به گفته معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت، اجلاس سالانه اتحادیه اقتصادی در ارمنستان فرصتی مغتنم برای آشنایی تجار ایرانی با فرصت‌های اقتصادی و تجاری اعضای این اتحادیه خواهد بود.

فرصت مناسب اجلاس سالانه اوراسیا برای گسترش تجارت ایران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب‌وکار‌های بین‌المللی سازمان توسعه تجارت ایران در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه تجارت خارجی گفت: مجمع سالانه اتحادیه اقتصادی اوراسیا، امسال ۹ و ۱۰ مهر ماه در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار می‌شود. ایران به عنوان عضو مهمان در این اجلاس شرکت خواهد کرد.  

قنادزاده افزود: با توجه به اینکه ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مسیر نهایی کردن موافقتنامه تجارت آزاد هستند. این اجلاس فرصتی مناسب برای آشنایی بخش‌های دولتی و خصوصی ایران با فرصت‌های اقتصادی و تجاری اعضای این اتحادیه است. در حاشیه نخستین روز این اجلاس، همایشی به نام ایران و اوراسیا با حضور بیش از ۶۰ شرکت ایرانی و ۲۲۰ شرکت از اعضای این اتحادیه برگزار خواهد شد. بعد از ظهر همان روز در حاشیه این اجلاس، جلسات B ۲ B بین شرکت‌های خصوصی ایران و شرکت‌های خارجی برگزار می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: روز دوم اجلاس سالانه اتحادیه اوراسیا که اجلاس نخست وزیران است، آقای عارف، معاون اول رئیس جمهور، سخنرانی خواهد داشت. این اجلاس امتیاز ویژه‌ای برای کشورمان است.

توافقنامه تجارت آزاد میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران تاریخ 4 دی ماه (۲۵ دسامبر ۲۰۲۳) در سنت پترزبورگ امضا شد. هدف از این توافقنامه تسهیل تجارت بین کشور‌های اوراسیا و ایران از طریق کاهش یا رفع موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای و حمایت از تعاملات اقتصادی و تجاری است. با امضای سند نهایی توافقنامه تجارت آزاد ۸۷ درصد کد تعرفه کالا‌های تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا صفر میشود. 

این توافقنامه برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. پیشتر  توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تصویب دومای دولتی روسیه و بلاروس رسیده است.

source

توسط chaarcharkh.ir