نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵؛
صنعت ماشین: تیگو 8 پلاس همانند سایر نسخههای قبلی خود از موتور چهارسیلندر خطی 1.5 لیتری توربوشارژ و دولیتری توربوشارژ بهره گرفته است. اما این بار چری از بالاترین سطح فناوری خود یعنی سوپر هیبرید CSH بهره گرفته است.
چری چهارمین خودروساز بزرگ چین به حساب میآید. محصولات این خودروساز در کلاسهای متعددی به تولید رسیده است، خانواده تیگو یکی از محبوبترین خودروهای تولیدی این شرکت خودروساز به شمار میآید. بر این اساس تیگو 8 که توانسته خارج از زادگاهش در بازار کشورهای مانند ایران، مالزی، فیلیپین، برزیل و حاشیه خلیج فارس موفق ظاهر شود، در نمایشگاه بین المللی خودرو شانگهای 2025 مدل جدید آن به صورت رسمی معرفی شد. اکنون تیگو 8 با پسوند پلاس و با موتور جدید میآید.
طراحی زیبا بدنه تیگو 8 پلاس
چری تیگو 8 در کلاس شاسی بلند کراساوور میان سایز خانوادگی قرار میگیرد. این خودرو که از ابتدا نمایانگر زبان جدید طراحی چری بود، به عبارت دیگر در اکتبر سال 2020 میلادی وقتی از تیگو 8 جدید رونمایی شد، طراحی این خودرو همه را غافلگیر کرد. اما اکنون پس از پنج سال و یک بار فیسلیفت شدن، مدل جدید این خودرو محبوب در نمایشگاه بینالمللی خودرو شانگهای 2025 معرفی شد. از نظر ابعاد و اندازه تغییراتی در آن اعمال نشده؛ اما از نظر طراحی بدنه دستخوش تغییرات طراحان چری قرار گرفته است. هرچند که نسخه بهروز شده تیگو 8 سال گذشته در نمایشگاه بین المللی خودرو شانگهای 2024 نیز معرفی شد، اما چری برای نمایشگاه بین المللی خودرو شانگهای 2025 نسخه باز طراحی شده و جدید این خودرو را به نمایش گذاشت. از نظر طراحی کمی شباهت با نمونهای که در بازار ایران است، دارد. اما به طور کلی در نمای جانبی همچنان استفاده از خطوط تیز و مجموعهای از سطوح تخت با رینگهای 19 اینچی و 20 اینچی وقار و جذابیت این خودرو را دوچندان میکند. در نمای جلو شاهد تغییرات طراحی زیبا به سبک چری هستیم، به این معنا که چراغهای دی لایت جلو باریک بوده و LED داخل آن به شکل لوگوی چری بوده که چراغهای اصلی درون سپر تعبیه شده تا چهره فوق اسپرت و تهاجمیتر از قبل به نمایش بگذارد. هرچند که جلوپنجره فاقد منافذ ورودی هوا بوده که به معنای پلاگین هیبریدی بودن یا حتی تمام برقی بودن آن است. اگرچه طراحی چنین جلوپنجرهای به منظور بهبود نیروی آیرودینامیک نیز است. در نمای عقب چراغهای کشیده تیگو 8 نسخه قبلی همچنان وجود دارد، با این تفاوت که حالت پیوسته به خود گرفته است. به این معنا که چراغهای عقب یکپارچه بوده و با LED نواری حالت به هم پیوسته داشته تا نمای زیبا و مدرن به چری تیگو 8 بخشد. از سوی دیگر طراحی اگزوزهای دوبل غیرفعال و دیفیوزر میانی چاشنی هیجان را در این نما دوچندان کرده است. ناگفته نماند که تیگو 8 پلاس دارای ویژگیهای جدیدی مانند دستگیرههای پنهان بوده که بر مدرن بودن این کراساوور جذاب تاکید دارد. علاوه بر این موارد کیفیت رنگ نیز بسیار ارتقا بخشیده شده که این مساله منجربه موفقیت بیشتر تیگو 8 پلاس نیز خواهد شد.
کابین لوکس و بسیار مدرن تیگو 8 پلاس
با باز کردن درهای تیگو 8 پلاس با طراحی آشنا اما مدرن چری مواجه میشویم. زیرا المانهای مورد استفاده در کابین، جدید بوده اما کلیت طراحی داشبورد همچنان سبک معروف چری را به نمایش میگذارد. کلیت داشبورد نسبت به نسخههای قبلی خود کمی حجمتر شده که با مینیمال بودن آن و طراحی دریچههای کولر افقی کشیده در طرفین و طراحی دریچههای کولر مستطیل شکل در بخش میانی و قرارگیری نمایشگر 15.2 اینچی مولتی مدیا و کلاستر 8 اینچی در مقابل راننده؛ کاملا فضای مدرن و پیشرفته به سبک چری را به رخ میکشد. غربیلک فرمان سه شاخه دی کات معروف چری همچنان حفظ شده که دسته دنده نیز در پشت آن تعبیه شده تا با صندلیهای نسل جدید حس یک خودرو لوکس را تداعی کند. از سقف پانوراما و نورپردازی داخلی نیز نمیتوان صرف نظر کرد که فضای داخلی را با ترکیبی از چرم باکیفیت و دکوراتیو چوب و کروم بسیار لوکس جلوه میدهد. از سوی دیگر نکته بسیار مهم درباره کابین تیگو 8 پلاس، استفاده از مواد باکیفیت و پلاستیک نرم است که منجربه شده تا کیفیت ساخت کابین در سطح بالایی قرار گیرد. همین موضوع سبب عایقبندی بهتر صدا، حس لوکسگرایی بیشتر و ایمنی بالاتر این خودرو شود. از مهمترین آپشنهای ایمنی و رفاهی تیگو 8 پلاس نیز میتوان به 8 ایربگ، سیستم کمکی پیشرفته رانندگی مبتنی بر سطح سه خودران، سیستم فوق پیشرفته پیشگیری از برخورد در جلو و عقب، سیستم کنترل فواصل، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم هشدار نقاط کور به همراه شناسایی عابرپیاده، سیستم کمکی حرکت بین خطوط، سیستم ترمز اضطراری هوشمند، دوربین 540 درجه با قابلیت سه بعدی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک پیشرفته دو منطقهای با کانالهای مجزا برای سرنشینان عقب و قابلیت فیلتراسیون، سقف پانوراما با قابلیت مات شدن، شارژر وایرلس، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای اشاره کرد.
مهندسی جدید چری در موتور تیگو 8 پلاس خلاصه شد
تیگو 8 پلاس همانند سایر نسخههای قبلی خود از موتور چهارسیلندر خطی 1.5 لیتری توربوشارژ و دولیتری توربوشارژ بهره گرفته است. اما این بار چری از بالاترین سطح فناوری خود یعنی سوپر هیبرید CSH بهره گرفته است. بر این اساس طبق آنچه چری اعلام کرده فناوری که در تیگو 8 پرو e پلاس PHEV مورد استفاده قرار گرفته بود را کنار گذاشته است. بنابراین فناوری سوپر هیبرید CSH را با یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با راندمان حرارتی 44.5 درصد جایگزین کرده است. این پیشرانه با گیربکس سه سرعته DHT به همراه دو موتورالکتریکی که در مجموع 335 اسببخار قدرت و 530 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، به دست مشتریان خواهد رسید. این اعداد توان و گشتاور برای شاسی بلند کراساوور سه ردیفه بسیار عالی بوده که نیاز مالک خود را به راحتی مرتفع میسازد. اما به نظر میرسد که تیگو 8 پلاس برای بازار مالزی با موتور چهارسیلندر بنزینی T-GDI همراه خواهد بود تا حداکثر 256 اسببخار قدرت و حداکثر 390 نیوتنمتر گشتاور فراهم آورد. این موتور همان قوای محرکه تیگو 8 پرومکس است که در بازار ایران نیز حضور دارد. اما آنچه که چری روی آن متمرکز شده، مصرف سوخت بهینه است که کاملا نویدبخش افزایش راندمان است. به این معنا که به لطف تکنولوژی سوپر هیبرید CSH طبق گفته چری تنها 3.8 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف میشود و برد الکتریکی به صورت تمام برقی نیز به 125 کیلومتر رسیده است.
ساختار سیستم تعلیق تیگو 8 پلاس
سیستم تعلیق چری تیگو 8 پلاس به لطف شاسی جدید در محور جلو مک فرسون با طبقهای دوبل و در محور عقب مولتی لینک است. به همین دلیل سواری نرمی را ارائه خواهد کرد، زیرا تیگو 8 پرو از سواری باکیفیتی برخوردار بود، بنابراین انتظار میرود تیگو 8 پلاس کیفیت بالاتری نیز داشته باشد. از نظر هندلینگ به لطف مرکز ثقل نسبتا بالا، سیستم فرمان جدید مکانیکی-الکتریکی نصب شده که هندلینگ باکیفیتی را نیز ارائه میدهد.
زمان ورود تیگو 8 پلاس به بازار
در حال حاضر اطلاعات دقیقی درباره زمان عرضه این خودرو به بازار وجود ندارد، اما چری تا پیش از به پایان رسیدن سال جاری میلادی تیگو 8 پلاس را به دست مشتریانش میرساند.
source