امید محمدی؛ بازار: هوش مصنوعی نه تنها به عنوان یک فناوری جدید، بلکه نیرویی تحول آفرین جهت دگرگون سازی صنعت خودرو شناخته می شود. این فناوری از سطح ارتقاهای تدریجی فراتر رفته و به تغییری پارادایمی در طراحی، تولید و بهره برداری از خودروها منجر شده است. رقابت میان خودروسازان بزرگ دنیا و شرکت های نوآور، این صنعت را به شکلی اساسی بازتعریف کرده است.
خودروسازان بزرگ دنیا اغلب به هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای بهبود قابلیت های موجود نگاه می کنند
رویکرد خودروسازان باسابقه؛ ارتقا تدریجی برای جذب مشتری
خودروسازان بزرگ دنیا اغلب به هوش مصنوعی به عنوان ابزاری برای بهبود قابلیت های موجود نگاه می کنند. این رویکرد که بیشتر بر ارتقا تدریجی تمرکز دارد و شامل مواردی نظیر ادغام چت باتها، ارائه به روزرسانی های بی سیم و پیادهسازی سیستم های کمک راننده اولیه است. به عنوان مثال گروه خودروسازی فولکس واگن با ادغام ChatGPT در خودروهای خود، گامی در جهت بهبود تجربه کاربری برداشته است؛ رویکردی که فناوری مشابه آن پیش تر در تلفن های همراه هوشمند دیده شده بود. هرچند این اقدامات جذابیت خودروها را افزایش می دهند، اما از دیدگاه نوآوری، عمق کافی ندارند و تغییر بنیادینی ایجاد نمی کنند.
شرکت های نوآور مانند تسلا، اکسپنگ و بی وای دی از هوش مصنوعی به عنوان سنگ بنای راهبردهای خود استفاده می کنند
نوآوران پیشرو هوش مصنوعی در صنعت خودرو
شرکت های نوآور مانند تسلا، اکسپنگ و بی وای دی از هوش مصنوعی به عنوان سنگ بنای راهبردهای خود استفاده می کنند. این شرکت ها با بهره گیری از فناوری های پیشرفته به توسعه سیستم های رانندگی خودکار، بهینه سازی عملکرد خودروها و ایجاد اکوسیستم های یادگیری بلادرنگ پرداختند. به عنوان مثال ابررایانه Dojo تسلا که مدل های هوش مصنوعی را با سرعت اگزافلاپ آموزش می دهد، توانایی فناوری رانندگی خودکار را بهطور چشمگیری بهبود بخشیده است.
از سوی اکسپنگ با پردازش سریع داده های رانندگی از سراسر جهان، چابکی و سرعتی در به روزرسانی سیستم های خودران خود نشان می دهد که خودروسازان بزرگ توان رقابت با آن را ندارند.
نقش هوش مصنوعی فراتر از رانندگی خودکار بوده و فرآیندهای تولید خودرو را نیز متحول کرده است
تاثیر هوش مصنوعی بر تولید و تجربه کاربری
نقش هوش مصنوعی فراتر از رانندگی خودکار بوده و فرآیندهای تولید خودرو را نیز متحول کرده است. استفاده از فناوری هایی نظیر ربات های هوشمند در خطوط مونتاژ، سیستم های نگهداری پیش بینانه و کنترل کیفیت مبتنی بر بینایی کامپیوتری، به کاهش هزینه ها، افزایش کارایی و بهبود کیفیت محصولات انجامیده است. برای نمونه شرکت خودروسازی ب ام و از بینایی کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی دقیق نقص ها در قطعات تولیدی استفاده می کند. همچنین هوش مصنوعی امکان شخصی سازی تجربه کاربری را فراهم کرده و سیستم هایی نظیر اطلاعات سرگرمی، کنترل دما و ناوبری را بر اساس ترجیحات فردی تنظیم می کند.
آینده صنعت ترکیب خودرو و هوش مصنوعی
به گفته جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا، خودروسازان آینده به دو نوع کارخانه نیاز خواهند داشت؛ یکی برای ساخت خودروها و دیگری برای توسعه سیستم های هوش مصنوعی است. این دیدگاه بر اهمیت زیرساخت های هوش مصنوعی تأکید دارد؛ زیرساخت هایی که توانایی پردازش حجم عظیمی از داده های دنیای واقعی را دارند و مدل های خودآموزی ایجاد که با استفاده مداوم، بهصورت هوشمند تکامل می یابند.
چالشها و مسیر پیش رو خودروسازی
در حالی که نوآوران پیشرو اکوسیستم هایی جامع مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد کردند، خودروسازان بزرگ همچنان بر پیشرفت های تدریجی متمرکزند. با این حال، تحول این صنعت بدون موانع نیست. دسترسی محدود به سخت افزارهای پیشرفته مانند تراشه های مدرن و نرم افزارهای پیچیده تنها به تعداد معدودی از کشورها (مانند آمریکا و چین) محدود شده است. این محدودیت ها می تواند مانعی جدی برای پیشرفت بسیاری از خودروسازان باشد.
تغییر نگرش راهبردی برای بقا خودروسازان
برای حفظ رقابت در این چشم انداز متحول شونده، خودروسازان بزرگ باید به هوش مصنوعی نه به عنوان یک ویژگی جانبی، بلکه بهعنوان عنصری بنیادین نگاه کنند. این تغییر نگرش مستلزم؛ سرمایهگذاری گسترده در مراکز تحقیق و توسعه هوش مصنوعی است. همچنین تسریع چرخههای نوآوری، پذیرش مدل های تجاری مبتنی بر فناوریدهای هوشمند است. این موارد سبب دسترسی به سخت افزارها و نرمافزارهای پیشرفته منوط است.
تنها با اتخاذ چنین رویکردهایی، خودروسازان بزرگ قادر خواهند بود در بازار جهانی رقابتی باقی بمانند و در عصری که هوش مصنوعی به ستون فقرات سیستم های حمل و نقل کارآمد و پایدار تبدیل شده، نقش فعالی ایفا کنند.
source