بعد از یک بازگشت خوب با اتکا به رنو-نیسان در دو سال گذشته، میتسوبیشی | Mitsubishi طی ماه های گذشته نیز به واسطه اتحاد جدیدی که بین هوندا و نیسان در حال شکل گرفتن است، بسیار در کانون توجهات قرار داشته. البته با تمام اینها، قرار نیست میتسوبیشی سال مالی ۲۰۲۴ را به خوبی و خوشی پُشت سر بگذارد.
طبق پیشبینی های جدیدی که با اعلام گزارش مالی سهماهه چهارم تطبیق یافته، میتسوبیشی احتمالا در سال مالی ۲۰۲۴ سود خالصی بالغ بر ۳۵ میلیارد ین خواهد داشت که برابر است با ۲۲۶ میلیون دلار. این عدد، ۷۶ درصد کمتر از سود خالص ۱۴۴ میلیارد ین است که میتسوبیشی در ابتدای سال مالی برای ۲۰۲۴ تخمین زده بود.
دلیل این عقب نشینی در پیشبینی سود خالص سال مالی ۲۰۲۴، مشکلاتی است که میتسوبیشی در عُمده فروشی، هزینه های بازاریابی در آمریکای شمالی و افزایش هزینه های زنجیره تامین به دلیل رُشد تورم اعلام شده است. میتسوبیشی حتی مجبور شده پیشبینی فروش خود را نیز از ۸۹۵ هزار دستگاه در سال مالی ۲۰۲۴ به ۸۴۸ هزار دستگاه کاهش دهد که البته از این نظر، کماکان جلوتر از سال مالی ۲۰۲۳ با مجموع فروش ۸۱۵ هزار دستگاه خواهد بود.
طبق گزارش ها، جایگاه میتسوبیشی در جنوب شرقی آسیا، به ویژه بازارهایی نظیر تایلند و اندونزی که پیشتر از بازار های اصلی میتسوبیشی بودند، دلیل اصلی این کاهش احتمالی فروش خواهد بود.
تاکائو کاتو، مدیرعامل میتسوبیشی در این مورد میگوید بازار خودرو تایلند پیشتر ظرفیت ۱ میلیون دستگاه در سال را داشت اما این بازار، نهتنها هنوز از مشکلات پاندمی کووید-۱۹ رها نشده، بلکه در ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به دلیل سطح بالای بدهی خانوار ها، افت تقاضای بیشتری نیز داشته.
source