به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز ملی فضای مجازی، موضوع حکمرانی در فضای مجازی یکی از سیزده نکته‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در اولین دیدار با هیئت دولت چهاردهم مطرح کردند؛ اهمیت این مسئله به قدری بود که در میان سایر مطالبات و تذکرات مقام معظم رهبری برجسته‌تر بود و نیازمندی کشور به آن بیش از پیش احساس می‌شود.

مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند: «فضای مجازی در کشور باید قانونمند بشود؛ آن‌وقت یک فرصت خواهد شد. اگر ما توانستیم در فضای مجازی حکمرانی قانونمند داشته باشیم، فضای مجازی برای کشور یک فرصت می‌شود، وَالّا ممکن است تهدید بشود.»

بیانات رهبر انقلاب موجب شد تا در اولین گفتگوی تلویزیونی پزشکیان رئیس جمهور، مسئله حکمرانی قانونمند در فضای مجازی جزو سوالات مجریان برنامه باشد. رئیس جمهور درباره سیاست دولت برای اعمال حکمرانی قانونی در فضای مجازی در این گفتگو اعلام کرد: بناست با شورای عالی فضای مجازی و شورای‌عالی امنیت ملی بنشینیم و بحث کنیم و بر اساس داده‌ها بستر را برای راحتی مردم در مسائل فرهنگی و تجارت و علمی فراهم کنیم.

پزشکیان در پاسخ به این سوال که آیا مردم منتظر یک قانون مدون در این زمینه باشند؟ گفت: به امید خدا این کار را خواهیم کرد.

** اعلام آمادگی کمیسیون‌های مجلس در کمک به دولت

در همین راستا، مجلس که قوه قانونگذاری در کشور است، نسبت به این مطالبه رهبر انقلاب آمادگی خود را نشان داد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز ۲۵ شهریورماه، به ضرورت حکمرانی قانونمند در فضای مجازی اشاره کرد و از شورای‌عالی فضای مجازی و هیئت دولت خواست قوانین لازم را تدوین و به مجلس ارائه کنند.

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود گفت: با توجه به تأکید رهبر حکیم انقلاب خطاب به هیئت دولت مبنی بر حکمرانی قانونمند در فضای مجازی، این ضرورت احساس می‌شود که شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد تخصصی ذیربط و هیئت محترم دولت، نقشه راهی در این زمینه تدوین کنند و درصورت ضرورت تصویب قوانین لازم در مجلس، به فوریت، لایحه مورد نظر را به مجلس تقدیم نمایند و کمیسیون‌های مربوطه حسن انجام این کار را از دستگاه‌های ذی‌ربط پیگیری کنند.

در همین راستا، روسا و مسئولان کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون‌های تخصصی مرتبط با وزارت ارتباطات، در مصاحبه‌هایی نظر خود درباره فوریت این مسئله و چگونگی اعمال حکمرانی را بیان کرده و از لایحه احتمالی دولت استقبال کردند.

** وزارت ارتباطات حکمرانی قانون‌مند در فضای مجازی را اجرا کند

رضا علیزاده رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مسئله اعمال حکمرانی در فضای مجازی جزو ضروریات هر کشوری است و در همه جای دنیا این موضوع مطرح است و با روش‌های قبلی نمی‌توان این حکمرانی را اعمال کرد بیان کرد: متصدیان باید بتوانند راهکار‌های حساب شده، کارشناسی شده و مطالعه شده ارائه دهند که اثرات مطلوبی داشته باشد و راه منطقی در این زمینه باید منجر به خروجی صحیح شود.

رئیس کمیسیون صنایع با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حوزه تخصصی کمیسیون صنایع مجلس است از راه اندازی جلسات مستمر در ماه‌های آتی خبر داد تا اگر نیاز به اصلاح قوانین و یا تصویب قانون جدید است در همه حوزه‌ها وزارت ارتباطات را همراهی و حکمرانی در فضای مجازی به یک روش کارشناسی شده اجرا شود.

** دولت، مجلس، شورای عالی فضای مجازی زمینه حکمرانی قانونمند و اصولی را فراهم کنند

علی بابایی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه در گذشته نگاه صفر و صدی در این زمینه حاکم بود و برخی قائل به رها کردن فضای مجازی بودند، معتقد است هنر حکمرانی باید گشودن راه‌های جدیدی باشد که هم پیشرفت داخلی در نظر گرفته شود، هم حقوق مردم تامین شود و هم تسلط حاکمیت بر امنیت سایبری.

رئیس کمیسیون اجتماعی دولت، مجلس، شورای عالی فضای مجازی و سایر نهاد‌های مسئول را موظف دانست تا با پیروی از توصیه مقام معظم رهبری، زمینه حکمرانی قانونمند و اصولی را با نگاه به اقتضائات کشور و همچنین نیاز‌های جامعه و بخش خصوصی فراهم کنند.

** آمادگی کامل مجلس برای کمک به حل مشکلات و خلاء‌ها در فضای مجازی

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس در مصاحبه‌ای با بیان اینکه دولت باید یک ساماندهی جدی در حوزه حکمرانی قانونمند در فضای مجازی داشته باشد، گفته است: نه تنها دولت، بلکه مجلس نیز نسبت به ضرورت اهتمام به حکمرانی در فضای مجازی باید مصمم باشد و شرایطی را برای مقابله با تهدید‌هایی که متوجه فضای مجازی است، فراهم کنند.

وی از آمادگی کامل مجلس برای کمک به حل مشکلات و خلاء‌ها در فضای مجازی خبر داد و ابراز امیدواری کرد همکاری مجلس و دولت در حوزه حکمرانی در فضای مجازی منجر به نتایج مطلوب شود.

** مجلس باید نظارت دقیقی نسبت به قوانین حوزه فضای مجازی داشته باشد

علیرضا منادی سفیدان نماینده مردم تبریز و رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی هم مهمترین مسئله اجتماعی کشور را فضای مجازی دانست و با بیان اینکه فضای مجازی نیازمند، حکمرانی معقول و منطقی است، از وجود قوانین در این زمینه صحبت کرد و گفت: قانون به اندازه‌ای که نیاز باشد، وجود دارد و من فکر می‌کنم مشکلی از لحاظ قانون و قانون‌گذاری وجود نداشته باشد. به نظرم آنچه باعث شده که وضعیت فضای مجازی به اینجا برسد، عدم اجرای کامل و صحیح قانون است. باید مجلس درباره اجرای قانون ناظر باشد و نظارت دقیقی نسبت به قوانینی که مصوب کرده، داشته باشد.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس همچنین گفت: بنده در جلساتی که درباره اعتماد به وزرای پیشنهادی برگزار شد نیز گفتم که یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت چهاردهم باید توجه به فضای مجازی باشد؛ توجه به فضای مجازی از این نظر مهم است که ما نیازمند حکمرانی کامل در حوزه فضای مجازی هستیم و باید به عنوان یک اولویت مورد توجه دولت چهاردهم قرار بگیرد.

** نیازمند بازنگری بیشتر در حوزه حکمرانی در فضای مجازی هستیم

احمد راستنیه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه، اکنون وقت آن رسیده است همه دستگاه‌های حاکمیتی نسبت به هشدار‌ها و توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره ضرورت حکمرانی در فضای مجازی هوشیارانه عمل کنند، گفت: انتظار می‌رود مجلس و دولت با رصد دقیق موضوعات، درباره فضای مجازی و آسیب‌های که در آن وجود دارد، به صورت جدی ورود کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس به قانون برخورد با جرایم رایانه‌ای اشاره کرد و گفت: نیازمند بازنگری بیشتر در حوزه حکمرانی در فضای مجازی هستیم. دولت، مجلس و قوه قضائیه باید همراه باشند و با درک اهمیت این موضوع، برای اعمال حکمرانی در فضای مجازی ورود کنند.

source

توسط chaarcharkh.ir