نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵؛

صنعت ماشین: شرکت خودروسازی چری ایده جدیدی برای ایجاد تحول در نحوه خرید خودرو دارد. شاخه این شرکت در آفریقای جنوبی رباتی به نام AiMOGA را معرفی کرده که قرار است به عنوان مشاور فروش در نمایندگی‌های کمپانی فعالیت کند. این ربات انسان‌نما به شکل یک زن طراحی شده و در نمایشگاه خودرو شانگهای به شکل آزمایشی در حال انجام وظیفه است.

به گزارش صنعت ماشین،

شرکت خودروسازی چری ایده جدیدی برای ایجاد تحول در نحوه خرید خودرو دارد. شاخه این شرکت در آفریقای جنوبی رباتی به نام AiMOGA را معرفی کرده که قرار است به عنوان مشاور فروش در نمایندگی‌های کمپانی فعالیت کند. این ربات انسان‌نما به شکل یک زن طراحی شده و در نمایشگاه خودروی شانگهای به شکل آزمایشی در حال انجام وظیفه است.

ربات انسان‌ نمای چری AiMOGA با اجرای برنامه‌های خوشامدگویی و تعامل با بازدیدکنندگان توجه زیادی را در شانگهای جلب کرده است. به گفته خودروساز چینی، این ربات توانایی رقصیدن (که ظاهراً در نمایندگی‌های خودرو فعالیت مهمی به شمار می‌آید!) و انجام «بازی‌های تعاملی چالشی» را نیز دارد.

تجهیز ربات چری AiMOGA به هوش مصنوعی

طبیعتاً Ai در نام ربات AiMOGA مخفف هوش مصنوعی است. این ربات از ترکیب فناوری CheryGPT و مدل‌های هوش مصنوعی دیپ سیک بهره می‌برد که به آن امکان می‌دهد زبان طبیعی انسان را بفهمد و در مکالمه‌های روزمره واکنش‌های مناسب و طبیعی نشان دهد. ربات چری می‌تواند راه برود و حرکاتی شبیه به حرکات انسان انجام دهد. همچنین برای اینکه این ربات ظاهری زنده و طبیعی داشته باشد، می‌تواند عینک آفتابی آبی‌رنگ شیکی به چشم بزند و یا با موهای بلند سر کار حاضر شود!

از کلیشه‌های فروش خودرویی تا آینده نامعلوم

در ویدیوی دمو که از ربات چری AiMOGA منتشر شده، این ربات در حال معرفی یک خودروی جدید به مشتری احتمالی دیده می‌شود. در این ویدئو، شاهد اجرای کامل کلیشه‌های قدیمی فروش خودرو هستیم؛ از عباراتی مانند «پروفایل شیک» گرفته تا «صندلی‌های راحت». در پایان ویدیو هم AiMOGA جمله معروف «خیلی تحت تأثیر قرار گرفتید، درست است؟» را به زبان می‌آورد!

اما حقیقت این است که این روند چندان خوشایند نیست. امروزه در سال ۲۰۲۵، هر فردی می‌تواند تنها با کمی جستجو و چند کلیک در اینترنت اطلاعات کاملی درباره هر خودروی جدیدی که بخواهد به دست بیاورد. این امکان حتی ۱۰ سال، ۲۰ سال و حتی ۳۰ سال پیش نیز وجود داشت، البته با سرعتی بسیار کمتر.

نکته حائز اهمیت اینکه مشتریان دیگر نیازی به شنیدن سخنان کلیشه‌ای و توضیحات عمومی فروشندگان در نمایندگی ندارند و در واقع از این نوع تجربه‌ها به نوعی بیزارند. با این حال، امروز شاهد آن هستیم که حتی ربات‌های فروشنده هم همان جملات تکراری از دهه ۱۹۵۰ را تکرار می‌کنند. با این وضع آیا جای تعجب دارد که بسیاری از خودروسازان به دنبال حذف نمایندگی‌ها و فروش مستقیم به مشتریان هستند؟ در هر صورت، قرار است ربات‌های AiMOGA در نمایندگی‌های چری در مالزی به کار گرفته شوند.

source

توسط chaarcharkh.ir