گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو: عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد و دارایی به تازگی در صفحه اجتماعی خود اعلام کرد: با رئیس محترم بانک مرکزی و رئیس محترم بورس جداگانه در خصوص مسائل بازار پول و سرمایه صحبت کردم.

 

همتی درخصوص صحبت‌های صورت گرفته در جلسه گفت: در مورد مدیریت فروش اوراق و نقدینگی و سایر اقدامات لازم برای کنترل و کاهش نرخ سود هماهنگی لازم انجام گرفت.

 

وزیر اقتصاد اضافه کرد: البته تأثیر شرایط منطقه و ریسک سیاسی در وضعیت فعلی بازار‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت که البته گذرا است.

 

نقطه نظرات وزیر اقتصاد درمورد سود بانکی پیش از این اعلام شده بود. همتی در گذشته اعلام کرده بود که نرخ سود بانکی بالای ۳۰ درصد دیگر نرخ سود محسوب نمی‌شود و از بهره هم بالاتر است؛ درواقع از همان ابتدای شروع کار خود سیاستی که در ذهن داشت و بنظر می‌رسد حالا قصد اجرایی کردن آن را دارد، کاهش نرخ سود بانکی است.

 

همتی از چند جهت این کار را ضروری می‌داند که مهمترین آن حفظ بازار سرمایه است. طبق گفته وی بورس باید مرکز اعتماد کل کشور شده و بار از روی سیستم بانکی برداشته شود.

 

وزیر اقتصاد دلایل دیگر لزوم کاهش نرخ سود را به این صورت بیان می‌کند: بالا بودن نرخ سود موجب ناترازی بیشتر بانک‌ها، خلق نقدینگی بیشتر، تورم بیشتر خواهد بود و هیچ دستاوردی جز نابود کردن بازار سرمایه ندارد.

 

رایزنی وی با رئیس کل بانک مرکزی و رئیس بورس نیز از این حیث است که بنظر می‌رسد دلیل اصلی سیاست در پیش گرفته شده توسط او، بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه و ایجاد ثبات در بورس است. باید دید این مذاکرات به کجا می‌رسد و تا چه حد می‌تواند اطمینان را به این بازار برگرداند.

source

توسط chaarcharkh.ir