فداحسین مالکی، نماینده زاهدان، در خصوص حمایتهای بیشائبه دولتهای پس از انقلاب از صنعت خودرو و خروجی ضعیف خودروسازان گفت: «علیرغم حمایت دولتها از صنعت خودروسازی، اما خیلی بابرنامه ظاهر نشدیم. متأسفانه هیچوقت نقشه راه مشخصی وجود نداشته است که مثلاً الان در چه نقطهای هستیم و قرار است به کجا برسیم و با وجود حمایتهای گسترده و خرجهایی که شد و خروجی لازمی که پدید نیامد، لطمات و خسارات زیادی به کشور وارد شد.»
وی افزود: «در کشور ما، سالانه چند ده هزار هموطن در تصادفات جادهای یا جانشان را از دست میدهند یا آسیب جدی به جسمشان وارد میشود. کیفیت خودروهای ساخت داخل پایین است و از طرفی، قیمتها بالاست و این اتفاق باعث آسیب جدی به سرمایه اجتماعی کشور شده است.»
مالکی تصریح کرد: «شهید رئیسی در زمانی که در رأس دولت سیزدهم قرار داشت، ارادهاش بر افزایش کیفیت خودرو و کاهش قیمت بود. با این حال اگر بنا باشد این دو اتفاق مهم نیافتد، میباید مسیر واردات خودرو با جدیت دنبال شود. در مجلس یازدهم، بسیاری از همکاران باورشان بر واردات خودرو بود، زیرا افزایش کیفیت و رقابت در قیمت و حذف جریانهای مافیایی، میتواند دستاوردهای این رویکرد باشد.»
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: «من موافق واردات خودرو به کشور هستم، اما بهشخصه واردات خودروی کارکرده را به نوعی توهین به مردم میدانم. باید خودروی نو و در شأن مردم به کشور وارد کنیم و حال، شاید فردی توان داشته باشد و بخواهد خودروی ۱۰۰ هزار دلاری بخرد و شاید افرادی دیگر به خاطر توان مالی کمتر، خودروی خارجی ارزانتری را خریداری کنند، اما اینکه شرط گذاشته شود که خودروی کارکرده با پنج سال سابقه کار وارد مملکت شود، کار شایستهای نیست.»
وی گفت: «اگر ناترازی در عرضه خودرو ۳۰۰ هزار دستگاه است، باید ۳۰۰ هزار خودروی نو وارد کشور شود، یعنی به اندازه نیاز کشور باید واردات صورت بگیرد. باید برای شأن و مخصوصاً جان مردم، احترام قائل شد. متأسفانه یکی از مرگبارترین کشورها در تصادفات هستیم که شک نکنید با واردات خودروهای باکیفیت این معضل تا حد قابل ملاحظهای حل خواهد شد.»
منبع :
اسب بخار
source