امکان خرید این خودرو از طریق طرحهای فروش دشوار است. معمولا ایران خودرو در قالب یک طرح فروش ویژه، برخی از مدلهای رانا را ارائه میدهد که آن هم به صورت قرعه کشی به مشتریان واگذار میشود. تنها راه خرید سریع این نوع خودرو، بازار آزاد است که معمولا به صورت نقدی و با قیمت بسیار بالاتر از کارخانه به مشتریان واگذار میشود.
مشتریان به منظور خرید این خودرو امکان استفاده از طرح وام شرکت لیزینگی کیان خودرو را دارند. این شرکت 50 درصد از قیمت خودرو را به صورت پیش پرداخت از متقاضی دریافت کرده و مابقی را به صورت اقساط میگیرد.
براساس طرح کیان خودرو، افراد امکان خرید اقساطی رانا پلاس با بازپرداخت 12 یا 24 یا 36 ماهه دارند. در صورتی که مدت زمان بازپرداخت اقساط 12 ماهه تعیین شود، متقاضی باید 293 میلیون و 350 هزار تومان پیش پرداخت کرده و ماهیانه 36 میلیون و 600 هزار تومان قسط بدهد.
اگر متقاضی خواهان خرید این اتومبیل با اقساط 24 ماهه باشد، میزان پیش پرداخت برای وی 325 میلیون و 740 هزار تومان و مبلغ هر قسط 19 میلیون و 800 هزار تومان خواهد بود. در صورت مدت زمان بازپرداخت 36 ماهه، مقدار پیش پرداخت 349 میلیون و 180 هزار تومان و میزان هر قسط 14 میلیون و 930 هزار تومان خواهد بود.
با نگاهی به طراحی ظاهری خودرو رانا کاملا متوجه خواهید شد که این محصول در واقع فیس لیفت پژو ۲۰۶ صندوقدار است که در بخشهای جلو و عقب بدنه دستخوش تغییرات نسبتا اساسی شده اما نمای جانبی آن تحولات چندانی را نسبت به پژو ۲۰۶ صندوقدار تجربه نکرده است.
دو کاسه چراغ نسبتا کشیده به فرمی ساده و چهارضلعی مانند در دو طرف یک جلوپنجره افقی با زمینه مشبک قرار گرفتهاند. فضای نسبتا زیادی بین چراغها تا مه شکنها روی سپر خالی باقیمانده که جزئیات خاصی روی آن به چشم نمیخورد. مه شکنها نیز با مجرای ورود هوا در بخش پایین سپر در یک راستا قرار گرفته و فرم نسبتا هماهنگی با سایر المانهای چهره رانا پدید آوردهاند.
نمای جانبی به طور کامل تداعیگر پژو ۲۰۶ صندوقدار بوده و تفاوت چشمگیری در آن نسبت به پژو ۲۰۶ اس دی قابل مشاهده نیست. البته آینههای جانبی و زههای بغل درب با تغییراتی همراه بودهاند. همچنین قالپاق رینگهای رانا از طراحی متفاوت نسبت به ۲۰۶ برخوردار هستند. نمای عقب رانا به طور کامل نسبت به پژو ۲۰۶ دچار تغییر شده است؛ چراغها حالتی چهارضلعی مانند داشته و دور ستون صندوق عقب انحنا یافتهاند.
دهانه صندوق نیز نسبتا بزرگ طراحی شده تا جای دادن اسباب و وسایل درون آن با زحمت کمتری همراه باشد. سپر عقب هم به جز دو چراغها شب نما و مهشکن در جوانب محل نصب پلاک تزیینات دیگری برای نمایش دادن ندارد. حضور چراغ ترمز ثانویه به صورت نوار LED روی درب صندوق یکی از ابتکارات ایران خودرو در طراحی رانا به شمار میرود. به طور کلی میتوان چنین اظهار داشت که نمای ظاهری رانا در مقایسه با پژو ۲۰۶ اندکی مدرنتر و امروزیتر به نظر میرسد اما با توجه به اصالت پژو ۲۰۶، هنوز بسیاری از مشتریان ظاهر اصیل ۲۰۶ را به شمایل جدید رانا ترجیح میدهند.
درون کابین رانا سرشار از پلاستیکهای خشک و ادوات کم کیفیت است که همان ابتدا میتواند ذوق سرنشین را تا حد زیادی کور کند. با این حال کیفیت متریال کابین ایران خودرو رانا در مقایسه با رنو تندر ۹۰ و یا داشبورد جدید انواع مشتقات پژو ۴۰۵ چندان هم کم کیفیت به نظر نمیرسد.
طراحی داشبورد و رویه درها نسبت به پژو ۲۰۶ کاملا تغییر کرده و البته از جذابیت کمتری در مقایسه با آن برخوردار شده است. طرح سه شاخه غربیلک فرمان هم چندان چنگی به دل نزده و پنل کیلومتر شمار پشت آن تقریبا عاری از المانهای اسپرت و جنبههای بصری جوان پسند است.
صندلیهای ردیف جلو فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان خود قرار میدهند؛ با وجود این افراد بزرگسال در ردیف عقب احتمالا محدودیتهایی از جانب فضای پا و سر را تجربه خواهند کرد.
ظرفیت صندوقعقب ایران خودرو رانا حدود ۴۰۰ لیتر بوده و تا حد زیادی قادر به رفع نیازهای خانوادههای کمجمعیت یا متوسط خواهد بود. به طور کلی میتوان در یک جمعبندی چنین اظهار داشت که فضای داخلی رانا از کیفیت و طراحی بصری چندان مدرنی بهره نمیبرد اما با این حال به دلیل تنوع کم خودروهای همقیمت رانا در بازار ایران، مشتریان داخلی انتقادات زیادی را متوجه کابین رانا نکردهاند.
منبع :
ساناپرس
source