به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پدال، خودروهای ساخت آلمان، از محبوبترین محصولات صنعت حمل و نقل در سطح جهانی هستند. شهرت، مرسدس بنز، بیامو، پورشه، آئودی و فولکس واگن، بر کسی پوشیده نیست؛ هرچند قیمت متوسط آنها، بالاتر از مدلهای مشابه ساخت ژاپن و امریکا محسوب میشود. از سویی دیگر، مالیات و عوارض گمرکی بر واردات خودرو، دست مردم را از مدلهای آلمانی کوتاه کرده است. برخلاف بسیاری کشورهای دنیا، حتی ورود خودروهای دست دوم نیز به ایران ممنوع است.
بیامو (BMW) مخفف عبارت صنایع موتوری باوریا (BayerischeMotorenWerke: Bavarian Motor Works) در سال ۱۹۱۶ شکل گرفت. پیشرانههای هواپیما، اولین محصولات بیامو بودند. سپس از سال ۱۹۲۳، موتورسیکلت و خودرو نیز به سبد آن اضافه شدند. پس از پایان جنگ جهانی دوم و حدود سال ۱۹۴۵، ساخت موتور هواپیما در بیامو، به فراموشی سپرده شد و تمرکز این برند بر وسایل نقلیه افزایش یافت. بیامو از دیرباز علاقهمند ساخت مدلهای اسپرت و شرکت در مسابقات سرعت بود. همچنین با تأسیس دپارتمان M مخفف نام کامل (BMW Motorsport GmbH)، تقویت و شخصیسازی محصولات خود را انسجام داد. امروزه، برندهای مطرحی نظیر رولزرویس و مینی هم زیرمجموعهی بیامو هستند؛ ضمن اینکه بخش ساخت موتورسیکلت این شرکت به نام بیامو موتوراد (BMW Motorrad) با تولید ۲ میلیون دستگاه در سال، از محبوبترین برندهای دنیا محسوب میشود.
ظاهرا قرار است بی ام و سری یک i۱۲۰ از طریق سامانه واردات خودروی جانبازان به کشور ما برسد. اولین مدل سری یک، سال ۲۰۰۴ معرفی شد تا خودرویی کوچکتر از سری ۳ باشد. جدیدترین نمونه با کد F۷۰ سال ۲۰۲۴ به بازار اروپا رسید و از سوی کارشناسان طراحی خودرو، مورد انتقاد منفی قرار گرفت. نکتهی جالب برای سری یک جدید، فقدان خط مونتاژ چین است و انحصار تولید در آلمان است.
طراحی بدنه و نمای بیرونی بی ام و سری یک i۱۲۰
شباهت بی ام و سری یک جدید با هاچبکهای ساخت آسیا غیرقابل انکار است. چراغهای باریک و کشیده به سمت شیشهی جلو، با سبک طراحی معمول در محصولات بیامو، همخوانی ندارد. حتی جلوپنجرهی سنتی با ساختار دوگانه، برای بیامو سری یک ۲۰۲۵ تغییر شکل یافته و خطوط کج در داخل ارایه میکند.
در نمای روبرو، میتوان خط کاپوت واضح بین چراغهای اصلی را ایراد بزرگ سری یک ۲۰۲۵ دانست. این مورد البته در بسیاری دیگر خودروهای مدرن بیامو نیز وجود دارد؛ هرچند که مدلهای قدیمیتر، چنین نبودند. بیامو i۱۲۰ وارداتی با خطوط عمیق روی کاپوت و حفرههای خاص طرفین سپر، حس اسپرت را تداعی میکند و البته حجم نسبتا زیاد ادوات پلاستیکی را نشان میدهد.
در نمای جانبی، فریم سیاه پلاستیکی پیرامون پنجرهها و زیر آینه بغل، شخصیت لوکس بیامو i۱۲۰ را کم میکند. تقریبا همه چیز هماهنگ به نظر میرسد و البته خطوط روی درها، جلب توجه میکنند. برای این خودرو، طرج رینگهای متنوع بیامو با اندازه ۱۷ و ۱۸ اینچ ارایه میشود. ظاهرا مدل وارداتی فاقد سانروف است.
برخلاف نمای روبرو، طراحی پشت جذاب به نظر میرسد و فرم مورد انتظار از خودروی ساخت بیامو را فراهم میکند. بال انتهای سقف، حجمدهی درپوش صندوق و سپر نیز به خوبی انجام شده است. ادوات سیاه پلاستیکی، چندان توی دید نیستند و نمای عقب i۱۲۰ جدید، حس اسپرت را کاملا القا میکند.
ابعاد بی ام و سری یک هاچبک با طول ۴۳۶۱ و عرض ۱۸۰۰ و ارتفاع ۱۴۵۹ و فاصله محوری ۲۶۷۰ میلیمتر تعریف میشود. این مدل نسبت به پژو ۲۰۷ موجود در ایران، نیم متر طول بیشتر و ۲۳ سانتیمتر فاصله محوری بزرگتر ارایه میدهد.
طراحی کابین و نمای داخلی بی ام و سری یک i۱۲۰
چیدمان نمایشگرها از سبک جدید بیامو با مانیتورهای بزرگ ایستاده روی داشبورد استفاده میکند که ۱۰/۲۵ و ۱۰/۷ اینچ هستند. در نسخهی وارداتی، نمایشگر لمسی سیستم سرگرمی، ۱۴/۹ اینچ اعلام شده است.
فرمان چرم با طراحی کلاسیک بیامو حس بسیار خوبی به راننده میدهد. روی داشبورد، پلاستیک سخت دیده میشود؛ اما برای تودریها از مواد نرم و مبله استفاده شده است. مشابه بسیاری دیگر خودروهای مدرن آلمانی، i۱۲۰ هم فاقد دسته دنده سنتی تولید میشود و کلیدهای کمتعداد برای ترمز دستی یا دیگر تجهیزات فنی دارد.
سری یک جدید، خودرویی هاچبک برای استفادهی ۲ نفر است که البته فضای مناسب ۴ سرنشین فراهم میکند. طبیعتا افراد بلند قد روی صندلی عقب، چندان راحت نیستند و هنگام مسافرت طولانی، از کمبود فضای جلو زانو شکایت خواهند کرد. مدلهای وارداتی، ظاهرا صندلی تمام چرم ندارند و از ترکیب با پارچهی مرغوب استفاده میکنند. شاید مهمترین نکتهی مثبت برای کابین i۱۲۰ جدید، طراحی بسیار خوب صندلی راننده و ارگونومی عالی با حس بسیار خوب پشت فرمان باشد. این خودرو ۳۲۰ لیتر فضای صندوق دارد که برای هاچبک با طول ۴/۳ متر، قابل قبول است.
پیشرانه و تجهیزات فنی بی ام و سری یک i۱۲۰
نمونه وارداتی از سیستم هیبرید ساده همراه موتور سه سیلندر ۱/۵ لیتر توربو با قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتنمتر استفاده میکند. بیامو i۱۲۰ هاچبک ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن خالص دارد و در زمان ۸ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسد. میانگین مصرف سوخت ۵ تا ۶ لیتر در صد کیلومتر و نهایت سرعت ۲۲۰ کیلومتر برساعت، دیگر مشخصات این خودرو هستند. بیامو i۱۲۰ تک دیفرانسیل محرک جلو است و از گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض از طریق پدال شیفتر پشت فرمان بهره میبرد.
در بازار جهانی، بیامو سری یک با پیشرانه ۱۵۰ اسب بخار نیز وجود دارد. قویترین نمونه در آلمان، مدل M۱۳۵ است که ۳۰۰ اسب بخار قدرت از موتور ۲ لیتر توئین توربو میگیرد و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۵ ثانیه فراهم میکند. همچنین، نسخههای دو دیفرانسیل سری یک نیز وجود دارند.
براساس کاتالوگ منتشر شده بیامو i۱۲۰ وارداتی با مشخصات ذیل ارایه میشود:
- فرمان برقی
- سیستم کروز کنترل دارد
- استارت دکمه ای
- صفحه نمایش مرکزی
- ۱۴.۹ LCD
- دوربین پارک
- سنسور پارک جلو و عقب
- سنسور باران
- تعداد بلندگو: ۴
- صندلی راننده برقی
- تهویه خودکار
- میسریاب ماهوارهای GPS
- بلوتوث
- درگاه USB
- ایربگ راننده و سرنشین جلو
- ایربگ جانبی پردهای
- ترمز ABS با EBD و کنترل پایداری ESP
- ترمز جلو و عقب دیسکی
- رادار نقطه کور
- کروز کنترل با ترمز اضطراری خودکار
- رابط اپل کار پلی و اندروید اتو
- سنسور فشار باد تایرها
- اتوهلد
- کنترل در سربالایی
- استارت استاپ سیلندرها
- درب صندوق برقی
- چراغهای LED نور پردازی داخلی
- آینه برقی همراه با گرمکن
قیمت جهانی بی ام و i۱۲۰ و پیشبینی برای ایران
نمایندگیهای بیامو در کشورهای حاشیه خلیج فارس، i۱۲۰ مشابه نمونه وارداتی را ۴۰ تا ۴۵ هزار دلار قیمتگذاری کردهاند. این شرایط، ضمن توجه به دلار ۸۰ هزار تومانی و اضافهپرداختهای لازم برای خودروهای خارجی، هزینه خرید بیامو i۱۲۰ را به حدود ۶ میلیارد تومان میرساند.
۲۲۷۳۲۳
source