در گزارش آنا بخوانید؛

چرا باید ۷۰ درصد لوازم تحریر موجود در بازار تهران خارجی باشد؟!  ارزانی وارداتی‌ها و ضعف تکنولوژی در صنعت ایرانی‌ها

یکی از چالش‌های اصلی بازار لوازم تحریر کشور، قاچاق راحت، ارزان و گسترده این اقلام است. بنا به اظهارات فعالان صنعت لوازم تحریر؛ قاچاق این لوازم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است به طوری که ۷۰ درصد لوازم تحریر موجود در بازار، خارجی هستند و نرخ کالا‌های وارداتی به نسبت تولیدات داخلی از قیمت پایین تری برخوردارند.

به گزارش خبرگزاری آنا، با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، بازار لوازم تحریر رونق خاصی گرفته تا جایی که خانواده ها برای خرید ابتدایی‌ترین لوازم مورد نیازتحصیل دانش آموزانشان راهی بازار شده اند. امسال بازار لوازم تحریر نیزبا سایر سال‌ها متفاوت‌تر شده البته این تفاوت را در قیمت محصولات می‌توان دید، چراکه بازار لوازم تحریر متاثر از وضعیت نرخ تورم و نوسانات نرخ ارزشده و بار سنگین هزینه ها را به سبدخانوارها تحمیل کرده است.

بازار لوازم تحریر از اقلام فانتزی تا معمولی، مشتریان خود را دارد، اما بر اساس مشاهدات عینی خبرنگار آنا از این بازارنشان می دهد مردم توان کمتری برای خرید اقلام مورد نیاز تحصیل دانش آموزان نسبت به سال گذشته دارند.

خانواده‌ها به دنبال تکاپوی خرید تجهیزات مورد نیاز مدارس، به مراکز خرید و بازار‌ها می‌روند و زمانی که از چند فروشگاه در رابطه با قیمت لوازم تحریر سوال می‌کنند متوجه کاستی در کیفیت و افزایش قیمت این اقلام می‌شوند. به این بهانه، خبرنگاراقتصادی آنا با گشت و گذاری در بازار بزرگ تهران، وضعیت بازار، دلیل گرانی اقلام مورد نیاز و کیفیت لوازم تحریر را در همین آغاز فصل جدید تحصیلی گزارش می‌دهد.

بازار بین الحرمین تهران که یکی از بزرگترین، قدیمی‌ترین بازار لوازم تحریر تهران است، این روز‌ها حال و هوای خاصی گرفته و هیاهوی جذابی دربین مشتریان برای خرید اقلام مورد نیاز دانش آموزان را می‌توان دید.

لوازم تحریر

۷۰ درصد لوازم تحریر موجود در بازار خارجی هستند

خبرنگار اقتصادی آنا در این بازار به سراغ یکی از وارد و پخش کنندگان لوازم تحریر رفت. سمایی، وضعیت قیمت و کیفیت لوازم تحریررا بسیار ناامید کننده خواند وگفت: تقاضای نوشت افزار هرساله از اواخر شهریور ماه تا اواسط مهر ماه رونق پیدا می‌کند و البته در طول سال فروش چشمگیری نداریم با این اوصاف باید در ماه‌های نزدیک به بازگشای مدارس، فروش افزایش یابد، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد. یکی از دلایل کاهش تقاضا در این بازار، افزایش قیمت هاست؛ البته تولید کننده و توزیع کننده هیچ دخالتی در گرانی اقلام توزیع شده در بازار ندارد. چند مولفه اصلی باعث افزایش قیمت محصولات در بازار لوازم تحریر شده است؛ تحریم، انحصار، افزایش حجم قاچاق لوازم تحریر به کشور، گرانی مواد اولیه و عدم حمایت دولت از تولید کنندگان، مهمترین دلیل افزایش نوشت افزار و سایر اقلام تحریری در بازار است.

به گفته این فعال صنفی؛ یکی از چالش‌های اصلی بازار لوازم تحریرکشور، قاچاق راحت، ارزان و گسترده این اقلام است. قاچاق لوازم تحریر نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است به طوری که ۷۰ درصد لوازم تحریر موجود در بازار، خارجی هستند و نرخ کالا‌های وارداتی به نسبت تولیدات داخلی از قیمت پایین تری برخوردارند. قاچاق و واردات بی رویه یکی از معضلاتی است که سال‌ها بازار‌های مختلف از جمله بازار لوازم تحریر را درگیر کرده است؛ چرا که نفر اول سود بیشتر و نفر دوم برای اینکه محصول وارداتی در دستش نماند، کالا را با قیمت پایین‌تر به فروش می‌رساند و این زنجیره هر روز با وسعت بیشترادامه پیدا می‌کند. این زنجیره می‌تواند باعث کاهش قیمت کالای خارجی قاچاق شده به بازار شود؛ البته ناگفته نماند بیشتر لوازم تحریرقاچاق کف بازارچینی است وعمدتا ازمبادی گمرک و بنادر مختلف به ویژه بندر گناوه وارد می‌شوند و عمدتا محصولات این بازار فانتزی به حساب می‌آید.

دلیل گران بودن نوشت افزار‌های داخلی

سمایی درباره دلیل گران بودن نوشت افزار‌های داخلی به نسبت خارجی گفت: به دلیل تحریم و انحصاری بودن بازار لوازم تحریر، اصناف هر طور که بخواهند کالا را قیمت گذاری می‌کنند و هیچ مدیریت و نظارتی از سوی متولیان بر قیمت اقلام در بازارنیست. دلیل دیگر نوسانات قیمت نوشت افزار‌های داخلی در بازار، افزایش قیمت مواد اولیه است. عرضه پلاستیک به تولید کنندگان لوازم تحریر محدود و نسبت به سال‌های گذشته گران‌تر شده است. گرانی پلاستیک، برداشته شدن ارز نیمایی از مواد اولیه پلاستیک مانند مواد کیرستال، هایمپک،‌ای بی اس،  گرانول پلی پرو پیلی(پ پ) مولفه‌های تشدید گران شدن تولیدات داخلی است.حضور دست فروشان و واحدهای صنفی که به طور موقت اقدام به  عرضه لوازم تحریر می کنند، بدون هیچ کنترلی بر عرضه، قیمت و کیفیت از سوی متولیان و حتی اتحادیه لوازم تحریرفروشان، بازار برای صنف نوشت افزارفروشان کساد می‌کنند. 

کمبود تکنولوژی در صنعت لوازم تحریر

سمایی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر گرانی دفتر و اقلام کاغذی مورد نیاز دانش آموزان و دانشجویان، گفت: از دهه نود کارخانه‌های صحافی بزرگ و معتبر، اقدام به واردات ماشین آلات دست دوم کردند که واردات این تکنولوژی به دلیل برخی سیاست‌ها در انحصار افراد خاص قرار داشت و توزیع تکنولوژی بسیار محدود و مقطعی بود. از آن زمان به بعد، فناوری جدیدی وارد کشور نشده است و ماشین آلات موجود در واحد‌های صنعتی- تولیدی با توجه به فرسودگی موجب افزایش هزینه استهلاک شده که این هزینه را باید تولید کننده پرداخت کند و این پرداختی باعث افزایش قیمت نهایی کالا‌های تولیدی در بخش نوشت افزار به ویژه صنعت کاغذ شده است. فرایند واردات فناوری های روز دنیا در بحث تولید کاغذ جهت تهیه دفتر و سایر اقلام کاغذی جهت تحصیل دانش آموزان و دانشجویان بسیار ضعیف و گاها در بیشتر موارد متوقف شده است. نمی دانیم که چرا دولت ترجیح می دهد کاغذ واردات کند تااینکه از توان تولید کنندگان برای تولید بهره بگیرد. برخی از تولیدکنندگان در این صنعت دانش آموخته در دانشگاههای معتبر جهان هستندو با ایده های خلاق و علم روز دنیا تصمیم به تولید کاغذ مرقون به صرفه تر از تولیدات امروز کشورمان هستند اما هیچ همراهی از سوی دولت نمی بینند و تنها با ثبت یک شرکت ناگزیر به پرداخت مالیات در برابر تولیدی که نجام نداده اند می شوند.

لوازم تحریر

این فعال صنفی با اشاره به اینکه طرح هایی که برای تولید کاغذ از سوی شرکت های استارتآپی ارائه می شود راهکاری مناسب برای افزایش تولید بیشتربا بهبود کیفیت و از همه مهمتر کاهش ارزبری است اما دلیل این همه سنگ اندازی جلوی فعالیت این صاحبان ایده مشخص نیست. البته نا گفته نماند دولت برای واردات دستگاه ها ی به روز صنعت کاغذ ، هیچ حمایتی از بخش خصوصی انجام نمی دهد و این دلایل برای نابودی صنعت کاغذ کافی است. در بخش تولید کاغذ، تنها همراهی که اتحادیه صحافی با صنف نوشت افزار می‌کند اعطای جواز کسب است که بتوانیم کارگران خود را ۱۰ درصد بیمه کنیم در حالی که این صنف مشکلات دیگری از جمله ندادن کاغذ دولتی، برای هزینه‌های تولید و واردات فناوری تکنولوژی هیچ وامی به صنف واگذار نمی‌شود و مجبور خرید به صورت آزاد هستیم. فروش دفترچه تولید داخل مورد نیاز دانش آموزان نسبت به سال گذشته افت چشمگیری کرده است که سبب این کاهش فروش، شرکت‌های است که کاغذ نیمایی را از خارج وارد می‌کنند و با قیمت ۶ هزار ۵۰۰ در بازار عرضه می‌کنند در حالی که صحافی‌ها کاغذ را از بازار آزاد با قیمت بالا خریداری می‌کنند، مجبور به فروش با قیمت ۷ هزار در بازار تولید هستند که این تفاوت قیمت باعث ضرر برای صنوف مرتبط  می‌شود. 

به مطالبه تولید کنندگان لوازم تحریر گوش بدید 

به گفته سمایی چالش‌هایی مطرح شده تنها بخش کوچکی از مشکلاتی صنف نوشت افزار است که همه این‌ها باعث می‌شود به اجبار افزایش قیمت داشته باشند که موجب ناراحتی مردم از صنف ما و تعطیلی واحدهای تولیدی- صنفی به دلیل گرانی هزینه های تولید، می‌شود در صورتی که با استفاده از فناوری روز دنیا، ارائه تسهیلات لازم به تولید کننده و حمایت از واردات بخشی از مواد اولیه جهت تولید و ساماندهی و کنترل مبادی ورودی برای جلوگیری از قاچاق به کشور، می توانند از ظرفیت تولید کنندگان و صاحبان ایده و شرکت های علمی فعال در این بخش به خوبی برای تامین مصرف نیاز کشور و حتی صادرات به سایر کشورها به خوبی استفاده کنند؛ موضوعی که سال هاست علی رغم مطالبه تولید کنندگان و صنوف فعال در این بازار همچنان مغفول مانده است.

source

توسط chaarcharkh.ir