لزوم تشکیل ستاد ملی گذر برای افزایش ترانزیت خارجی

سیدعلی امامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه تجارت خارجی خبرگزاری صدا و سیما، در خصوص ظرفیت‌های ایران در ترانزیت خارجی گفت: رشد ۵۰ درصدی ترانزیت خارجی در نیمه اول امسال اتفاق ارزشمندی است، اما با توجه به ظرفیت‌هایی که کشورمان دارد این میزان رشد برای هدف‌های سال‌های گذشته ما بوده است؛ البته ما منابع و ظرفیت‌های زیادی داریم، اما، چون برنامه ریزی نداریم از این ظرفیت‌ها نمی‌توانیم استفاده کنیم.
وی ادامه داد: مطالعه‌ای که در سازمان توسعه تجارت انجام شده حدود ۸ میلیون تن بار در کشور‌های آسیای میانه و روسیه وجود دارد؛ یعنی بار غلاتی که میتواند از مسیر ایران عبور کند، اما به علت نبود زیرساخت‌ها این اتفاق رخ نداده است.
امامی تصریح کرد: ایران به لحاظ جغرافیایی امکان بسیار خوبی برای تبدل شدن به هاب لجستیک و ترانزیتی دارد. هند به عنوان کشور آینده دار اقتصادی، چین و روسیه انگیزه‌های بسیاری دارند تا از مسیر امن ایران برای عبور تولیدات خود استفاده کند. همچنین ما می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم تا ایران را به هاب لجستیکی تبدیل کنیم.
معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به راهکار‌های افزایش ترانزیت در کشور افزود: در حال حاضر بستر امن و منظمی در کشور وجود دارد، اما باید خطوط منظم ریلی و دریایی ایجاد کنیم تا صاحبان کالا بتوانند کالا‌های خود را در تاریخ‌های مشخص از ایران عبور دهند. همچنین تبدیل شرکت‌های بین المللی به شرکت‌های مشترک فراملی جدی‌ترین مسئله‌ای است که ما پیگیرش هستیم؛ یعنی اگر قرار است باری از چین به ترکیه و اروپا ارسال شود در این مسیر همه کشور‌ها ذینفع شوند و بهره مالی ببرند.
وی تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت در تلاش است با همکاری وزارت راه و گمرک خطوط منظم ریلی و دریایی همچنین شرکت‌های مشترک بین المللی را راه اندازی کند و در نهایت وظیفه اصلی سازمان توسعه تجارت در این زمینه تشویق صاحبان کالا برای عبور از این خطوط منظم است.
امامی همچنین در خصوص رقبای کریدوری ایران بیان کرد: با وجود اینکه عراق با سرمایه گذاری‌های جدید میخواهد رقیب ایران در تزانزیت خارجی باشد و حتی چین که میخواهد از طریق پاکستان و افغانستان کریدور جدید ایجاد کند، اما ایران به لحاظ زیرساختی و وجود کریدور‌های شمال – جنوب و شرق – غرب در مقایسه با کشور‌های همسایه قوی‌تر است. سوخت ارزان و ارزش افزوده لجستیکی امتیاز‌هایی هستند که کشورمان را بهتر از سایر کشور‌ها نشان می‌دهد؛ اما این کفایت نمی‌کند ما باید توافقات راهبری با کشور‌های بین المللی از جمله چین و هند ایجاد کنیم.
معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت با اشاره به برنامه هفتم در رونق زیرساخت‌های حمل و نقل کشور تاکید کرد: برای تقویت کریدور‌ها در برنامه هفتم، ستادی در نظر گرفته شده که هدف آن هماهنگ کردن ارگان‌ها برای جلوگیری از تصمیم‌های جزیره‌ای است تا گمرک، وزارت راه و وزارت صمت با همگرایی مشکلات را حل کنند. سازمان توسعه تجارت در این ستاد که به زودی زیر نظر رئیس جمهور تشکیل خواهد شد، وظیفه آگاهی سازی و اطلاع رسانی به صاحبان کالا را برای استفاده از امکانات دارد و انتقال دهنده مشکلات صادرکنندگان به ارگان‌های مربوطه است.
وی ادامه داد: چند کار بر عهده سازمان توسعه تجارت است، از جمله مشوق‌های صادراتی. ما برای خطوط کشتیرانی پشتیبانی تجارت در نظر گرفتیم تا هزینه هایشان کاهش یابد. برای کارگاه‌های هوایی بخشی از هزینه هایش را پرداخت می‌کنیم. همچنین برای تقویت ناوگان کشتیرانی تسهیلات در نظر گرفتیم که این کار با همکاری صندوق توسعه ملی انجام می‌شود تا شرکت‌ها با دریافت وام ناوگان جدید خریداری کننند.
امامی همچنین در خصوص مسیر‌های پرتردد ترانزیتی گفت: در مسیر دریایی جنوب، بندر امام و بندرعباس، در شمال بندر امیرآباد بیشترین صادرات و واردات انجام می‌شود. در مسیر زمینی مرز پرویز خان مهم‌ترین مرز صادراتی و ترانزیتی است. همچنین مرز دوغارون برای صادرات و ترانزیت و مرز بازرگان مهمترین مرز‌ها برای کالای واراداتی هستند. سرخس نیز مهم‌ترین مرز ریلی ماست که بار‌های وارداتی و صادراتی در این مسیر انجام می‌شود. در حال حاضر ایران مرکز ترانزیت و عبور کالا‌های کشور‌های روسیه، اربیل عراق، افغانستان، آسیای میانه و قزاقستان است.

source

توسط chaarcharkh.ir