کرمان موتور بعد از عرضه خودروهای شاسی بلند سری S و سدان سری J با برند جک در ایران، اولین پیکاپ خود را با نشان کی ام سی (KMC) به بازار داخلی فرستاد. جک T8 وانت دو کابین دو دیفرانسیل چینی است که از سال ۱۳۹۹ با نام KMC T8 به متقاضیان ایرانی فروخته میشود. ممنوعیت واردات خودروهای خارجی موجب شده تا در نبود خودروهای پیکاپ اسم و رسمداری مثل تویوتا هایلوکس، این فرصت برای کی ام سی T8 فراهم شده تا بتواند سهمی از بازار خودروهای پیکاپ آفرود در بازار ایران را به دست آورد.
مزایا و معایب
+ طراحی زیبا
+ کابین جادار
+ دو دیفرانسیل سه حالته
+ توانایی آفرود
+ ظرفیت حمل بار و بکسل تا ۸۴۰ کیلوگرم
– تهویه دیجیتال
– کیفیت پایین سپر و جلوپنجره
– حذف دوربین ۳۶۰ درجه
مشخصات فنی
ماشین KMC T8 به یک پیشرانه بنزینی ۲ لیتری توربو مجهز است که حداکثر ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن.متر گشتاور را تولید میکند. کی ام سی T8 برعکس رقبای موجود در بازار ایران فقط با گیربکس دستی ۶ سرعته به فروش میرسد. سیستم انتقال نیروی دو دیفرانسیل 4×4 قدرت موتور را به هر چهار چرخ منتقل میکند. این سیستم دارای سه حالت 2H و 4H و 4L است که قابلیت رانندگی در همه مسیرها، چه جادههای آسفالت و چه آفرود را به T8 میدهد.
اگرچه موتور کی ام سی T8 نسبت به رقبایی مثل کلوت مکث موتور کمی ضعیفتر است، اما قدرت و گشتاور را در دورهای پایین تولید میکند و لگ توربو کمتری دارد. این موارد در زمان رانندگی آفرود بسیار تاثیرگذار است و موجب میشود تا KMC T8 سواری چابکتری داشته باشد.
سیستم تعلیق در جلو از نوع جناقی دوبل با فنر مارپیچ و در قسمت عقب غیرمستقل فنر تخت است. اگرچه تعلیق T8 کمی سفت است، اما این تنظیمات پایداری بیشتری در هنگام رانندگی ایجاد میکند و حسی شبیه رانندگی با ماشینهای سواری را میدهد.
ارتفاع ۱۹۷ میلیمتری از سطح زمین، زوایای ورود و خروج و شیبپیمایی ۳۰.۹، ۲۳.۳ و ۳۰ درجه در کنار مشخصات فنی کی ام سی T8 امکان آفرود قابل قبولی را ایجاد میکند.
نسخه فیس لیفت و قویتر این خودرو با نام جک T8 پرو در بازار چین موجود است، اما کرمان موتور به جای آن کی ام سی T9 را به ایران آورده است. جک T8 برقی مدل دیگری از KMC T8 است که در بازار چین عرضه میشود که از نظر ظاهری شبیه به کی ام سی T8 بنزینی است.
مشخصات کلی
ابعاد و ظرفیت ها
طول |
۵۳۲۵ میلیمتر |
عرض |
۱۸۸۰ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۸۳۰ میلیمتر |
فاصله محورها |
۳۰۹۰ میلیمتر |
وزن خالص |
۱۹۴۵ کیلوگرم |
تعداد سرنشین |
۵ نفر |
بار قابل حمل |
۸۴۰ کیلوگرم |
حجم مخزن سوخت |
۷۶ لیتر |
قطر رینگ |
۱۸ اینچ |
طراحی ظاهری
طراحی ظاهری KMC T8 به جز قسمت جلو که به واسطه جلوپنجره بزرگ کرومی حالتی خشن و تهاجمی به سبک برخی محصولات چینی پیدا کرده است، در دیگر قسمتها از طراحی پخته و جذابی بهره میبرد.
بهطور کلی در کی ام سی T8 با نوعی طراحی هماهنگ و زیبا مواجه هستیم که به استثنای جلوپنجره، در قسمتهای دیگر به راحتی میتواند سلایق مختلف را با خود همراه سازد. طرح فانتزی و نسبتا اغراقآمیز جلوپنجره این وانت بزرگ سبب شده تا نوعی ناهماهنگی در چهره با سایر قسمتها پدید آمده و از زیبایی کلی این محصول کاسته شود.
طراحان میتوانستند با به خرج دادن اندکی خلاقیت و به کار گرفتن حس زیبایی شناختی خود، جلوپنجره عامهپسندتری برای این محصول خلق کنند تا دیگر هیچ حرف و حدیثی پیرامون نمای ظاهری این خودرو باقی نماند و عیبجویان مجالی برای انتقاد از ظاهر KMC T8 پیدا نکنند.
در مجموع نمای ظاهری T8 به واسطه مواردی نظیر: طراحی خوشفرم بدنه، وجود رکابهای جانبی به سبک خودروهای آفرود، گلگیرهای برجسته، رینگهای مناسب و…، نسبت به سایر محصولات روز دنیا نظیر نیسان ناوارا از لحاظ ظاهری مشکل چندانی نداشته و در صورت عرضه به بازار ایران مورد استقبال مشتریان پیکاپ سوار قرار خواهد گرفت.
طراحی داخلی
در فضای داخل کابین KMC T8 نسبت به بسیاری از کراس اوورهای مدرن چینی و کرهای از خطوط پیچیده در ترسیم داشبورد استفاده نشده است؛ به ویژه کنسول میانی و تونل جعبه دنده این خودروی پیکاپ از طراحی چندان متمایز و مدرنی سود نمیبرد.
با این وجود طرح کلی داشبورد به دلیل استفاده از تزئینات براق آلومینیومی، شکل مناسب دریچههای تهویه و سایر بخشها، نمایی نسبتا جالب و قابل قبول برای کابین این خودرو پیکاپ فراهم آورده است.
غربیلک فرمان کی ام سی تی ۸ از شمایلی آشنا مشابه فرمان جک S5 برخوردار است و پنل کیلومترشمار پشت آن نیز فرمی اسپرت و قابل قبول را در برابر راننده پدید آورده است. صندلیهای خوشفرم با روکش چرمی نسبتا باکیفیت نیز حضور در کابین این وانت پیکاپ چینی را برای سرنشینان دلنشینتر میسازد.
پلاستیک خشک در بسیاری از بخشها دیده میشود که میتواند موجب کاهش رضایتمندی مشتریان شود؛ اما به هر حال استفاده از پلاستیکهای خشک در محصولات چینی دور از ذهن و غیرعادی نیست.
از طرف دیگر به دلیل فاصله محوری ۳۰۹۰ میلیمتری، شاهد کابینی جادار و راحت هستیم که محدودیت چندانی برای سرنشینان ردیف عقب خود به وجود نمیآورد. فضای بار این وانت پیکاپ نیز به نسبت وسیع بوده و حدود ۸۴۰ کیلوگرم بار را میتوان با این خودرو حمل کرد.
آپشن ها و امکانات
آپشنها و امکانات کی ام سی T8 چندان پر و پیمان نیست و به کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور و دوربین عقب، ترمز کمکی، ترمز اضطراری، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر لمسی و گرمکن آینه بغل خلاصه میشود.
ماشین KMC T8 در چین به دوربین ۳۶۰ درجه مجهز است، اما این آپشن در نسخه مونتاژی کرمان موتور حذف شده است. همچنین کی ام سی T8 تهویه اتوماتیک ندارد.
قیمت کی ام سی T8 در بازار
کی ام سی T8 را میتوان بهعنوان ماشین پایه در کلاس پیکاپهای بزرگ آفرودی در نظر گرفت. قیمت کی ام سی T8 در بازار آزاد نسبت به رقبا کمتر است، البته این را هم باید در نظر داشته باشید که پیکاپ کرمان موتور قدرت و امکانات کمتری از کلوت مکث موتور و آمیکو آسنا ارائه میدهد. برای خرید کی ام سی T8 با قیمت کارخانه میتوانید به طرح های پیش فروش قسطی و نقدی کرمان موتور مراجعه کنید.
پیکاپها بهعنوان بهترین ماشین ایرانی برای مسافرت معرفی نمیشوند و KMC T8 نیز از این قاعده مستثنا نیست، با این حال این پیکاپ آفرودی روی جادهها و خیابانهای آسفالت در حد ماشینهای سواری عمل میکند.
نویسنده: میلاد قزللو
source