Wp Header Logo 4.png

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از دیجیاتو، پی ۹۰ پارس‌خودرو گیربکس دنده‌ای دارد، درحالی‌که شاهین پلاس اتوماتیک است. باتوجه‌به سایپا چند ماه است شاهین G دنده‌ای و اتوماتیک را عرضه نکرده و برای آن‌ها فراخوان نداده است، این امکان وجود دارد که نسخه جدید شاهین و پی ۹۰ پارس‌خودرو محصولات جایگزین در نظر گرفته شوند. ایران‌خودرو سال گذشته برنامه‌ مشابهی را پیاده‌ کرد. حاصل این برنامه جایگزینی تارا V۱ پلاس و تارا V۴ LX با تارا دنده‌ای V۱ و تارا اتوماتیک V۲ بود. روند تولید و عرضه شاهین از سال گذشته به‌کندی پیش می‌رود و سایپا نیز با انبوهی از تعهدات شاهین در قالب مرحله دوم سامانه یکپارچه دست‌به‌گریبان است. جایگزینی شاهین پلاس و پی ۹۰ با تعهدات شاهین در زمستان ۱۴۰۳، راهی آسان و سودآور پیش پای سایپا خواهد بود.

سایپا این ماشین را جایگزین تیپ‌های فعلی شاهین می‌کند؟

شاهین پلاس، برخلاف سه تیپ فعلی این خودرو شاهین G، شاهین GL و شاهین G اتوماتیک، از پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ME۱۶ بهره می‌برد. این خودرو نسخه سایپایی موتور EC۵ پژو سیتروئن به حساب می‌آید. ایران‌خودرو نسخه خودش را با نام TU۵ پلاس روی تارا و رانا پلاس قرار داده است. این پیشرانه حداکثر می‌تواند ۱۱۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌متر گشتاور آزاد کند. این ارقام نسبت به راندمان پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت‌سوپاپ M۱۵ TC کمترند. البته توربوشارژر از این خودرو حذف شده تا پیچیدگی کمتری در بخش فنی شاهد باشیم.

گیربکسی که برای نسخه جدید شاهین در نظر گرفته شده است، جعبه‌دنده شش‌سرعته اتوماتیک ساخت شرکت چینی DAE است. این جعبه‎‌دنده هم‌اکنون در محصولات ایران‌خودرو مثل تارا اتوماتیک و دناپلاس توربوشارژر اتوماتیک استفاده می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت شاهین پلاس از نظر فنی، با تارا اتوماتیک برابری می‌کند و فقط تفاوت ظاهری بین این دو خودرو وجود دارد.

۵۸۵۸

source

توسط chaarcharkh.ir