سایش لاستیک‌ها که بیشتر در خودروهای مدل پایین دیده می‌شود، نشانه خوبی برای زمان تعویض آن‌ها ست و البته زنگ خطری برای سایر بخش‌های خودرو نظیر فرمان، جلوبندی و فنربندی است. اندازه گیری آج هم با  استفاده از  دستگاه‌های مخصوص و  هم با  ابزارهایی مانند خط کش، سکه یا  چوب‌کبریت امکان پذیر است. به این نکته توجه داشته باشید که آج لاستیک باید در تمام قسمت‌ها به یک اندازه ساییده شده باشد. همچنین آج لاستیک خودرو هرگز نباید از ۶.۱ میلی متر کمتر باشد.

افزون بر این، در مناطقی که آب و هوا بارانی و برفی است این میزان بهتر است نزدیک به 2برابر باشد. برخی لاستیک‌ها دارای نواری هستند که   ابتدا به سختی دیده می‌شوند اما به مرور زمان هنگامی که لاستیک فرسوده شد این نوار بیشتر خود را نشان می‌دهد. برای دیدن این نوارها باید لاستیک خودرو را خیس و  تمیز کنید.

اگر بیش از یک یا دو نوار روی سطح لاستیک مشاهده کردید، زمان تعویض آن فرا رسیده است. لرزش خودرو می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد. یکی از آن نشانه‌ها لاستیک فرسوده است.

در واقع اگر در  لاستیک خودرو مشکلاتی مانند فرورفتگی یا برآمدگی وجود داشته باشد، می‌تواند منجر به لرزش خودرو شود. مشاهده شکاف‌هایی در  قسمت‌های جانبی لاستیک که با چشم هم قابل مشاهده است به شما می‌گوید  به زودی لاستیک خودرو پنچر خواهد شد.

حتی امکان ترکیدن لاستیک‌های ترک‌خورده نیز وجود دارد. بالا آمدن تایر در برخی قسمت‌ها نیز از  نشانه‌های فرسودگی لاستیک خودرو است. این برآمدگی که کاملا غیر عادی و محسوس بوده، موجب ضعف سطح لاستیک در آن نواحی می‌شود. ضعیف شدن سطح لاستیک نیز می‌تواند منجر به ترکیدن ناگهانی آن شود.

خرابی و ساییدگی پلوس‌ها، ایراد در بالانس چرخ‌ها  یا حتی تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها و… از  نشانه‌های ساییدگی غیرعادی لاستیک هاست که  به  راننده هشدار زمان تعویض لاستیک را می‌دهد.

در مواقعی که پشت فرمان هستید و احساس می‌کنید خودرو به یک سمت کشیده می‌شود به ویژه زمانی که فرمان را  رها می‌کنید، بهترین کار این است که در  اولین فرصت میزان باد لاستیک‌های خودرو را  چک کنید.

اگر مشکل مربوط به باد لاستیک نبود حتما به   مکانیک مجرب مراجعه کنید. تنظیم نبودن سیستم فنربندی خودرو موجب بر هم خوردن هم راستایی چرخ‌ها می‌شود. این اختلال یکی از دلایل عمده لاستیک سایی خودروهاست. لازم است بوش، میله تعادل، بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید.

هم‌راستا بودن چرخ‌ها برای هدایت مناسب و درست خودرو و جلوگیری از ساییدگی لاستیک ماشین امری ضروری است. این کار باعث می‌شود که از ساییدگی و اصطکاک و سر خوردن چرخ‌ها جلوگیری شود.

اصطلاحات کمبر (Camber) و کستر (Caster) به معنی مقدار بیرون بودن و داخل بودن قسمت جلو چرخ است. در واقع هدف از این تنظیم توزیع بار خودرو به طور متوازن روی سطح جاده است. این موضوع موجب می‌شود از ساییدگی لاستیک جلوگیری شود.

زاویه کستر میزان داخل یا  بیرون بودن زاویه چرخ هاست. تنظیم بودن زوایه کستر سبب می‌شود  چرخاندن فرمان خودرو راحت‌تر باشد.

source

توسط chaarcharkh.ir