به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بهمن ماه سال 1402 موضوع واردات خودرو با شرایط ویژه به جانبازان مطرح شد و نخستین مرحله ثبتنام خودروهای وارداتی برای جانبازان، از تاریخ 1402/11/04 آغاز شد و طی چند مرحله ثبتنام خودروهای وارداتی جانبازان در سه گروه مختلف شامل گروه 50 تا 69 درصد، گروه 70 درصد معمولی و همچنین گروه 70 درصد امکانپذیر شد.
در لیست خودروهای وارداتی، برای جانبازان 50 درصد سقف قیمتی 25 هزار یورو، جانبازان 70 درصد عادی سقف قیمتی 30 هزار یورو و همچنین خودروهای وارداتی برای جانبازان 70 درصد سقف قیمتی 35هزار یورو در نظر گرفته شد.
در اطلاعیهها اعلام شده است جانبازان میتوانند گزینه واردات شخصی را انتخاب یا گزینه واردات شرکتی را فعال کنند، البته اگر جانبازان بهصورت شخصی اقدام به واردات کنند برای انتخاب شرکت و ثبتنام در سامانه با مشکلات بسیاری مواجه هستند، البته روند شرکتها در سامانه ثبتنام هم متفاوت است.
علاوه بر این گزینهای هم در لیست ثبتنام وجود دارد که با پرداخت مبلغ توافقی به شرکتهای واردکننده توسط متقاضی میتوان واردات خودرو را انجام داد.
امروز 25 شهریورماه مهلت ثبتنام خودروهای وارداتی به اتمام میرسد و متقاضیان باید برای مرحله بعدی ثبتنام یا تحویل خودروها منتظر باشند اما سؤال مهم اینجاست؛ امتیاز واردات خودرو به جانبازان تا چهمیزان بهنفع آنهاست و آیا اصلاً عایدی برای جانبازان خواهد داشت یا نه؟!
در سایت ثبتنام مدلهای مختلفی برای انتخاب جانبازان اعلام شده است اما هنوز خبری از تحویل خودرو به ثبتنامیهای قبلی نیست و بهنوعی هیچ مسئولی اعلام نکرده است چهتعداد خودرو برای جانبازان وارد شده است و اصلاً ارز لازم به واردات این خودروها تأمین شده است یا خیر!
جانبازان مشمول ثبتنام خودروهای وارداتی میگویند: طی چندین مرحله، اطلاعیههای بنیاد شهید و وزارت صمت مقرر شد مراحل ثبتنام و ثبت سفارش خودرو توسط جانبازان و در دو شکل واردات شخصی (توسط جانباز یا نماینده قانونی او) و شرکتی (توسط شرکتهای واردکننده) انجام پذیرد اما متأسفانه نهتنها خودرویی تحویل داده نشده است بلکه جانبازان را با حجم زیادی از مشکلات روبهرو ساختهاند، از یک طرف جانبازان توانایی تأمین هزینه خودروها را ندارند و از طرف دیگر با شرکتها و دلالهایی روبهرو هستند که میخواهند با هزینهای ناچیز حواله خودروهای ثبتنامی را از آنها بخرند.
امروز دندان دلالهای خودرو تیز شده است و سعی میکنند 30 هزار جانباز مشمول این طرح را قانع کنند تا ماشینی را که هنوز وجود خارجی ندارد با قیمت ناچیز به آنها بفروشند.
دلالها قیمتهای 2 یا 3 میلیاردی را برای خودروی جانبازان 70 درصد یا 70 درصد ویژه پیشنهاد میدهند و برای جانبازان کمتر از 70 درصد هم قیمت پایینتری پیشنهاد میکنند و چند برابر مبلغ واریزی، از خریدار سفته میگیرند.
مسئولان باید پاسخ دهند؛ جانبازانی که توانایی تأمین هزینههای درمان خود را ندارند چگونه میتوانند خودروهای وارداتی به کشور وارد کنند و چرا باید درگیر کارهای دلالبازی برای فروش حوالهها باشند؟ آیا دغدغههای معیشتی جانبازان با این تصمیمات غیرکارشناسی تأمین میشود یا فقط امتیازی برای دلالبازی عدهای خاص فراهم میشود تا به نام جانباز خودروهای میلیاردی را وارد کشور کنند و سودهای بالایی را کسب کنند؟!!
انتهای پیام/+
source