ب‌ام‌و برای به سرانجام رساندن این پروژه، همکاری خود را با تویوتا، یکی از معدود خودروسازانی که هنوز به آینده هیدروژن اعتقاد دارد؛ گسترش می‌دهد. در حالی که برند ژاپنی یک‌دهه است که میرای را می‌فروشد اما این اولین خودرو هیدروژنی ب‌ام‌و است که مردم می‌توانند آن را بخرند.

باتوجه به آنکه این خودرو تا چهار سال دیگر عرضه نخواهد شد، ب‌ام‌و از ارائه جزئیات خودداری می‌کند. با این حال گفته می‌شود مدل هیدروژنی نسخه‌ای از یک محصول موجود خواهد بود. هر شکلی که به خود بگیرد، ب‌ام‌و متعهد به ارائه یک محصول اصیل است که با ارزش‌های برند همخوانی داشته باشد و صرفا نسخه بازطراحی‌شده‌ تویوتا نباشد.

با فرض اینکه اولین خودرو هیدروژنی ب‌ام‌و براساس نسل بعدی X5 ساخته شود، از همان پلت‌فرم CLAR که نسخه‌های بنزینی، دیزلی و پلاگین-هیبرید استفاده می‌کنند، بهره خواهد برد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ب‌ام‌و ممکن است یک خودرو الکتریکی متعارف نیز با باتری روی همان معماری با سایر نسخه‌های X5 عرضه کند. گفته می‌شود نسل بعدی X5 در نیمه‌دوم سال 2026 وارد خط تولید می‌شود و باید از روز اول شامل نسخه‌های BEV باشد. البته سلول‌های سوختی مورداستفاده در iX5 Hydrogen توسط تویوتا تامین می‌شوند.

این خودرو با دو مخزن 6 کیلوگرمی هیدروژن، امکان پیمایش 500 کیلومتر را دارد. پر کردن سوخت این خودرو 3 تا 4دقیقه طول می‌کشد، تقریبا مانند یک X5 بنزینی یا دیزلی که ممکن است تعجب‌آور باشد اما ب‌ام‌و از سال 1979 در توسعه خودروهای هیدروژنی فعالیت داشته است.

همه چیز با مدل 520 ای آغاز شد که یک موتور احتراق داخلی اصلاح‌شده برای کار با هیدروژن داشت، فرمولی که بعدها با سدان‌های E38 و E65 مجهز به موتور 12سیلندر در دهه 2000 تکرار شد. با این حال، کار روی موتورهای احتراق داخلی هیدروژنی سال‌ها پیش متوقف شد، زیرا مهندسان ترجیح دادند روی سلول‌های سوختی تمرکز کنند زیرا دریافتند این سلول‌ها کارآیی بیشتری دارند.

اوایل امسال یورگن گُلدنِر، معاون بخش فناوری سلول سوختی هیدروژنی و پروژه‌های خودرویی گروه ب‌ام‌و در گفت‌وگو با GoAuto اعلام کرد: «یک مشکل بزرگ وجود دارد که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، زیرساخت سوخت‌گیری!

این زیرساخت در بسیاری از نقاط جهان عملا وجود ندارد، بنابراین تعجب نخواهیم کرد اگر خودرو فقط در مناطقی فروخته شود که مالکان می‌توانند خودروهای هیدروژنی را سوخت‌گیری کنند.» چهارسال دیگر؛ 2028 فرا می‌رسد و ممکن است شبکه تا آن زمان بهبود یابد. ب‌ام‌و و تویوتا می‌گویند به دنبال پروژه‌های منطقه‌ای یا محلی برای توسعه بیشتر زیرساخت هیدروژنی از طریق ابتکارات مشترک هستند.

source

توسط chaarcharkh.ir