گزارش آنا از نشست ظرفیتهای صادراتی صنایع خلاق حوزه کودک عراق؛
پژوهشگران و فعالان اقتصادی در نشست سومین دوره نمایشگاه بینالمللی کودک عراق مطرح کردند که باید نقاط ضعف و قوت محصولات ایرانی از سوی تولید کنندگان و فعالان اقتصادی حوزه کودک برای حضور در بازار عراق با توجه به ظرفیتهای موجود و تقاضای بالا بررسی وهدفگذاری شود در غیر این صورت رقبا به زودی جایگزین جایگاه ایرانیها میشوند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، در حالی سومین دوره نمایشگاه بینالمللی کودک عراق آذرماه امسال به مدت ۶ روز در محل نمایشگاههای بینالمللی بغداد در عراق برگزار شد که فعالان ایرانی در این صنعت با حضور در پاویونهای ایرانی، دستاوردها و تولیدات داخلی را به مردم این کشور معرفی میکنند. در این نمایشگاه علاوه بر فعالان حوزه کودک عراقی از ۵ کشور از جمله ایران نیز در این حضور داشتند.
از این رودر نشستی با عنوان بررسی ظرفیتهای صادراتی صنایع خلاق عراق در حوزه کودک و نوجوان، ضعفها و قوتهای صادرات ایران در این حوزه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
درابتدا محمدمهدی ایزدخواه، پژوهشگر اقتصاد فرهنگ در خصوص نقاط ضعف و قوت حضور در این نمایشگاه، گفت: تنوع محصولات ایرانی در نمایشگاه عراق بالاست که همین توانست رضایت حدود ۸۳درصدی بازدید کنندگان را جلب کند.
این پژوهشگر اقتصاد فرهنگ ادامه داد: فرصت از تحلیل محیط سیاسی اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی در این منطقه نشان داد که با توجه به حضورمخاطبان کودک در این نمایشگاه، فرصت خوبی برای ایجادکسب و کار در این منطقه برای فعالان اقتصادی ایرانی فراهم شده است.
قیمت و کیفیت مناسب باعث استقبال از محصولات ایرانی شد
ایزدخواه با تاکید بر اینکه قیمت و کیفیت مناسب باعث استقبال از محصولات ایرانی شده، گفت: همین تقاضا دلیل دیگری برای ضرورت ایجاد فرصتی مناسب برای توسعه کالا و محصولات ایرانی دربازار عراق است.
به گفته این پژوهشگر؛ بازار اسباب بازی و نوشت افزار در عراق فرصت خوبی برای توسعه کسب و کار و صادرات محصولات ایرانی ایجاد کرده است، اما باید در این وضعیت با آگاهی و دوراندیشی به دنبال حفظ و توسعه این بازار بود.
وی ادامه داد: رقابت در بین چند کشور حاضر در این نمایشگاه بسیار مهم و کلیدی است. محصولات ایرانی هر کدام جایگاه ویژهای دارند و حالا باید با معرفی این محصولات بازار تولید را برای پاسخ به تقاضا گسترش داد.
ایزدخواه در بخش دیگری، گفت: تقاضا در غرفههای مختلف محصولاتی مانند پوشاک، کالاهای آیینی، نوشت افزار و اسباب بازی در این نمایشگاه مورد استقبال بازدید کنندگان عراقی قرار گرفته است و تقاضا در این بازار با توجه به نوآوری و قیمت مناسب افزایش داشته است.
به گفته این پژوهشگر اقتصاد فرهنگ؛ جمعیت کودک در عراق بالاست وهنوزسایر رقبای ما در این بازار حضور نیافتهاند. از سوی دیگر موضوع قدرت مالی بالای مردم این کشور است که برای خرید محصولات متنوع کودک حاضر به سرمایه گذاری هستند، از این رو این بازار میتواند هدف خوبی برای صادرات محصولات ایرانی شود.
وی افزود: در نظرسنجی انجامشده ۵۴ درصد از طراحی محصولات، رضایت بالا داشتند. ۸ درصد شرکتکنندگان قیمت را ارزان و ۶۶ درصد مصرفکنندگان قیمتگذاری را متوسط اعلام کردهاند.
پژوهشگر اقتصاد فرهنگ درباره اندازه بازار عراق گفت: اندازه بازار عراق بزرگ است، رقبای ما در آنجا زیاد نیستند. جمعیت کودک و نوجوان این کشور بالا است و وضعیت نسبی اقتصادی مردم نیز مناسب است و همه اینها ظرفیتهایی است که برای تولیدکنندگان ما در این بازار وجود دارد.
۴۷ درصد کودکان در عراق موبایل دارند
ایزدخواه در بخشی دیگری به نحوه تبلیغات وضعفها و قوتهای حضور در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت:بر اساس نظرسنجیها ۴۷ درصد کودکان بین ۴ تا ۱۶ درصد در عراق موبایل دارند و تبلیغات کالاها به ویژه در زمینه محتوای فرهنگی باتوجه به حضور این کودکان در فضاهای مجازی باید متناسب با این ویژگیها ساخته شود؛ و نکته مهم دیگر نفوذ مادران عراق به انتخاب فرزندانشان در هنگام خرید اسباب بازی و سایر محصولات حوزه کودک است که تولید کنندگان و بازاریابان ایرانی باید به این نکات توجه داشته باشند.
پژوهشگر اقتصاد فرهنگ با اعلام یک کاراکتر مورد توجه در بازار کودک عراق، گفت: علی شاکر به عنوان فعال اینفلوینسر برای مخاطبان کودک بسیار مهم و حائز اهمیت است و مخاطبان کودک زیادی دارد که تولیدکنندگان ایرانی باید به آن در تولید توجه کنند. برخی دیگر از شخصیتهای کارتونی در فهرست ۱۰ کاراکتر محبوب کودکان عراقی قراردارند.
بسته بندی چالش اصلی محصولات ایرانی در بازار عراق
در ادامه مسعود رمضانپور از فعالان و پژوهشگر دربخش تولیدات محصولات اسباب بازی و حوزه کودک، گفت: بسته بندی، رنگ و ظاهر محصولات مورد توجه عراقی هاست و اسباب بازیهای گروهی و فکری در بین کودکان عراقی بسیار پرطرفدار است که متاسفانه محصولات ایرانی در این خصوص ضعف زیادی دارد و همین عامل اصلی برای حضور کمرنگتر محصولات ایرانی نسبت به سایر محصولات رقبا در بازار پرطرفداراین کشور شده است.
رمضانپور ادامه داد: تولیدکنندگان باید محصولات باکیفیت برای بازار صادراتی تولید کنند تا بتوان اعتماد عمومی را در بازار این کشورها جلب کرد.
فعالان و پژوهشگر دربخش تولیدات محصولات اسباب بازی و حوزه کودک، با تاکید بر اینکه بازار عراق به دلیل فرصتهایی که دارد جای بسیار برای حضور کالاها و محصولات با تنوع بالاست، گفت: با اینکه این بازار فرصت خوبی برای حضور کالاهای ایرانی است، اما باید بدانید که عراقیها همواره به دنبال راهی برای کسب محصولات به بازار هدف خود با سود بیشتر هستند از این روتولید کنندگان ایرانی همانطور که شبکه مویرگی پخش در ایران دارند باید در عراق نیز شبکه توزیع و پخش منسجم ایجاد کنند تا جلوی نفوذ برخی احتمالات از سوی سایر تولید کنندگان کشورهای منطقه و حتی خود عراقیها هم گرفته شود.
باید برای حضوردربازارعراق هدفگذاری مسنجم ایجاد شود
در ادامه علیرضا سبحانی نسب، از دیگر فعالان حوزه نشر کتاب و محقق این حوزه درباره بازار کتاب عراق، گفت: حضور صنعت نشر کتاب در نمایشگاه عراق به خوبی مورد استقبال قرار گرفت که این تقاضا به دلیل تولید محتوای کتابهای ایرانی در نمایشگاه است.
وی با اشاره به وضعیت ایران در برابر سایر رقبا در این نمایشگاه، گفت:، اما از لحاظ کیفیت انتشار کتاب، این صنعت در مقابل سایر کشورهای حاضر در نمایشگاه و حتی ناشرین عراقی بسیار ضعیف است و در برابر سایر محصولات کشورهای رقیب همچنان عقب است و جای بسیار برای کار باقی مانده است.
سبحانی نسب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تبادلات مالی بین فعالان ایرانی حاضر در این نمایشگاه و عراق وجود دارد یا خیر؟ گفت: در تبادل مالی از عراق به ایران مشکلی نیست. بحرین نیز از جمله کشورهایی است که در انتقال پول مشکلی با ایران ندارد و تبادلات مالی با این کشور بدون چالش انجام میشود.
فعالان و محقق حوزه نشر کتاب، تاکید کرد: بازار کتاب در عراقی یک بازار بکری است و برای حضور مستمر در این بازار باید بین محصولات و ظرفیتها یک انسجام باشد تا این موضوع باعث تقویت و توسعه حضور در این بازار شود.
وی ادامه داد: بازارسازی برای محصولات ایرانی در عراق لازم است و برای دستیابی به این شیرینی باید هدفگذاری شود و این راه از تعامل بیشتر تولیدکنندگان به بازارعراق و افزایش حضور محصولات با کیفیت ایرانی درنمایشگاههای عراق ایجاد میشود.
source