هنگامی‌که آزمون عملی رانندگی را پشت سر گذاشتید و موفق به دریافت گواهینامه رانندگی شدید، قدم بعدی انتخاب خودرو است. بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار باید چند ویژگی اصلی داشته باشد. بهترین ماشین برای شروع رانندگی باید ترکیبی از ایمنی، تجهیزات، کاربردپذیری و مانور آسان را ارائه دهد. توصیه می‌شود تا پیش از ارتقای سطح تجربیات خود برای خرید خودرو به سراغ خودروهای ارزان بروید و از ماشین‌های ارزان‌قیمت استفاده کنید تا ضمن پرداخت هزینه بیمه کمتر، در صورت بروز حادثه یا نیاز به تعویض قطعات متحمل هزینه کمتری شوید. در ادامه جواب این سوال را می‌دهیم که برای شروع رانندگی چه ماشینی بخریم؟

ویژگی های بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار

اولین ماشین، همیشه خاطره‌انگیزترین تجربه را برای راننده تازه کار فراهم می‌آورد. با این حال، از آنجا که در طول جلسات آموزش رانندگی تمام مهارت‌های لازم به فرد منتقل نمی‌شود، بهتر است پیش از خرید خودروی محبوب خود، به سراغ ماشینی بروید که شما را به دردسر نیندازد. بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار چند ویژگی اصلی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه نگهداری پایین

رانندگان تازه کار اغلب به شیوه محتاطانه رانندگی می‌کنند، با این حال در مقایسه با رانندگان مجرب عکس‌العمل کُندتری دارند و ممکن است خودرو را به مانعی بزنند و باعث ایجاد خط و خش روی بدنه شوند. از این رو بهتر است به عنوان یک راننده جدید، به سراغ ماشین دست دوم بروید که در صورت بروز حادثه، هم هزینه کمتری بابت تعمیر آن پرداخت کنید و هم خودرو دچار افت قیمت چندانی نشود.

فراوانی لوازم یدکی

مسلما یک راننده تازه کار به گذشت زمان احتیاج دارد تا به مهارت کافی در کلاچ گیری و تعویض دنده دست پیدا کند. اما کسب این مهارت بدون هزینه نخواهد بود. در طول زمانی که راننده در حال کلنجار رفتن با کلاچ و پدال‌ها است، امکان دارد قطعاتی مثل دیسک و صفحه کلاچ دچار آسیب شوند. بهتر است به سراغ خودرویی بروید که لوازم یدکی آن به وفور در بازار یافت شود، تا در صورت آسیب قطعات، فورا امکان تعویض آن را با نمونه باکیفیت داشته باشید. فراموش نکنید که هر چه فراوانی قطعه در بازار بیشتر باشد، قیمت آن معقولانه‌تر است.

ابعاد جمع و جور

رانندگی با خودروهای کوچک و جمع‌وجور آسان‌تر است، به‌ویژه در کوچه‌های باریک و مسیرهای پرترافیک. زمانی که پشت فرمان خودروی کامپکت می‌نشینید، تسلط بیشتری روی هدایت آن خواهید داشت. به علاوه پارک کردن ماشین کوچک بسیار ساده و بدون دردسر است.

قدرت و شتاب معمولی

بهترین خودرو برای رانندگان تازه کار قدرت و شتاب معمولی دارد. ماشین‌های پرقدرت و پرشتاب به مهارت بالا برای کنترل احتیاج دارند و اگر راننده برای اولین بار پشت فرمان آن‌ها بنشید، احتمال بروز حادثه رانندگی بالا می‌رود. با قبول این واقعیت، نخستین وسیله نقلیه خود را از بین مدل‌هایی انتخاب کنید که قدرت و گشتاور موتور آن‌ها معمولی است و به راحتی رام راننده می‌شوند.

گیربکس دستی

اگرچه رانندگی با گیربکس اتوماتیک بسیار آسان و بدون دردسر است، ولی هر راننده‌ای باید با کلاچ و دنده آشنا شود و در استفاده از آن‌ها به مهارت کافی برسد. اگر از همان ابتدای کار از گیربکس اتوماتیک کمک بگیرید، هرگز تسلط کافی روی ماشین غیر اتوماتیک پیدا نخواهید کرد. این در حالی است که راننده ماهر خودرو با گیربکس دستی، بدون هیچ مشکلی می‌تواند پشت فرمان خودروی دنده اتوماتیک بنشیند و در جاده ویراژ دهد.

بهترین خودروهای ایرانی برای رانندگان تازه کار

پراید

پراید، قدیمی‌ترین و پرسابقه‌ترین آموزگار رانندگی است. با اینکه مدت‌ها از توقف تولید این خودرو می‌گذرد، ولی هنوز هم در بسیاری از آموزشگاه‌ها، از پراید برای تعلیم افراد استفاده می‌شود. پراید شتاب‌گیری متعادلی دارد و به راحتی کنترل خود را به دست تازه‌کارها می‌سپارد. رانندگی با پراید شما را مجرب و کارکشته می‌کند، چون با بدقلق‌ترین امکانات سر و کار خواهید داشت. به عنوان مثال، پراید هنگام شروع حرکت در سربالایی به راحتی خاموش می‌شود، مگر اینکه توجه ویژه‌ای به سیستم کلاچ داشته باشید. اگر با پراید به مهارت رانندگی دست پیدا کرده باشید، به راحتی می‌توانید ماشین‌های دیگر را تحت کنترل خود درآورید. پراید ۱۳۱ معمول‌ترین نوع این خودرو است و پراید ۱۳۲ و پراید ۱۴۱ دیگر انواع صندوقدار پراید به حساب می‌آیند. پراید ۱۱۱ با بدنه هاچبک بیشترین طرفدار را در بین جوانان دارد. با این حال پراید ۱۵۱ بهترین ماشین برای یادگیری رانندگی نیست، چرا که یک خودرو وانت است و در‌صورت پر بودن فضای بار یا استفاده از کنوپی، دید راننده از آینه عقب مسدود می‌شود.

تیبا

تیبا در دو نسخه صندوق‌دار و هاچبک وارد بازار شد تا جای پراید را بگیرد. البته در حال حاضر تیبا از خط تولید خارج شده است، با این حال نمونه‌های کم‌کارکرد و بدون نقص آن در بازار دست دوم معامله می‌شوند. به بیان بهتر، می‌توانید تیبا صندوقدار را با اقتصادی‌ترین قیمت ممکن خریداری کنید. در مقایسه با پراید، تیبا کیفیت سواری بهتری را ارائه می‌دهد. از فرمان‌پذیری گرفته تا تعویض دنده و فشردن پدال‌های ترمز و کلاچ، ارتقای تیبا نسبت به پراید انکارناپذیر است. این ماشین همچنین هزینه تعمیرات بسیار پایینی دارد و بدنه آن در صورت برخورد و تصادف‌های خفیف، با بودجه کمی به سلامت کامل بازمی‌گردد.

کوییک

کوییک، یکی دیگر از خودروهای اقتصادی در بازار ایران است که می‌توان عنوان بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار را دریافت کند. جثه کوچک و جمع‌وجور به راننده اجازه می‌دهد به راحتی از کوچه‌های باریک عبور و در مکان‌های تنگ پارک کند. کلاچ‌گیری و تعویض نرم دنده‌ها از دیگر مزایای کوییک S به شمار می‌آیند. قطعات یدکی این ماشین در بازار به وفور یافت می‌شود و هزینه نگهداری آن پایین است.

ساینا S

ساینا پس از پراید و تیبا، لقب ارزان‌ترین محصول سایپا را به دست آورد. جدیدترین مدل ساینا با تیپ S یکی از خودروهای موجود در فهرست بهترین ماشین برای شروع رانندگی است که استهلاک و هزینه تعمیرات پایین، مهم‌ترین ویژگی‌های آن شمرده می‌شوند. ساینا S همچنین کیفیت سواری قابل قبولی دارد و به شما کمک می‌کند به یک راننده عالی تبدیل شوید. این ماشین در دو نسخه بنزینی و دوگانه‌سوز عرضه شده که پیشنهاد می‌شود به سراغ نسخه بنزینی آن بروید. موتور تنفس طبیعی به‌کاررفته در ساینا تا مدت‌ها شما را از مراجعه به تعمیرگاه بی‌نیاز می‌کند.

سهند S

سهند S جدیدترین محصول پارس خودرو است که از لحاظ مشخصات، تجهیزات و ایمنی در سطح بالاتری نسبت به موارد فوق قرار دارد. با این حال، سهند نیز جزو ماشین‌های اقتصادی در نظر گرفته می‌شود که راننده تازه کار با خیالی آسوده می‌تواند پشت فرمان آن بنشیند و کسب تجربه کنند. سهند هزینه نگهداری پایینی دارد و قطعات آن به وفور در بازار یافت می‌شود. کلاچ‌گیری آسان، هندلینگ قابل قبول و پایداری نسبی در شرایط مختلف، سهند را به کاندید بهترین ماشین برای تازه کارها تبدیل می‌کند.

بهترین خودروهای خارجی برای رانندگان تازه کار

هیوندای i10

هیوندای i10 یک ماشین جمع‌وجور و باکیفیت است که در ارزان‌ترین تریم با نام Advance با گیربکس اتوماتیک به فروش می‌رسد. ولی انتقادهای متعددی به گیربکس اتوماتیک این خودرو وارد شده و در نتیجه بسیاری از خریداران به سراغ نسخه ۵ سرعته دستی می‌روند که به سبب قیمت بالاتر، مالک را متحمل پرداخت حق بیمه بیشتری می‌کند. با این وجود، هیوندای i10‌ در لیست بهترین خودرو برای رانندگان تازه کار قرار می‌گیرد. این ماشین زیبا و جذاب است، جثه جمع‌وجوری دارد، تجربه سواری عالی را ارائه می‌دهد و شامل تجهیزات متنوعی مثل سیستم اطلاعات سرگرمی با پشتیبانی از اندروید اوتو و اپل کارپلی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، کروز کنترل و دستیار کنترل حرکت بین خطوط می‌شود.

فولکس واگن پولو

اگر به دنبال یک سوپرمینی با شخصیت خاص هستید، فولکس واگن پولو یکی از بهترین گزینه‌های موجود است. این ماشین در تریم‌های مختلف روانه بازار شده و تریم پایه آن به نام Life ویژگی‌های متعددی را مثل رینگ‌های آلومینیومی، چراغ‌های جلو خودکار، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و برف‌پاک‌کن‌های حساس به باران ارائه می‌دهد. با اینکه مدل ۲۰۲۴ پولو جثه درشت‌تری نسبت به نسل قبلی دارد، اما رانندگی با آن آسان‌تر است. به علاوه در صورت نصب پکیج دستیار راننده که شامل سیستم دستیار پارک می‌شود، پارک کردن پولو در فضاهای باز و بسته به ساده‌ترین شکل ممکن صورت می‌گیرد. برای یک راننده تازه کار، این دو مزیت پولو موهبت بزرگی به شمار می‌آیند.  

رنو ساندرو

رنو ساندرو یک سوپرمینی عالی و مبتنی بر رنو کلیو است و در عین حال، یکی از ارزان‌قیمت‌ترین خودروهای خارجی در بازار به حساب می‌آید. این ماشین تجهیزات فراوانی ندارد، ولی شامل امکانات ضروری اصلی می‌شود. جدیدترین مدل رنو ساندرو دارای پنج درب و صندوق عقب ۳۲۰ لیتری است و به راحتی می‌تواند پنج سرنشین را در خود جای دهد. این خودرو تناسب عالی برای کاربردهای روزمره داشته و تجربه سواری نرم و بدون دردسری را به راننده القا می‌کند.

پژو ۲۰۸

پژو ۲۰۸ یکی دیگر از خودروهای مناسب برای رانندگان تازه کار است که نسل دوم آن به محض ورود به بازار توانست تسلط طولانی‌مدت فولکس واگن را به پایان برساند. این هاچبک فرانسوی، جزو پرفروش‌ترین خودروهای اروپایی است و مدل ۲۰۲۴ آن از تمام مدل‌های قبلی جذاب‌تر و به‌روزتر است. پژو ۲۰۸ اگرچه قیمت اقتصادی دارد، ولی شامل امکانات و تجهیزات فراوانی می‌شود که به راننده در سواری ایمن و باکیفیت کمک می‌کند. کروز کنترل هوشمند، انواع سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، انواع سیستم‌های کمک‌راننده، تجهیزاتی مثل اتولایت، ترمز پارک برقی، اتوهلد، نمایشگر اطلاعات سرگرمی با پشتیبانی از اندروید اوتو، اپل کارپلی، مسیریابی، دوربین ۳۶۰ درجه و… همگی نقش موثری در تسلط و آسودگی خاطر راننده در مسیرهای مختلف دارند.

اپل کورسا

در بسیاری از کشورهای اروپایی، از اپل کورسا به عنوان ماشین مخصوص آموزش رانندگی استفاده می‌شود، چراکه خودروی موردعلاقه آموزگاران است. همین یک دلیل کافیست تا اوپل کورسا را به عنوان بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار معرفی کرد. رانندگی باکیفیت و بدون دردسر، قیمت اقتصادی و کاربردپذیری بالا، از دیگر مزایای خودروی آلمانی به شمار می‌آیند. کورسا با پیشرانه‌های متعددی روانه بازار شده و نسخه‌های بنزینی، ارزان‌ترین آن‌ها هستند. سطح امکانات و تجهیزات ایمنی و رفاهی ماشین در سطح متوسط است و تقریبا تمام نیازهای ضروری راننده و سرنشینان را برطرف می‌کند.

نتیجه گیری

بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار تلفیقی از چند ویژگی مهم از جمله ایمنی، سواری بی‌دردسر، قیمت خودرو در محدوده اقتصادی و کاربردپذیری بالا است. تولیدات داخلی اکثر خصوصیات لازم برای ماشین اولی بودن را دارند. آن‌ها سواری نرم و بی‌دردسری را برای راننده به ارمغان می‌آورند، قیمت پایینی دارند، برای کاربردهای روزانه به کار می‌روند و لوازم یدکی آن‌ها به وفور در بازار یافت می‌شود. با این حال، ایمنی مشکل اصلی خودروهای داخلی است، هرچند که با رعایت نکات ایمنی و رانندگی محتاطانه مشکلی برای راننده تازه کار به وجود نمی‌آید. خوشبختانه با از سرگیری واردات، امکان دسترسی به ماشین‌های باکیفیت خارجی نیز میسر شده است که با صرف هزینه بیشتر، به عنوان گزینه‌های ایمن‌تر و مجهزتر در دسترس رانندگان تازه کار قرار می‌گیرند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: تیم تولید محتوا خودرو45

source

توسط chaarcharkh.ir