پانیگال، نام آشنا و پرافتخار این کمپانی مشهور است که در دنیای اسپرتها همواره زبانزد عام و خاص بوده است. سال 2025 میلادی سرشار از اتفاقات هیجانانگیز خواهد بود و دوکاتی نیز قصد ایجاد کارزاری جدی را در این عرصه دارد. بر این اساس پانیگال 2025 قرار است معادلات شگفتانگیز دنیای موتورسیکلتهای اسپرت را بر هم بزند. در ادامه این اسپرتبایک را بررسی میکنیم.
طراحی زیباتر و جسورانهتر
پانیگال بهعنوان پرچمدار محصولات دوکاتی طراحی بدنه منحصربهفردی دارد. این اسپرتبایک محبوب ایتالیایی همواره در فهرست سریعترین موتورسیکلتهای اسپرت جهان قرار دارد. پانیگال بهعنوان رقیب جدی هوندا CBR1000RR فایربلد، کاوازاکی نینجا ZX-10R، یاماها YZF-R1 و بامو S1000RR شناخته میشود. بر این اساس مدل 2025 پانیگال با سبک جدیدی از طراحی دوکاتی بهتولید رسیده و زبان جدید طراحی این کمپانی، پیکره جذاب و زیبایی برای این اسپرتبایک بهارمغان آورده است.
با نگاهی بهپروفیل پانیگال شاهد همان سبک طراحی جسورانه و اسپرت از سوی دوکاتی هستیم. استفاده از احجام ماهیچهای و خطوط تیز، چاشنی هیجان این اسپرتبایک را دوچندان میکند. پوزه جلوآمده، خطوط نسبتا تیز و انحناهای طراحیشده هارمونی و هماهنگی بسیار خوبی با فلاپ ایجاد کرده که حس هیجان را در بیننده دوچندان میکند. فلاپ تیز و ماهیچهای (که در بخش بالای آن باک حجیم و ماهیچهای طراحی شده) همراه با فلاپهای تیز عقب، کاراکتر اسپرت و هیجانانگیزی بهپانیگال میبخشند.
در این مطلب نسخه V4 S از این اسپرتبایک بررسی میشود که تنها تفاوت آن با نسخه V4 در طراحی گلگیرهای جلو و عقب خلاصه میشود. جنس این بخشها از متریال فیبرکربنی است. همچنین رینگهای 5 پره نسل جدید در نسخه S تعبیه شده تا وقار این اسپرتبایک را دوچندان کند. در نمای جلو، شاهد استفاده از زبان جدید طراحی دوکاتی هستیم.
چراغهای جلو باریکتر طراحی شدهاند که با اضافه شدن اسپویلر، چهره کاملا جدید و البته جسورانهای از اسپرتبایک ارائه میشود. چراغهای ذوزنقهایشکل باریک با LED های L شکل باریک در بخش بالای کاسهچراغها و طراحی کاسهچراغ کریستالی با خطوط تیز سبب ایجاد چهرهای زیبا و هیجانانگیز برای این اسپرتبایک شده است. ناگفته نماند طراحی اسپویلر L شکل بزرگ که بهصورت الحاقی بهپوزه جلو متصل شده، منجر بهبهبود آیرودینامیک در پانیگال 2025 شده است.
بر اساس آنچه کمپانی دوکاتی اعلام کرده، پانیگال جدید در تستهای تونل باد توانسته 15 درصد بهبود آیرودینامیک را تجربه کرده و نیروی دانفورس آن نیز بهبود یافته است. همچنین ضریب درگ این اسپرتبایک یک دهم درصد نسبت بهنسل قبلی بهبود یافته است. در نمای عقب با طراحی چشمنواز و بسیار زیبایی از یک اسپرتساز ایتالیایی مواجهیم. دو چراغ D شکل در ابتدای گلگیر عقب تعبیه شده که فرمت سهبعدی ایجاد کرده است.
این ویژگیها با فلاپهای تیز در این بخش، نمای فوقالعاده زیبا و مهیجی به پانیگال V4 و V4 S بخشیده است. همچنان اگزوز تیتانیومی با روکش آلیاژی آلومینیوم و فولاد سبکوزن در پایینترین بخش این اسپرتبایک تعبیه شده که وقار این گربه چموش بولونیایی را چند برابر میکند.
در ادامه باید بهطراحی رینگهای نسل جدید 17 اینچی آلیاژی نیز اشاره کرد که طراحی بسیار زیبا و آیرودینامیکی دارند. براساس آنچه دوکاتی اعلام کرده رینگهای نسل جدید سبب کاهش 22 درصدی وزن این اسپرتبایک شده است. وزن خالص دو رینگ به 2.17 کیلوگرم میرسد که این وزن برای چنین اسپرتبایکی بسیار عالی است.
راحتی و ارگونومی سطح بالا
اسپرتبایکها همواره از نظر سطح ارگونومی و راحتی نسبت بهسایر سگمنت و کلاسها (از جمله نیکدبایکها)، اسپرتتر بوده و سطح راحتی نسبتا پایینتری دارند. اما طراحان و مهندسان کمپانی دوکاتی بهلطف رعایت تناسبات و البته حفظ ارگونومی توانستهاند راحتی سطح بالایی برای این اسپرت بایک بهارمغان آورند.
آنها بیش از 100 بار پانیگال 2025 را در مدلهای گلی (مدل گلی نزدیک بهنمونه اولیه) و پرینت سهبعدی مورد بررسی و ارزیابی قرار دادهاند. نتیجه این امر قرارگیری فرمان نسبت بهبدن راکب با زاویه 24 درجهای و با فاصله 98 میلیمتری است.
این مقوله سبب شده است سطح بالایی از راحتی و ارگونومی برای پانیگال 2025 فراهم شود. در مدل 2025 این اسپرتبایک ارتفاع صندلی 850 میلیمتر است که سطح راحتی، ارگونومی و آیرودینامیک بالایی را در اختیار راکب قرار میدهد. همچنین یک نمایشگر 6.5 اینچی دیجیتالی نسل جدید با گرافیک بالا (ساخت کمپانی کانتیننتال) کلاستر خوب و باکیفیتی را در اختیار راکب میگذارد.
کاهش وزن به سبک ایتالیایی
کمپانی دوکاتی بهمدل 2025 پانیگال بسیار افتخار میکند؛ چراکه طبق گفته این کمپانی اسپرتساز ایتالیایی برای نخستینبار از سازه شاسی آلومینیومی بههمراه فریمهای فولادی بهینهسازیشده نسل جدید در این اسپرتبایک بهره گرفته شده است. مهندسان کمپانی دوکاتی بهلطف طراحی سازه آلومینیومی با پروفیل فولاد سبکوزن و البته فریمهای فولادی سبکوزن در جلو و عقب، توانستهاند سازه شاسی بسیار سبک و مقاومی خلق کنند.
بر این اساس و با توجه بهساختار آلومینیومی پیشرانه، اگزوز تیتانیومی، پلتفرم نسل جدید شبکه الکترونیکی کمپانی بوش، بدنه سبکوزن و باک 17 لیتری بدون بنزین، وزن خالص این اسپرتبایک به 191 کیلوگرم میرسد. این وزن برای چنین اسپرتبایکی شاهکار بوده و بهلطف پیشرانه پرتوان آن شاهد یک فراری در دنیای موتورسیکلتهای اسپرت هستیم. توزیع وزن و نسبت قدرت بهوزن در محصولات دوکاتی در حالت ایدهآل است.
دوکاتی؛ تعریف قدرت!
آنچه پانیگال 2025 را از سایر رقبای آن متمایز میکند، قلب تپنده این گربه چموش بولونیایی است و مهندسی آن سبب برتری این پیشرانه شده است. یک موتور 4 سیلندر 1103 سیسی وی-شکل با زاویه قرارگیری 90 درجه و میللنگ نسل جدید (که وزن پایین و البته مقاومت بالایی در برابر تنش برشی دارد)، در بطن این اسپرتبایک جا خوش کرده است.
مشخصات فنی پیشرانه اتمسفریک پانیگال 2025 عبارتند از: قطر پیستون 81 میلیمتری، کورس پیستون 53.5 میلیمتری، کاهش فضای تراکم، بهینهسازی آن و رسیدن نسبت تراکم به 14 بهیک، استفاده از سیستم پاشش سوخت انژکتوری منحصربهفرد و تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپها.
این ویژگیها میتوانند راندمان بالایی را برای این پیشرانه فراهم آورند. حداکثر توان خروجی این پیشرانه 216 اسببخار قدرت در دور 13500 آرپیام (دور در دقیقه) و 121.3 نیوتونمتر گشتاور در دور 11250 آرپیام (دور در دقیقه) است. نکته بسیار مهم درباره تغییرات اساسی ایجادشده در پیشرانه 4 سیلندر وی-شکل پانیگال این است که این پیشرانه در دور 12 هزار آرپیام 195 اسببخار قدرت و 118.7 نیوتونمتر گشتاور تولید میکند. جالب است بدانید ساختار تیتانیومی اگزوز طبق گفته دوکاتی سبب شده است توان این پیشرانه 25 درصد افزایش یابد.
همچنین بهمنظور بهبود خنککاری در پیشرانه، از واترپمپ (پمپ آب) نسل جدید برقی بهره گرفته شده که توانایی خنککاری بهتری در پیشرانه دارد. درعین حال ورودی هوا در زیر فلاپ جلو بهگونهای طراحی شده که حجم دبی ورودی هوا بهرادیاتور و بدنه پیشرانه را افزایش میدهد.
این امر منجر بهخنککاری بهتر در قوای محرکه این اسپرتبایک شده است. ناگفته نماند که سیستم پاشش سوخت منحصربهفرد دوکاتی بهاین شکل است که دو انژکتور روی دریچهگاز تعبیه شده تا سوخت را بهخوبی اتمیزه کرده و بهسیلندر وارد کند. گیربکس 6 سرعته دندهثابت با بهینهسازیهایی که در گام چرخدنده صورت گرفته، میتواند شتاب بسیار خوبی را برای این اسپرتبایک فراهم کند.
همچنین در این گیربکس 6 سرعته چندصفحهای از مکانیزم هیدرومکانیکی تسریع تعویض دنده استفاده شده که حتی در صورت نیمکلاچ گرفتن نیز دنده بهخوبی تعویض میشود. این مکانیزم سبب شده است حالت لانچکنترل نیز بهخوبی عمل کند. از سوی دیگر در این اسپرتبایک از زنجیر نسل جدیدی بهره گرفته شده که متریال ساخت آن فولاد سبکوزن بهینهسازی شده است که پروسه تعویض دنده را بدون کوبش و ارتعاش انجام میدهد.
امکانات رفاهی و ایمنی
از نظر امکانات رفاهی و ایمنی، دوکاتی پانیگال 2025 بهسیستم کنترل کشش، سیستم ABS، سیستم کنترل نیروی عرضی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، کروزکنترل، سیستم شخصیسازی سواری، 6 حالت سواری که با دریچهگاز و فنربندی سیستم تعلیق قابل تنظیم است، کلاستر دیجیتالی، سیستم تسریع تعویض دنده، اگزوز تیتانیومی، سیستم تعلیق قابل تنظیم، کلاه ایمنی نسل جدید دوکاتی و چراغهای LED قابل تنظیم با چرخش فرمان مجهز است. دوکاتی پانیگال V4 S 2025 ارزشی برابر با 33 هزار و 800 دلار دارد.
source