اندازه بازار کامیون و کشنده ۱۴۱.۷میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ ارزشگذاری شد و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۲ با رشد ناخالص بیشاز ۵.۲ درصد رشد کند. جهانی شدن فزاینده و گسترش تجارت بینالمللی، محرکهای اصلی رشد بازار در این سالها خواهند بود. با افزایش تجارت جهانی، تقاضا برای راهحلهای حملونقل کارآمد و قابل اعتماد تشدید شده است که به تقاضای بیشتر برای کامیون و کشندههادر حملونقل طولانیمدت و برونمرزی میانجامد.
علاوه بر این، کامیونها و کشندهها در اتصال بنادر، مراکز تولیدی و مراکز توزیع بسیار مهم هستند و حرکت یکپارچه کالا در سراسر قارهها را تسهیل میکنند. ظهور تجارت الکترونیک و مدلهای تحویل بهموقع بر نیاز به شبکههای حملونقل قوی تأکید میکند؛ جایی که کشندهها و کامیونهای سنگین نقش ضروری را ایفا میکنند. علاوهبر این، توسعه مسیرهای تجاری جدید و سرمایهگذاریهای زیرساختی در بازارهای نوظهور، تقاضا برای این خودروها را افزایش میدهد و رشد بازار و تشویق به نوآوری در طراحی کامیون و راهحلهای لجستیکی را تشویق میکند.
توسعه شهرنشینی؛ فاکتور اصلی افزایش تقاضای کامیون و کشنده
طبق پیشبینیهای مبتنیبر آمارهای منتشرشده ازسوی سازمان ملل و مطالعه «چشمانداز شهرنشینی جهان ۲۰۲۴»، انتظار میرود در ژانویه ۲۰۲۴ تقریبا ۷۰درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی کنند و جمعیت شهری در ۳۰سال آینده ۲.۳ میلیارد افزایش یابد. چنین شهرنشینی سریعی بر تجارت بینالمللی فشار وارد میکند و نیاز به حملونقل مناسب و لجستیک پیشرفته دارد و در نتیجه تقاضا برای این بازار را افزایش میدهد.
علاوهبر این، گسترش تجارت الکترونیک و تحویل بهطور قابلتوجهی بازار کشندهها و کامیونها را با افزایش تقاضا هماهنگ میکند. همانطور که تجارت الکترونیک رشد میکند، نیاز به زیرساخت لجستیکی قوی برای رسیدگی به حجم زیادی از کالاها و اطمینان از تحویل بهموقع هم وجود دارد. در این میان، کشندهها نقش مهمی در حملونقل کالا از مراکز توزیع به مراکز منطقهای ایفا کرده و از تقاضای بالا برای خدمات تحویل سریع و مطمئن حمایت میکنند. افزایش خرید آنلاین موجب تاکید بیشتر بر بهینهسازی زنجیرههای تامین و افزایش قابلیتهای حملونقل خواهد شد.
نقش حمایت و برنامهریزی دولتها در کنترل عرضه و تقاضای باریهای سنگین
انتظار میرود با ادامه رشد تقاضا برای این خودروها، فروش و سرمایهگذاری در ناوگان باریهای سنگین نیز رشد کند. حمایت و برنامهریزیهای دولتی یکی از مهمترین اصول برای کنترل عرضه و تقاضای خودروهای باری سنگین خواهد بود. در مارس ۲۰۲۳، دولت هند برنامههای خود را برای سرمایهگذاری قابلتوجه در بهبود زیرساختهای جادهای بهمنظور تسهیل حملونقل کالا از طریق مراکز شهری و مرزهای بینالمللی اعلام کرد. هدف این طرح حمایت از بخش تجارت الکترونیک درحال رشد و پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای کالاهای مصرفی در مناطق شهری است.
ازسویدیگر کسبوکارهای کوچک و متوسط به دلیل هزینههای بالا در مسیر تامین این خودروها با موانع قابلتوجهی در بازار مواجه هستند که نیاز آنها را به حمایتهای دولتی و برنامهریزیهای درست بیشتر میکند.
این کامیونها که اغلب صدها هزار دلار قیمت دارند، نیاز به سرمایهگذاری اولیه قابلتوجهی دارند. این بار مالی میتواند بهویژه برای شرکتهایی با سرمایه محدود چالشبرانگیز باشد. علاوهبر قیمت خرید، مشاغل باید هزینه های مالی، بیمه و نگهداری را نیز در نظر بگیرند.
چنین هزینههای اولیه بالایی میتواند مانع از گسترش ناوگان شود و پذیرش مدلهای جدیدتر و پیشرفتهتر شود. در نتیجه، بسیاری از مشاغل ممکن است به بازار کامیونهای دستدوم یا راهحلهای حملونقل جایگزین روی بیاورند. این روند نهتنها پتانسیل رشد بخش جدید کامیونهای سنگین را محدود میکند، بلکه چالشهایی را برای تولیدکنندگانی که هدفشان افزایش فروش است، ایجاد خواهد کرد.
تاثیر تکنولوژی بر گسترش بازار و جذب سرمایهگذاری
موضوع دیگری که کشندهها را در سالهای پیشرو با فرازونشیب همراه خواهد کرد، پیشرفتهای تکنولوژیکی قابلتوجه در فناوری خودران است. ادغام فناوریهایی مانند سیستمهای پیشرفته کمکراننده و رانندگی کاملا خودران، صنعت را با افزایش ایمنی، کارایی و مقرونبهصرفه همراه میکند.
این فناوریها خطای انسانی را کاهش میدهند و در نتیجه تصادفات و حق بیمه را هم کم میکنند.
آنها همچنین مصرف سوخت و برنامهریزی مسیر را بهینه میکنند، بازده کلی را بهبود میبخشند و زمان خرابی را کاهش می دهند. علاوه بر این، کمبود رانندگان واجد شرایط، پذیرش کامیونهای خودران را تسریع کرده است. این خودروها میتوانند بهطور مداوم بدون نیاز به استراحت کار کنند و در نتیجه بهرهوری را افزایش دهند.
همانطور که قوانین برای تطبیق وسایل نقلیه خودران و بهبود قابلیت اطمینان تکنولوژیکی تکامل مییابد، انتظار میرود پذیرش کامیونها و کشندههای خودران رشد کند و باعث گسترش بازار و جذب سرمایهگذاری قابلتوجهی ازسوی تولیدکنندگان و شرکتهای لجستیکی شود.
source