پیشرانه خودرو آرایشی پیچیده از قطعات ثابت و متحرک دارد که اکثر آنها برای کارکرد صحیح خود به مایع مهمی بهنام روغنموتور نیاز دارند. بدون روانکاری روغن موتور، اصطکاک و گرمای زیادی وجود خواهد داشت و نتیجه آن آسیب دیدن قطعات داخلی پیشرانه و از کار افتادن آن خواهد بود.
روانکاری روغن موتور نهتنها از ساییدگی قطعات به یکدیگر جلوگیری میکند بلکه مانع خوردگی و زنگزدگی آنها نیز میشود. به همین دلیل رانندگان باید به تعویض روغن موتور در زمان مناسب اهمیت بدهند. اما بخشهایی در پیشرانه خودرو وجود دارد که روغن موتور نباید به آنها نفوذ کند و به همین دلیل چنین بخشهایی با واشرهای گوناگون آببندی شدهاند.
در واقع روغنسوزی خودرو به این معنی است که روغنموتور وارد بخشهای ممنوعه شده است. بوی تند روغن و دود آبی اگزوز نشان میدهد که شاید نشتی روغن در بخشهای داخلی پیشرانه وجود دارد و درصورتیکه به آن بیتوجهی کنید هزینههای سنگینی را متحمل خواهید شد. البته باید به این نکته دقت کنید که هرچه از عمر خودرو بگذرد مصرف سوخت آن بیشتر خواهد شد بنابراین اگر در ماههای اخیر مجبور شدهاید روغن بیشتری را به خودرو کارکرده و قدیمی خود اضافه کنید، این امر ضرورتا نشاندهنده وجود مشکل نخواهد بود.
دو علت اصلی خارجی و داخلی در روغنسوزی خودرو دخالت دارند. مشکل خارجی شامل نشتی روغن از سیستم روانکاری و ریختن آن روی قطعات داغ پیشرانه است. این نشتی میتوان از بخشهایی همچون فیلتر روغن و کارتل رخ دهد که دلیلش هم خرابی واشر و آببندی و یا نصب نادرست قطعات یادشده خواهد بود.
حتی خود کارتل نیز میتواند منبع نشتی باشد و مقصر آن نیز احتمالا واشر است. خوشبختانه نشتی خارجی را میتوان با یافتن قطرات روغن روی زمین پیدا کرد. نشتی خارجی روغنموتور که بوی تندی هم دارد میتواند از درپوش اضافه کردن روغن به پیشرانه باشد یعنی جاییکه اگر این مایع روی قطعات داغ پیشرانه بریزد، بوی تندی ایجاد میکند. اما مهمترین مشکل زمانی خواهد بود که روغنسوزی خودرو از داخل پیشرانه اتفاق بیفتد. دلایل احتمالی متنوعی برای نشتی داخلی وجود دارد که ازجمله آنها میتوان به فشار زیاد داخل کارتل اشاره کرد.
این فشار بالا منجر به خرابی آببندی و فرار روغن خواهد شد؛ اما بدترین وضعیت زمانی رخ میدهد که روغنسوزی به خاطر خرابی رینگ پیستون رخ دهد و روغن وارد محفظه احتراق شود. در این حالت نهتنها بوی تند روغن ازجمله نشانههای ورود روغنموتور به محفظه احتراق است بلکه دود آبیرنگ خروجی از اگزوز نیز چنین چیزی را نشان میدهد.
روش حل این مشکل به منشأ نشتی روغن یعنی نشتی خارجی یا داخلی بستگی دارد. اگر متوجه نشتی و ریختن روغن به زمین پس از پارک خودرو شدید، میتوانید منبع نشتی را از بخشهایی همچون فیلتر روغن، پیچ کارتل یا خود آن پیدا کنید.
با داشتن اندک دانش خودرویی خواهید توانست فیلتر روغن را تعویض کنید و از صرف هزینههای گزاف بپرهیزید. البته درصورتیکه مشکل از فیلتر روغن باشد میتوانید به تعویض روغنی هم مراجعه کرده و قطعه موردبحث را تعویض کنید؛ اما اگر منبع روغنسوزی خودرو از قطعات داخلی باشد باید به مکانیک خبره مراجعه کنید.
باید گفت نشتیهای داخلی روغن هزینهبر نیستند و مثلا زمانی که داخل سیلندر سالم خودرو دوده گرفته باشد، مکانیک میتواند آنها را تمیز کند. اما اگر رینگ پیستونها آسیب دیده باشد داستان فرق خواهد کرد. این رینگها قابلتعویض هستند اما باید پیشرانه باز شده و قطعات جدا و دوباره سرهم شوند که هزینه و دستمزد این کار بسیار بالا خواهد بود.
نکته دیگر اینکه بوی تندی که به مشام میرسد همیشه به روغن موتور مربوط نیست. اگر فکر میکنید خودرو شما به مشکل خورده و دلیل اصلی آن را نمیدانید، بهتر است از یک مکانیک و تکنسین مشاوره بگیرید.
source