صنعت‌خودرو از ارکان اصلی اقتصاد جهان به‌شمار می‌رود و با این حال در ایران، شرایط خاصی به‌وجود آمده که موجب شده است به‌خودروهای چینی توجه بیشتری شود. در سری جدید واردات خودروهای خارجی، مدل‌هایی همچون نیسان، میتسوبیشی و … هم به‌چشم می‌خورند؛ اما آیا آن‌ها هم مونتاژ چین هستند؟

ارتباط با تولیدکنندگان بزرگ خودرو در جهان به‌ویژه در کشوری مانند ایران، با چالش‌های متعددی مواجه است. نخستین و بزرگ‌ترین مانع در این مسیر، تحریم‌های ظالمانه بین‌المللی است که به‌شدت بر تجارت خودرویی ایران تاثیر گذاشته است. این تحریم‌ها نه تنها محدودیت‌هایی برای واردات خودرو ایجاد کرده‌، بلکه به‌مشکلات ارزی نیز دامن می‌زند. به‌عنوان مثال شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانند تویوتا و هیوندای به‌دلیل این تحریم‌ها قادر به‌فروش محصولات خود به‌بازار ایران نیستند. این وضعیت به‌طور مستقیم منجر به‌کاهش گزینه‌های موجود برای واردات خودرو به‌کشور شده و بازار را با کمبود تنوع مواجه کرده است.

علاوه‌بر تحریم‌ها، چالش‌های داخلی نیز نقش بسزایی در محدود کردن ورود برندهای بزرگ به‌بازار ایران دارند. قوانین و مقررات محدودکننده‌ای مانند محدودیت‌های مربوط به‌حجم موتور و قیمت خودرو، فرآیند واردات را پیچیده‌تر و دشوارتر کرده است. این قوانین نه‌تنها به‌کاهش جذابیت بازار ایران برای تولیدکنندگان خارجی منجر شده، بلکه سبب افزایش هزینه‌های واردات و در نتیجه کاهش کیفیت و تنوع محصولات موجود در بازار شده است.

درشرایط کنونی، چین تنها گزینه قابل اتکا برای واردات خودرو به‌کشور است. روابط سیاسی و اقتصادی چین با ایران و توانمندی‌های تجاری این کشور در دوران تحریم، این امکان را فراهم کرده است که خودروهای چینی به‌راحتی به‌بازار ایران وارد شوند. با این حال باید اشاره کرد که به‌دلیل تحریم‌ها، اکثر خودروهای وارداتی به‌ایران درواقع مونتاژ چین هستند. برخی از این خودروها به‌صورت مستقیم از چین وارد می‌شوند؛ درحالی که برخی دیگر از کشورهای دیگری مانند هند و مکزیک یا از طریق روش‌های دیگر برای دور زدن تحریم‌ها به‌ایران می‌رسند.

چین با وجود چالش‌های موجود، توانسته است به‌عنوان یک شریک تجاری قابل اعتماد در ‌خودروسازی ایران شناخته شود و با ارائه محصولات متنوع به‌تامین نیازهای بازار کمک کند. با این حال، این وضعیت همچنان نیازمند بازنگری در سیاست‌ها و قوانین داخلی است تا بتواند زمینه را برای ورود برندهای بزرگ و معتبر جهانی به‌بازار ایران فراهم کند.

خودروسازان چینی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در تولید خودروهای با کیفیت داشته‌اند. این پیشرفت‌ها سبب شده است خودروهای چینی اکنون قادر به‌رقابت با خودروهای ژاپنی و کره‌ای باشند. بهبود کیفیت و طراحی این خودروها، به‌تدریج تصورات منفی در مورد آن‌ها را از بین برده است.

همچنین جالب است بدانید که تنها محصول خط‌تولید لکسوس که در هند مونتاژ می‌شود، مدل ES است. با توجه به این شرایط و اطلاعات موجود، می‌توان به‌طور قطع گفت مدل لکسوس ES۲۰۰ وارداتی به‌بازار، به‌طور خاص در کارخانه‌های هند تولید شده است.

این موضوع نشان‌دهنده آن است که لکسوس نمی‌تواند محصولات خود را از کشورهای اصلی تولیدکننده به ایران وارد کند و این محدودیت‌ها به‌دلیل تحریم‌ها و شرایط اقتصادی موجود، دسترسی به‌خودروهای لوکس این برند را برای مصرف‌کنندگان ایرانی دشوار کرده است.

بنابراین علاقه‌مندان به‌خودروهای لکسوس باید به این نکته توجه داشته باشند که گزینه‌های موجود در بازار ایران محدود به‌مدل‌هایی است که در کشورهای ثالث مونتاژ می‌شوند و از این رو، کیفیت و ویژگی‌های اصلی محصولات لکسوس ممکن است تحت‌تاثیر قرار گیرد.

رشد قیمت ۵۰ میلیون‌تومانی هیوندای کرتا (۲۰۲۳)

خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته افت بهای یک تا ۸ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات V۴ ال ایکس (۱۴۰۳) با ۸ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۸۶۳ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۹۹۲ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۹۷۴ میلیون‌تومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۷۵۰ میلیون‌تومان و نیسان آپشنال (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۲۸ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۸۳۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرستیژ ۵ نفره (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۵۴۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان افزایش به ۲ ‌میلیارد و ۸۰ میلیون‌تومان، اکستریم VX (۲۰۲۳) با ۱۰ میلیون‌تومان افزایش به ۴ ‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان افزایش به یک‌میلیارد و ۵۲۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت و رشد بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای الانترا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و نیسان سانی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

از طرفی هیوندای توسان (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، هیوندای کرتا (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان و هونگچی H۵ (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۳ ‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

source

توسط chaarcharkh.ir