امیرمسعود عابدین: کمی پس از انتشار گزارشهایی مبنی بر رد پیشنهاد هوندا توسط نیسان، منابع آگاه روز چهارشنبه فاش کردند که نیسان در حال آماده شدن برای لغو مذاکرات ادغام ۶۰ میلیارد دلاری با هوندا است. در صورت پیشرفت موفقیتآمیز مذاکرات، این معامله سومین خودروساز بزرگ جهان را ایجاد میکرد؛ با این حال، وضعیت همچنان نامشخص است.
اندکی پس از آنکه مشخص شد نیسان احتمالاً باید سود خود را سه برابر کند تا این ادغام چراغ سبز بگیرد، فاش شد که هوندا پیشنهاد خرید سهام نیسان و تبدیل این برند به یکی از شرکتهای تابعه خود را داده است.
منابع ناشناس در مورد این پیشنهاد میگویند که هوندا به برنامههای بهبود نیسان متقاعد نشده و فکر میکند که کارهای بیشتری برای بازگرداندن آن به وضعیت سوددهی باید انجام شود. برای انجام این کار، احتمالاً میتواند سهام نیسان را بخرد و آن را به یکی از شرکتهای تابعه خود تبدیل کند. با این حال، این طرح احتمالاً با مخالفت شدید نیسان روبرو خواهد شد. به گفته تحلیلگران، نیسان میترسد که چنین حرکتی در آینده، استقلال آن را تضعیف کند. علاوه بر این، گزارش شده است که نیسان با افزایش چشمگیر دخالت هوندا در مدیریت این برند مخالف است.
نیسان چندین راه برای بازسازی خود پیشنهاد کرده است. به عنوان مثال، قصد دارد ۹۰۰۰ شغل را در سراسر جهان کاهش دهد و همچنین قصد دارد ظرفیت تولید جهانی را ۲۰ درصد کاهش دهد. همچنین قصد دارد برنامههای بازنشستگی زودهنگام را در سه کارخانه خود در ایالات متحده معرفی کند.
نیسان باید حدود ۴۰۰ میلیارد ین (۲.۶ میلیارد دلار) در سال مالی ۲۰۲۶ سود ایجاد کند که کار آسانی نخواهد بود. سود عملیاتی آن اخیراً از ۳۳۶۷ میلیارد ین (۲.۳ میلیارد دلار) به ۳۲.۹ میلیارد (۲۲۵ میلیون دلار) کاهش یافته است. درآمد خالص نیسان برای نیمه اول سال مالی ۲۰۲۴ نیز ۹۳.۵ درصد کاهش یافته و به ۱۹.۲ میلیارد ین (۱۳۱ میلیون دلار) رسیده است.
در حالی که دولت ترامپ اخیراً تعرفههای برنامهریزی شده ۲۵ درصدی برای مکزیک و کانادا را متوقف کرد، اگر این تعرفهها اجرایی شوند، نیسان ضربه سختی میخورد. مدلهای مهمی مانند اینفینیتی QX۵۰ و QX۵۵، نیسان سنترا، کیکس و ورسا همگی توسط نیسان در مکزیک ساخته و به ایالات متحده وارد میشوند. با توجه به وضعیت مالی ناپایدار نیسان، این تعرفهها میتواند برای آن مضر باشد.
منبع: carscoops
۵۸۳۲۲
source