به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش زومیت، BMW از برنامه‌های خود برای عرضه‌ی یک خودرو پیل سوختی در سال ۲۰۲۸ خبر داد. بی‌ام‌و برای به‌ثمر رساندن این پروژه با تویوتا، یکی از معدود خودروسازان فعال در حوزه‌ی خودروهای هیدروژنی، همکاری خواهد کرد.

بی‌امو هنوز جزئیات زیادی از خودرو هیدروژنی جدیدش ارائه نکرده است؛ اما می‌گوید این خودرو براساس یکی از مدل‌های فعلی ساخته خواهد شد. آخرین مدل آزمایشی خودرو هیدروژنی بی‌ام‌و براساس شاسی‌بلند X5 نشان می‌دهد که احتمالاً خودرو هیدروژنی آینده‌ی آلمانی‌ها نیز یک شاسی‌بلند خواهد بود. نسل فعلی مدل iX5 در نیمه‌ی دوم چرخه‌ی عمر خود قرار دارد و بعید است که مدل هیدروژنی براساس پلتفرم آن خودرو ساخته شود.

فارغ از طراحی نهایی، بی‌ام‌و وعده می دهد که محصولی اصیل و متناسب با برند خود روانه‌ی بازار کند و تا جای ممکن از الگوبرداری از محصولات تویوتا اجتناب کند. تویوتا نیز روی خودروهای هیدروژنی خود با بهره‌گیری از فناوری پیل سوختی که به همراه شریک باواریایی خود توسعه داده، کار می‌کند. فناوری پیل‌ سوختی مورد استفاده در مدل iX5 هیدروژنی با همکاری تویوتا توسعه داده شده‌ است.

حاصل همکاری تویوتا و ب‌ام‌و در راه است!/ عکس

براساس بیانیه‌ی رسمی، بی‌ام‌و iX5 هیدروژنی بخشی از ناوگانی آزمایشی محسوب می‌شود که کمتر از ۱۰۰ دستگاه از آن در اسپارتانبرگ ساخته شده و در یک کارخانه‌ی آزمایشی در مونیخ سفارشی‌سازی می‌شود. در این کارخانه، iX5 با ۳۹۶ اسب بخار قدرت به دو مخزن هیدروژن با فشار ۷۰۰بار مجهز می‌شود که از پلاستیک تقویت‌شده با الیاف کربن ساخته شده‌اند. این دو مخزن، ۶ کیلوگرم هیدروژن را در خود جای می‌دهند و دامنه‌ی حرکتی خودرو را در چرخه‌ی WLTP به حدود ۵۰۰ کیلومتر می‌رسانند. پر کردن مجدد مخازن هیدروژن خودرو تنها سه تا چهار دقیقه طول می‌کشد که تقریباً با زمان پرکردن باک سوخت X5 بنزینی یا دیزلی برابری می‌کند.

باتوجه به اینکه اولین خودرو هیدروژنی تولید انبوه بی‌ام‌و براساس نسل بعدی X5 خواهد بود، روی همان پلتفرم CLAR ساخته خواهد شد. نسل جدید X5 در مدل‌های برقی، هیدروژنی و پلاگین هیبریدی احتمالاً در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۶ وارد خط تولید می‌شود.

۲۲۷۲۲۷

source

توسط chaarcharkh.ir