تاکید وزیر راه بر اهمیت تکمیل کریدور‌های ترانزیتی

وزیر راه و شهرسازی گفت: تکمیل کریدور‌های ترانزیتی باید خیلی زودتر انجام می‌شد، اما باید گفت الان نیز دیر نیست.  به طور مثال چینی‌ها همچنان پیگیر آن هستند که ترانزیت کالا از مسیر ایران روان‌تر، ارزان‌تر و به لحاظ مسافت نزدیک‌تر است و همین مساله تُرک‌ها را ترغیب کرده که با ما تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند.  بر این اساس گیری پایانه‌های مرزی نیز جزو اولویت‌های ما خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری آنا، فرزانه صادق روز شنبه در نشست استانداران سراسر کشور در محل وزارت کشور افزود: تکمیل کریدور‌های ترانزیتی باید خیلی زودتر انجام می‌شد، اما باید گفت الان نیز دیر نیست.  به طور مثال چینی‌ها همچنان پیگیر آن هستند که ترانزیت کالا از مسیر ایران روان‌تر، ارزان‌تر و به لحاظ مسافت نزدیک‌تر است و همین مساله تُرک‌ها را ترغیب کرده که با ما تعامل و همکاری بیشتری داشته باشند. بر این اساس گیری پایانه‌های مرزی نیز جزو اولویت‌های ما خواهد بود.

صادق ادامه داد: در پنج ماه گذشته بیشترین مراودات را با برگزاری کمیسیون‌های مشترک، برگزاری جلسات وبیناری با همسایگان و همچنین دعوت از آنان به حضور در ایران در زمینه مرزها، پایانه‌های مرزی و ارتباطات با همسایگان داشته‌ایم.

وی با اشاره به مشکلاتی که برای رانندگان ایرانی در مرز ترکیه و بحث «باک پُر» پیش آمده بود، گفت: گره‌هایی که در این راستا برخی استانداران حل می‌کنند می‌تواند کمک بسیار بزرگی برای ما باشد که در این زمینه کمک آقای رحمانی استاندار آذربایجان غربی در موضوع ترکیه به ما فرصت داد که با دست پُر وارد مذاکرات شویم.

وزیر راه شهرسازی خاطرنشان کرد: اگه امروز با مسائلی همچون ناترازی انرژی، محدودیت‌ها و تحریم‌ها مواجهیم و حتی ممکن است تحریم‌ها شدیدتر نیز شود، اما حمل و نقل و ترانزیت یکی از چاره‌های اساسی کار ما است و باید بستر آن در کشور مهیا شود.

صادق اظهار داشت:نقاطی که جاده‌های ترانزیتی ما به مرز و ریل وصل می‌شود، توسعه و ثروت آفرینی برای کشور به دنبال خواهد داشت و اگر استانداران اعتقاد به این موضوع دارند باید برای کل دولت، مجلس و قوه قضاییه مسائل را تبیین کنند.

پیچیدگی در پرداخت اعتبارات و تعیین اولویت ها

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در شرایط کنونی کشور و مواجهه با ناترازی انرژی و دیگر مشکلات بعضاً از من درخواست می‌شود که اعتبار به صورت نقدی داده شود، در حالی که اکنون اسفند ماه و شب عید است و به دلایلی همچون ناترازی‌های انرژی، پرداخت پول گندمکاران، پرستاران و … (که همه اینها بدهی‌هایی بوده که از گذشته وجود داشته) پرداخت اعتبارات با پیچیدگی‌های خاص خود همراه است.

وی یادآور شد: امسال حتی از حساب شرکت‌هایی که شرکت‌های درآمد- هزینه‌ای بودند نیز برداشت شده و به گندمکاران پرداخت شده است؛ لذا تخصیص اعتبار با دستور من امکان‌پذیر نیست، زیرا این منابع باید وجود داشته باشد. این در حالیست که هر آنچه به استان‌ها داده شده اوراق بوده است که باید فقط به مطالبات می‌دادیم.

این عضو کابینه دولت چهاردهم یادآور شد:‌هشت هزار میلیارد تومان از وزارت راه و شهرسازی به سازمان برنامه و بودجه رفته و یک چهارم آن به مجلس رفته است. از طرفی در دو استان با انبوهی از پروژه‌ها مواجهیم که از پنج تا ۹۵ پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

وی گفت: به همکاران خود در وزارت راه و شهرسازی دستور دادم تا به بررسی پروژه‌های راه‌سازی که زیر ۲۰ کیلومتر مسیر برای تکمیل شدن نیاز دارند را گردآوری کنند که فقط در همین زمینه پروژه‌هایی داریم که از پنج سال تا ۲۵ سال در حال ساخت هستند و تکمیل همین‌ها اعتباری بیش از ۵۰۰ همت در کل کشور نیاز دارد.

این مقام مسئول اظهار داشت: بر این اساس از استانداران می‌خواهم که با توجه به جمیع جهات یک اولویت بندی از پروژه‌ها داشته باشند و همچنین در موضوع مولدسازی همه چیز را به دارایی‌های وزارت راه و شهرسازی گره نزنند، بلکه اگر املاک و دارایی‌هایی متعلق به سایر سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهاد‌ها وجود دارد، استانداران با اشراف اطلاعاتی که دارند و با نگاه پدرانه آنها را در اولویت قرار داده و مولدسازی کنند.

صادق در این زمینه به تجربه بسیار خوب در استان البرز اشاره کرد و گفت: با ابتکار عمل استاندار با مولدسازی اراضی، اکنون بزرگراهی در این استان در حال ساخت است که اگر مولدسازی انجام نمی‌شد اکنون بزرگراهی وجود نداشت؛ بنابراین از استانداران انتظار می‌رود در موضوع مولدسازی نیز اولویت‌های خود را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کنند.

source

توسط chaarcharkh.ir