از دهان شما بیرون می آیند. از مواد اصلی محافظت می‌کند، نه از چوب‌هایی مانند جوجه‌هایی که از جاده عبور می‌کنند. از بیان محافظت می کند، نه از ایده ها. بنابراین، کمدین‌هایی که «در اتاق کار می‌کنند» باید انتظار داشته باشند که تک‌لاینرهایشان برداشته شده و دوباره منتشر شود. این ماهیت استندآپ کمدی واقعی است.
شوخی‌هایی که در جیب‌های پشتی آن‌ها وجود دارد، اما داستان دیگری است. نمایشگاه های طولانی که در آن کمیک ها ساعت ها جلوی آینه کار می کنند قابل محافظت هستند. آنها نان و نان کمدین هستند و دزدی آنها کمدین ها را از پاداش مالی و منافع ناشی از آنها محروم می کند.
جوک های طولانی هم اصلی هستند و هم تکرار آن سخت است. حتی اگر ایده‌های زیربنایی دزدیده شوند، تعداد کمی از آنها مهارت‌های موفقیت آمیز بازسازی جوک‌ها را دارند. در عوض، آن شوخی‌ها اغلب به کلمه کپی می‌شوند و دری را به روی ادعاهای نقض حق چاپ باز می‌کنند.
2. آن را ملموس کنید.
برای اینکه یک کمدین “مالک” یک جوک اصلی باشد، باید آن را به یک رسانه ملموس تقلیل داد، مانند نوشتن آن بر روی کاغذ یا ضبط کنش خود. اگر از عمل خود فیلم می گیرید، مطمئن شوید که وکیل سرگرمی شما با فیلمبردار شما قراردادی منعقد کرده است. در غیر این صورت، ممکن است در نهایت صاحب حق نسخه برداری ضبط واقعی شوند.
3. هوشیار باشید.
وقتی صحبت از سرقت شوخی به میان می آید، رسانه های اجتماعی بزرگترین مقصر هستند. گردآورندگان جوک با ارسال جوک های دیگران امرار معاش می کنند. طرفداران از کمدین‌ها در برنامه‌هایشان فیلم می‌گیرند و مطالب را در یوتیوب یا اینستاگرام پست می‌کنند و به مردم امکان دسترسی به اجراهایی را می‌دهند که مردم معمولاً برای دیدن آن‌ها پول پرداخت می‌کنند. در حالی که این امر می‌تواند باعث افزایش نمایش یک کمدین شود، کمدی‌هایی که کنترل خود را بر اینکه چه کسی مطالب خود را می‌بیند، دارای مزیت هستند. آخرین چیزی که یک کمدین می خواهد شکایت یا تهدید یک طرفدار است و چنین اقدامی اغلب غیرممکن است.
اگرچه اجرای آن غیرممکن به نظر می‌رسد، اما سایت‌هایی مانند یوتیوب، فیس‌بوک و اینستاگرام مکانیسم‌های کارآمدی برای گزارش نقض کپی‌رایت ایجاد کرده‌اند. به این دلیل که قانون حق نسخه‌برداری هزاره دیجیتال از ارائه‌دهندگان خدمات آنلاین در برابر مسئولیت نقض حق نسخه‌برداری محافظت می‌کند، اما تنها در صورتی که پس از دریافت اطلاعیه از صاحب حق نسخه‌برداری، محتوای نقض‌کننده را حذف کنند. در ازای رهایی از بار قانونی بازرسی تک تک محتوای تولید شده توسط کاربر، در صورت دریافت اخطار کتبی، آنها به سرعت محتوا را حذف خواهند کرد. در تجربه من، اعلامیه حذف DMCA اغلب برای موسیقی یا ویدیو استفاده می شود، اما می توان از آن برای محافظت از حق نسخه برداری کمدی نیز استفاده کرد.
برخی از کمدین‌ها از مخاطبان می‌خواهند قبل از نمایش تلفن‌ها را در کیسه‌ها قرار دهند، و بسیاری از کلوپ‌های کمدی نیز همین کار را با کیسه‌های مهر و موم شده انجام می‌دهند. اعلامیه های برجسته ممکن است به شرکت کنندگان توصیه کند که هیچ گونه ضبطی مجاز نیست، و اگر مخاطبان ضبط کنند، ممکن است حذف شوند. با این حال، اکثر باشگاه های کمدی هیچ یک از این کارها را انجام نمی دهند. اگر شوخی دزدی یا نمایش بیش از حد برای یک کمدین مشکل ساز شود، او می تواند این اقدامات را از باشگاه درخواست کند، حتی آن را در قرارداد سوارکارشان لحاظ کند.
چرا همه اینها اهمیت دارد؟
صاحبان حق چاپ حق انحصاری انتشار، تکثیر و کسب درآمد از آثار خود را دارند. این موضوع اکنون برای کمدین‌هایی که برخلاف نوازندگان، هر بار که شوخی‌هایشان شنیده می‌شود، حق امتیاز دریافت نمی‌کنند، مهم‌تر از همیشه است. آنها به تورهای زنده و ویژه تکیه می کنند.
کمدی، مانند موسیقی، دارای دو حق چاپ است: یکی در آهنگسازی (کلمات یا ملودی) و دیگری در ضبط (اغلب متعلق به شرکت های ضبط). سازمان‌هایی مانند انجمن آهنگسازان، نویسندگان، و ناشران آمریکایی و پخش موسیقی، شرکت آهنگ‌ها را دنبال می‌کنند و پرداخت حق‌الامتیاز انتشار را به ترانه‌سراها مدیریت می‌کنند. تلاش‌هایی برای ایجاد یک سیستم معادل برای کمدین‌ها وجود دارد، اما هنوز به آن نرسیده‌ایم. با این حال، امیدی وجود دارد.
پلتفرم هایی که بابت شوخی هایشان به کمدین ها پول نداده اند، اکنون بهای آن را می پردازند. در ماه دسامبر، Spotify مجبور شد اجراهای مختلف را از کمیک هایی مانند تیفانی هادیش و کوین هارت حذف کند. در ماه فوریه، کمدین‌هایی از جمله املاک رابین ویلیامز و جورج کارلین از پاندورا به دلیل عدم صدور مجوز مناسب برای ضبط‌ها یا پرداخت حق امتیازی که به ترانه‌سراها می‌پردازد، شکایت کردند. تا زمانی که این مسائل حل نشود، کمدین ها و نمایندگان آنها باید کار را به دست خود بگیرند.
خط پایین.
کمدی یک کار خلاقانه است. چه جوک می گویید، عکس می گیرید، رمان می نویسید یا کسب و کاری دارید که از این سازندگان حمایت می کند، انجام اقدامات احتیاطی مناسب برای محافظت از این اثر کلیدی است. اگر این کار را نکنید، ممکن است چیزی را که یک عمر صرف خلق کرده اید از دست بدهید. اگر شما صاحب کسب و کار هستید، خیلی آسان است که به طور ناخواسته حق چاپ خلاقانه را نقض کنید، و کمدی نیز تفاوتی ندارد. حفاظت از حق چاپ – حتی در کمدی – کار جدی است.
اطلاعات ارائه شده در اینجا مشاوره حقوقی نیست و به نظر نمی رسد جایگزینی برای مشاوره وکیل در مورد موضوع خاصی باشد. برای مشاوره حقوقی، باید با یک وکیل در مورد وضعیت خاص خود مشورت کنید.
شورای تجارت فوربس مهمترین سازمان رشد و شبکه سازی برای صاحبان و رهبران مشاغل است. آیا واجد شرایط هستم؟
من را در توییتر یا لینکدین دنبال کنید. وب سایت من را بررسی کنید. میترا اهوراییان موسس و وکیل اصلی در Ahouraian Law، یک شرکت حقوقی شرکتی و سرگرمی با خدمات کامل در لس آنجلس. مشخصات کامل اجرایی میترا اهورائیان را اینجا بخوانید.”>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط chaarcharkh