امید محمدی؛ بازار: باتوجه به حجم واردات خودرو به کشور نگرانی در مورد تامین قطعات و خدمات پس از فروش آن وجود دارد، براساس این موضوع برخی از شرکت های واردکننده اقدام مثبتی در خصوص شبکه خدمات پس از فروش انجام ندادند. در حال حاضر عمده خودروهای وارداتی در میان دلالان معامله و هنوز نیازمند سرویس اولیه و خدمات پس از فروش نشدند، در صورت تحقق این موضوع باید وزارت صمت آماده موجی از اعتراضات باشد، اگر این وضعیت تغییر یابد می توان نسبت به جلب رضایت مشتریان با سیاستگذاری مناسب امیدوار بود. از همین رو برای بررسی وضعیت خدمات پس از فروش خودرو وارداتی با جواد میرآفتابی کارشناس ارشد صنعت خودرو به گفت و گو پرداختیم؛

* شنیده ها حاکی از آن است که خودروهای وارداتی تحت عنوان خودرو دست دوم به کشور وارد می شوند، این موضوع صحت دارد؟

بله، خودروهای وارداتی مونتاژ کشور چین است که براساس قوانین این کشور محصول مونتاژی تحت عنوان صفر کیلومتر نباید صادر شود. برخی از شرکت های واردکننده در تلاش هستند تا قطعات، خدمات و آموزش تعمیرات این محصولات را به کشور آورند. شرکت های واردکننده خودرویی که تفویض نامه پیمان آموزش و قطعات را ندارند، بزودی وزارت صمت قرارداد آن ها را باطل خواهد کرد.

شرکت های که خودرو برقی وارداتی دارند باید نمایندگی تعمیرات این خودروها را در کشور ایجاد کنند

* در میان خودروهای وارداتی بیشترین محصولی که توجه ها را جلب کرده، خودروهای برقی است؛ وضعیت خدمات این خودروها چگونه است؟

شرکت های که خودرو برقی وارداتی دارند باید نمایندگی تعمیرات این خودروها را در کشور ایجاد کنند. در همین رابطه «حمید محله ای» مدیرکل دفتر خدمات نگهداری و تعمیر در کنار شرکت بازرسی کنترل کیفیت ایران اقدام به کیفیت سنجی این مساله و روند احداث آن دارند.

* کدام قطعات از خودروهای برقی در کوتاه مدت و بلند مدت نیازمند تعمیرات می شوند؟

در خودروهای برقی معمولا باتری ها بیشتر از ۵ سال عمر مفید داشته و چالش کوتاه مدتی در این مساله برای مالکان ایجاد نمی شود. اما در قطعات انتقال قدرت این خودروها باید آموزش و بستر تعمیرات فراهم شود؛ برخی از شرکت ها در حال برگزاری این دوره ها هستند، اما تازمانی که زیرساخت استفاده از این خودروها فراهم نشود نباید انتظار توسعه داشت. اگر یک خودرو برقی قادر به پیمایش ۴۶۰ کیلومتر با یکبار پیمایش است، این وضعیت درحالت استاندارد ارزیابی شده، در بهترین حالت پیمایش این محصول ۲۶۰ کیلومتر خواهد بود. پس از پیمایش این مسافت جهت شارژ باید مالکان چه اقدامی در جاده ها انجام دهند؟ پاسخ این سوال در عدم توسعه ایستگاه های شارژ خودروهای برقی خلاصه می شود.

برخی از قراردادهای واردات خودرو باطل می شوند| خودروهای برقی فاقد امداد جاده ای

در حال حاضر فقط شرکت کرمان موتور در حال آماده سازی امداد خودرو برقی است

* وضعیت امدادرسانی و تعمیرات جاده ای خودروهای برقی فراهم شده است؟

خودروهای برقی فعلا امداد جاده ای ندارند، امداد خودرو ایران که متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است و شبکه گسترده دارد حدود ۴۰ دقیقه به طور متوسط زمان می برد تا امدادگر به خودرو درخواست دهنده برسد. امدادخودرو نیز در کشور فقط به رفع موارد ساده خلاصه می شود، در صورتی که خودرو نیازمند تعمیرات اساسی باشد باید به نمایندگی ها حمل شود. در حال حاضر فقط شرکت کرمان موتور در حال آماده سازی امداد خودرو برقی است.

شرکت معین موتور، این شرکت چند هزار خودرو وارداتی تحویل داده و فقط یک نمایندگی تعمیرات مرکزی در تهران دارد

* آیا شرکتی وجود دارد که شبکه خدمات پس از فروش فقط در تهران داشته باشد؟

بله شرکت معین موتور، این شرکت چند هزار خودرو وارداتی تحویل داده و فقط یک نمایندگی تعمیرات مرکزی در تهران دارد، اگر برای خودروها این شرکت ایراد فنی رخ دهد، مالکان چه اقدامی باید انجام دهند؟

source

توسط chaarcharkh.ir