روز گذشته شرایط و ضوابط موردنظر دولت چهاردهم برای واردات انواع خودروهای سواری نو و کارکرده با عمر کمتر از پنج سال برقی و برقی-بنزینی (هیبرید) به کشور ابلاغ شد. برابر آیین‌نامه اعلام‌شده، سن خودرو در زمان ورود به کشور کمتر از پنج‌سال و با کارکرد کمتر از ۸۰هزار کیلومتر باشد. برخی کارشناسان معتقدند؛ بازنگری این آیین‌نامه که در روزهای پایانی دولت سیزدهم نیز ابلاغ شده بود، به معنای جدی‌تر شدن بحث ورود خودروهای کارکرده به کشور است که بازار لوازم یدکی را بیش‌از پیش داغ و شلوغ خواهد کرد.

در همین زمینه مصطفی هنری، فعال و کارشناس حوزه صنعت قطعه‌ در بخش دوم گفت‌وگوی خود با «دنیای‌خودرو» تاثیرات اجرای این آیین‌نامه بر بازار لوازم یدکی را بررسی کرده است. وی همچنین به بررسی تاثیرات تحریم‌ها بر صنعت قطعه و لوازم یدکی خودرو پرداخته است. به‌گفته وی درحال‌حاضر تولیدکنندگان مجبور به استفاده از فناوری‌های قدیمی‌تر می‌شوند که در بسیاری موارد کارایی و کیفیت لازم را ندارد.

این وضعیت به‌وضوح در کیفیت نهایی محصولات و همچنین رضایت مشتریان تاثیرگذار است. عدم‌اطمینان به بازار و کاهش حاشیه سود ناشی‌از تحریم‌ها، سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تحقیق‌وتوسعه بازمی‌دارد و این امر می‌تواند به کاهش نوآوری و ناتوانی در رقابت با محصولات خارجی منجر شود.

در دولت‌های پیشین همواره با هر جهش نرخ در بازار خودرو موضوع آزادسازی واردات خودرو دست‌دوم مطرح و درنهایت هیچگاه عملیاتی نشده است، به‌نظر شما تبعات مجوز واردات خودرو دست‌دوم که آیین‌نامه جدیدی برای آن تدوین شده است و تاثیر آن بر بازار لوازم یدکی چه خواهد بود؟

واردات خودروهای دست‌دوم می‌تواند به افزایش عرضه خودرو در بازار منتهی شود و در نتیجه قیمت‌ها را کاهش دهد. این موضوع می‌تواند به نفع خریداران باشد و دسترسی به خودرو را آسان‌تر کند. با ورود خودروهای دست‌دوم به بازار، رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان افزایش می‌یابد.

این رقابت می‌تواند موجب بهبود کیفیت محصولات داخلی و کاهش قیمت‌ها شود. با ورود خودروهای دست دوم، تقاضا برای لوازم یدکی این خودروها نیز افزایش می‌یابد. این موضوع می‌تواند به رشد بازار لوازم یدکی و افزایش فرصت‌های شغلی در این حوزه منتهی شود. واردات خودروهای مختلف می‌تواند به تنوع لوازم یدکی در بازار کمک کند و این تنوع می‌تواند به بهبود کیفیت و کاهش قیمت لوازم یدکی بینجامد. یکی از چالش‌های اصلی واردات خودروهای دست‌دوم، کیفیت آن‌هاست.

اگر خودروها کیفیت پایینی داشته باشند، ممکن است هزینه‌های تعمیر و نگهداری افزایش یابد و این موضوع بر بازار لوازم یدکی تاثیر منفی بگذارد. ممکن است تامین قطعات یدکی برای خودروهای وارداتی دشوار باشد، به‌ویژه اگر این خودروها از برندهای کمتر شناخته‌شده باشند.

این موضوع می‌تواند هزینه‌های تعمیرات را افزایش دهد و بر رضایت مشتریان تاثیر منفی بگذارد. ازسوی‌دیگر،‌ واردات خودروهای دست‌دوم خارجی می‌تواند به کاهش فروش خودروهای داخلی منجر شود و این موضوع به نوبه خود می‌تواند بر فعالیت تولیدکنندگان داخلی تاثیر منفی بگذارد. کاهش فروش نیز می‌تواند به کاهش سرمایه‌گذاری در تحقیق‌وتوسعه و کاهش کیفیت محصولات داخلی منجر شود. البته برخی تولیدکنندگان داخلی می‌توانند با ارائه خدمات پس از فروش و تامین لوازم یدکی برای خودروهای وارداتی، از این فرصت استفاده کرده و بازار جدیدی را برای خود ایجاد کنند.

چگونه می‌توان استانداردهای کیفی را در صنعت قطعه و لوازم یدکی بهبود بخشید و نظارت بر آنها را تقویت کرد؟

برای بهبود استانداردهای کیفی و تقویت نظارت بر آن‌ها، استفاده از استانداردهای بین‌المللی مانند ISO ۹۰۰۱ و ISO/TS ۱۶۹۴۹ می‌تواند به‌عنوان یک راهکار موثر مطرح شود. این استانداردها به تولیدکنندگان کمک می‌کنند تا فرآیندهای خود را بهینه‌سازی کرده است و به نیازهای مشتریان پاسخ دهند. تشکیل کمیته‌های مستقل برای نظارت بر رعایت استانداردها و ارائه بازخورد به تولیدکنندگان می‌تواند به افزایش شفافیت و مسئولیت‌پذیری در صنعت کمک کند.

این کمیته‌ها می‌توانند شامل نمایندگان دولت، صنعت و دانشگاه‌ها باشند و با همکاری نزدیک با تولیدکنندگان، به شناسایی نقاط ضعف و قوت در فرآیندهای تولید بپردازند. پیاده‌سازی سیستم‌های پایش کیفیت در زمان واقعی و انجام بازرسی‌های منظم می‌تواند به شناسایی مشکلات قبل از تولید انبوه کمک کند.

فناوری‌هایی مانند IoT (اینترنت اشیاء) و Big Data می‌توانند برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های کیفیت مورد استفاده قرار بگیرند. برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان در زمینه استانداردهای کیفیت و روش‌های بهبود می‌تواند به ارتقای فرهنگ کیفیت در سازمان کمک کند. کارکنان آموزش‌دیده می‌توانند نقش مهمی در شناسایی و حل مشکلات کیفیت ایفا کنند و در نتیجه، به بهبود مستمر فرآیندها و محصولات کمک کنند.

نقش نیروی کار ماهر در بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری در صنعت قطعه و لوازم یدکی چیست؟

نیروی کار ماهر، نقش حیاتی در بهبود کیفیت و افزایش بهره‌وری در صنعت قطعه و لوازم یدکی دارد. کارکنان ماهر با استفاده از دانش و مهارت‌های خود می‌توانند فرآیندها را بهینه‌سازی و همچنین به شناسایی نقاط ضعف در فرآیندهای تولید کمک کنند و راهکارهای بهبود ارائه دهند.

تجربه و تخصص نیروی کار ماهر می‌تواند به کاهش خطاها و نواقص در تولید کمک کند. این موضوع نه‌تنها به افزایش کیفیت محصولات می‌انجامد، بلکه می‌تواند هزینه‌های ناشی‌از بازگشت کالا و تعمیرات را نیز کاهش دهد. نیروی کار ماهر به ایجاد محصولات با کیفیت بالاتر کمک می‌کند و در نتیجه رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد. این امر می‌تواند به افزایش وفاداری مشتریان و بهبود تصویر برند کمک کند. نیروی کار ماهر همچنین می‌تواند به ایجاد فرهنگ نوآوری در سازمان کمک کند. آن‌ها می‌توانند ایده‌های جدیدی را برای بهبود محصولات و فرآیندها ارائه دهند و به توسعه فناوری‌های نوین کمک کنند.

چگونه می‌توان فرهنگ نوآوری را در بین تولیدکنندگان قطعات یدکی تقویت کرد؟

برای تقویت فرهنگ نوآوری، باید با تشویق به اشتراک‌گذاری ایده‌ها به ایجاد فضایی برای تبادل نظر و ایده‌ها بین کارکنان و تیم‌ها و به تقویت فرهنگ نوآوری کمک کرد. برگزاری جلسات منظم برای بحث و تبادل نظر درباره ایده‌های جدید می‌تواند به تشویق خلاقیت کمک کند.

برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای مهارت‌های نوآوری و خلاقیت می‌تواند به کارکنان کمک کند تا مهارت‌های لازم برای تولید ایده‌های نو را کسب کنند. این کارگاه‌ها می‌توانند شامل مباحثی مانند تفکر طراحی (Design Thinking) و نوآوری باز (Open Innovation) باشند.

تشویق به نوآوری از طریق شناسایی و پاداش‌دهی به ایده‌های موفق و نوآورانه می‌تواند انگیزه کارکنان را افزایش دهد. جوایز می‌توانند شامل پاداش‌های مالی، تقدیرنامه‌ها یا فرصت‌های پیشرفت شغلی باشند. تشکیل تیم‌های چندرشته‌ای برای کار بر روی پروژه‌های نوآورانه می‌تواند به ایجاد ایده‌های جدید کمک کند. این تیم‌ها می‌توانند شامل اعضای از بخش‌های مختلف سازمان باشند که با یکدیگر همکاری می‌کنند تا راه‌حل‌های نوآورانه را توسعه دهند.

چه چالش‌هایی در زمینه مدیریت ضایعات و پسماندها در صنعت قطعه و لوازم یدکی وجود دارد و چگونه می‌توان آن‌ها را مدیریت کرد؟

مدیریت ضایعات و پسماندها در صنعت قطعه و لوازم یدکی با چالش‌های متعددی مواجه است. بسیاری از صنایع با کمبود زیرساخت‌های مناسب برای بازیافت و مدیریت ضایعات مواجه هستند. این موضوع می‌تواند به افزایش حجم پسماندها و آسیب به محیط‌زیست منجر شود. قوانین ناکافی یا عدم شفافیت در مدیریت پسماندها می‌تواند مانع از بهبود فرآیندها شود. تولیدکنندگان ممکن است با چالش‌هایی در زمینه رعایت قوانین و مقررات مربوط به مدیریت پسماندها مواجه شوند.

بسیاری از کارکنان ممکن است از روش‌های صحیح مدیریت پسماندها آگاه نباشند. این موضوع می‌تواند به تولید ضایعات بیشتر و عدم استفاده بهینه از منابع منجر شود. ایجاد سیستم‌های جامع برای جمع‌آوری، بازیافت و مدیریت ضایعات می‌تواند به کاهش حجم پسماندها کمک کند.

این سیستم‌ها باید شامل برنامه‌های آموزشی برای کارکنان و فرآیندهای مشخص برای مدیریت ضایعات باشند. بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای کاهش تولید ضایعات و بهینه‌سازی فرآیندها می‌تواند به کاهش اثرات منفی بر محیط زیست کمک کند. این فناوری‌ها می‌توانند شامل سیستم‌های بازیافت پیشرفته و فرآیندهای تولید پایدار باشند.

به‌طور کلی، بهبود کیفیت، افزایش بهره‌وری، تقویت فرهنگ نوآوری و مدیریت مؤثر ضایعات و پسماندها ازجمله عواملی هستند که می‌توانند به رشد و توسعه پایدار صنعت قطعه و لوازم یدکی کمک کنند. در این راستا، همکاری نزدیک بین دولت، صنعت و دانشگاه‌ها می‌تواند به ایجاد راهکارهای موثر و پایدار منتج شود.

source

توسط chaarcharkh.ir